Robo Factory

Robo Factory

In de nabije toekomst heeft iedereen een robot. Ben jij in staat om aan de wensen van de klant te voldoen en zo de kubusjes binnen te halen? Dat kom je te weten in je eigen Robo Factory!

 

Doel van het spel


Produceer zoveel mogelijk correcte robots en haal zoveel mogelijk energieblokjes binnen. De speler die op het einde het meeste blokjes heeft, die wint het spel.

Setup


Het spelbord wordt in het midden van de spelers geplaatst. De robotkaarten worden geschud. Iedere speler krijgt een persoonlijk bord, één sirene (met standeevoetje), één set onderdeeltegels (hoofd, romp, benen, liefst in dezelfde kleur), vier groene energieblokjes en een blaadje om markeringen - markeringstabel - op te maken. De rest van de blokjes, fiches en blaadjes worden in de buurt gelegd. Er wordt een stapel gegevenstegels gedekt gemaakt. Een eerste 'klant' wordt gekozen.

Spelverloop


De klant krijgt de bovenste kaart van de stapel robotkaarten. Dit is de robot die moet samengesteld worden door de ontwikkelaars. De daaropvolgende drie kaarten worden van de stapel genomen en open op het spelbord geplaatst. De klant plaatst nu gegevenstegels - met waarden 0, 1 en 2 - boven de drie kaarten geplaatst. De fiche stemt overeen met het aantal overeenkomstige onderdelen - hoofd, romp, benen - tussen de afgebeelde kaart en de te bouwen robot.

Hierna maken de ontwikkelaars - de andere spelers - aantekeningen op hun blaadje om zo te achterhalen welke robot ze moeten bouwen. Zij ontvangen ook drie kaarten van de trekstapel.

Als de producenten niet genoeg informatie zouden hebben, mogen ze optioneel één van de drie ontvangen kaarten, én een energiekubus aan de klant geven om zo informatie te achterhalen. De klant geeft dan een gedekte gegevenstegel en de kaart terug aan de producent. Deze stap is niet verplicht.

Na deze stap moet de robot geproduceerd worden door de productenten. Zij gebruiken de onderdeeltegels om op hun persoonlijk bord aan te geven welk hoofd, romp en benen hun robot zal hebben. Als een speler zeker is van zijn stuk, mag hij de sirene inzetten. Dit kan hij slechts eenmaal doen per volledig spel. De sirene wordt dan op de daarbij horende plaats gezet en de speler rolt met een dobbelsteen. Wanneer de speler correct is, ontvangt die dat aantal groene energieblokjes. Is die daarentegen fout, dan moet hij zoveel energieblokjes terug in de pot leggen.

Nadien worden de onderdeeltegels omgedraaid en zal de klant inspecteren of iemand de correcte combinatie heeft. Als dat het geval is, ontvangt (of ontvangen) die speler(s) vier energieblokjes uit de pot. Wanneer niemand de correcte oplossing heeft, ontvangen de spelers gedekt een datategel die toont hoeveel onderdelen de producenten correct hebben. Daarna krijgen zij nog één kans om de juiste combinatie samen te stellen. Indien er dan iemand de juiste oplossing heeft, ontvangt die twee energieblokjes uit de pot. Elke producent die bij een tweede poging niet de correcte oplossing heeft, betaalt één energieblokje aan de klant. Opgelet: dit gebeurt niet wanneer een producent van de eerste keer de juiste oplossing heeft.

De speler links van de klant wordt de nieuwe klant, de stapel robotkaarten wordt geschud en een nieuwe ronde wordt gespeeld. In een spel met twee spelers is elke speler drie keer de klant, in een ander geval slechts twee keer. De speler die op het einde van het spel de meeste energieblokjes heeft, die wint het spel. Ter info: een blauw blokje geldt als vijf groene.



Materialen


De borden, fiches en tegels zijn gemaakt van degelijk en dik karton. De robotkaarten zijn standaardkaarten en er is een handig boekje met markeringsblaadjes. Daarnaast zijn de energieblokjes - groene en blauwe - van plastic materiaal. Op zich hebben we hier weinig kritiek op, maar het zou wel handiger zijn mochten de markeringsblaadjes vervangen worden door bordjes waarbij we kunnen gebruik maken van markeerders en wissers, zodat er geen blaadjes verspild worden, of zouden op geraken.

Conclusie


Robo Factory is in zijn kern een soort Mastermindspelletje. Er is een bepaalde combinatie van robot, en met behulp van enkele hints moeten de spelers achterhalen welke robot ze moeten samenstellen. Het heeft wel wat meer om het lijf dan Mastermind op zich en speelt sneller, is kindvriendelijker door de componenten en bevordert het deductief vermogen van kinderen.

Overzicht


Speelduur Een half uurtje
Aantal SpelersTwee tot zes
MoeilijkheidsgraadGemakkelijk
Voor wie?Op de doos staat +8, en dit vinden we correct


Wij danken Formula Games voor het ontvangen van een reviewexemplaar.

Steun playstationclan.be