Sacred 3

Het is reeds vijf jaar geleden dat Sacred 2 op de markt kwam. Ondertussen is de licentie voor de Sacred reeks overgegaan naar Deep Silver. Gezien de lauwe reacties voor Sacred 2 wouden zij met dit vervolg een totaal andere toer op. Maar hoe anders?

Het verhaal is redelijk basic. Ene slechterik, Lord Zane, heeft het plan opgevat om de wereld te veroveren. Om dit te bereiken heeft hij het Heart of Ancaria nodig, één of ander heilig relikwie. En waar een heilig relikwie is, is er een broederschap/culte/groepering om het te beschermen. In dit geval betreft dit de Seraphims, het beste te vergelijken met engelen. Om Lord Zane te stoppen, halen zij vier strijders uit de verste windhoeken. Na één van deze vier gekozen te hebben, doorloop je een hele kaart om hopelijk als overwinnaar naar voren te komen.

Overduidelijk een pretentieloos verhaal, dat overigens geen moeite doet om enige emotie of karakterbinding in zijn game te steken. Ook een halfslachtige poging tot humor, zal misschien een beetje succes hebben bij de wat lagere leeftijden, maar faalt voor de rest op alle vlakken.
Het is in feite een dertien-in-een-dozijn-verhaal geworden met als boodschap: "Oh no, a bad guy, will somebody please think about the children?".

Gezien het summiere stukje tekst over het verhaal, is er algemene hoop op een uitgebreider stuk gameplay. Maar helaas, ook hier is minimalisme het codewoord.
Vele mensen zullen de titel van de game lezen en denken dat het een RPG betreft. Deep Silver heeft het echter over een geheel andere boeg gegooid en van deze Sacred een lineaire hack 'n slash game gemaakt. Je krijgt een top-down view op je personage voorgeschoteld en doorloopt zo, relatief korte, levels. Het enige wat je hiervoor moet doen is breinloos buttonbashen. Je kan gewoon slaan, ontwijken, een shield bash, je vijand vastgrijpen of een speciale krachtige aanval uitvoeren. Deze wissel je naar hartelust af tot er niets overblijft van de vijandelijke troepen die in grote getale op je af komen. Dit verschilt weinig van personage tot personage. Meestal betreft het toch up-close-and-personal-gevechten, enkel de boogschutter van dienst speelt een beetje anders omdat je hier eerder vanop een afstand werkt.

Maar, niet getreurd, er is meer. Je kan dit ook doen met meerdere spelers, co-op dus en dit is net het stokpaardje van deze game. Je kan hier zowel offline als online genieten. Heel veel meerwaarde heeft dit echter niet. Buttonbashen met meer blijft buttonbashen, de enige extra factor is dat je elkaar kan reviven. Al moet gezegd zijn dat de co-op-optie de funfactor toch een beetje verhoogt.
Opnieuw dertien-in-een dozijn gameplay met weinig innovatie, enkel maar betrouwen op de gekende formules.

Wat de graphics betreft, zijn je verwachtingen vanaf het begin redelijk hoog. Het startscherm toont je graphics die zeker onder te categorie 'mooi gedaan' kunnen geplaatst worden. En dan krijg je de rest. In game krijg je beelden te zien die op zich niet slecht zijn maar onder de hedendaagse norm blijven. De tussenfilmpjes zijn dan weer een aaneenschakeling van stilstaande beelden die het best als olieverfschilderijen kunnen bestempeld worden. Zeker niets mis mee en eigenlijk mooi gedaan maar het zou ergens anders beter op zijn plek geweest zijn.
Het geluid is ook redelijk standaard. Weinig opwindend maar ook niet storend.

Op zich geen slechte game, maar hier zat zeker meer in. Als PSN-game had hij niet misstaan, maar van een volwaardige game verwacht je toch iets meer. Iets meer inspiratie en innovatie had zeker op zijn plek geweest.

• Co-op
  • Goed als tussendoortje

• Makkelijk onder de noemer dertien in een dozijn te brengen