Island Time VR

Ooit krijgen recensenten in de loop van hun carrière wel eens een game te spelen waar je van denkt; waarom? Waarom heeft men zoiets bedacht en waarom wordt dit zelfs gerecenseerd? Met Island Time VR voegen we een game toe aan dat lijstje.

Island Time VR is, hoe zullen we het zacht uitdrukken, meer een ervaring dan een videogame. Na het opzetten van je PSVR-bril en het in de hand nemen van de Move-controllers (die noodzakelijk zijn) stuur je het roer van een klein bootje om automatisch op een klein eiland te crashen. Daar vind je niks meer buiten een praatvaardige krab genaamd Carl, een palmboom met drie kokosnoten, wat bamboe en een aangespoelde kist die tussen de visjes in het water voor jou dobbert. Het is nu aan jou om met de beperkte middelen die je ter beschikking hebt zo lang mogelijk op het eiland te overleven.

Sterven doe je dus sowieso, hoe erg het ook klinkt, maar bij Island Time VR is het broodnodig dingen uit te proberen en telkens opnieuw te blijven proberen. Al snel breek je de aangespoelde kist open om er stenen in te vinden. Die kan je tegen elkaar wrijven om vuur te maken, maar ook om te combineren met wat bamboe om zo een speer te creëren en vis te vangen. Carl is de enige vorm van entertainment aanwezig op het kleine eilandje, maar zal je af en toe ook kleine tips geven. Uiteindelijk herval je helaas in telkens hetzelfde patroon waarbij je leert hoe je kan eten, drinken en mogelijke gevaren kan ontwijken, maar dat zorgt er ook voor dat je de game snel hebt uitgekeken. De verschillende scenario’s zijn daar helaas te beperkt voor.

Veel content biedt Island Time VR niet aan en ook op grafisch vlak is alles heel simplistisch gehouden. Het geheel heeft een meer cartoonachtige stijl meegekregen en moet het vooral hebben van Carl, de krab die nooit stopt met praten. Deze zorgt voor sfeer en gezelligheid, cru gezegd ook het enige wat de game ook maar ietwat plezant maakt om vol te houden.

Het concept achter Island Time VR is goed en vooral Carl zorgt voor heel wat sfeer, maar het overleven hervalt na verloop van tijd in een klus waarbij je weet wat te doen om te drinken en te eten, waarna je toch uiteindelijk sterft. Na een uur heb je alles gezien, en dat maakt van Island Time VR met de vraagprijs van 21 euro gewoon een overdreven dure, kleine indiegame.

• Carl de krab
  • Uitdagend

• Weinig inhoud