Hyperdimension Neptunia Re;Birth

De PS3 game Hyperdimension Neptunia maakt zijn terugkeer op de VITA. Is deze Re;Birth een waardige mobiele JRPG?



Verhaal


Hyperdimension Neptunia neemt plaats in Gamindustri, een alternatieve wereld beheerst door vier godinnen, beter bekend als CPU's (Console Patron Unit). De vier dames zijn ook al jaren verweven in een hevig conflict, de console wars. Tijdens hun laatste gevecht wordt één van de CPU's, Neptune verslagen. Ze valt vanuit de hemel op de aarde. Door haar val verliest Neptune haar geheugen en haar goddelijke vorm. Jij moet Neptune helpen om haar geheugen terug te krijgen en Gamindustri redden van de kwaadaardige Arfoire.

Zoals je merkt, zit Hyperdimension Neptunia vol met referenties naar de game-industrie. De vier godinnen kan je vergelijken met de vier belangrijkste gamingplatformen. De meeste gesprekken bevatten ook flauwe moppen naar bepaalde game-termen.

Naast de gaming-referenties wordt je ook overladen door borsten. De meeste CPU's zijn goed voorzien en de ontwikkelaars hebben de nodige tijd gestoken in de Bewbs Physics.

Ondanks het originele verhaal en de boobs, wist Hyperdimension Neptunia me niet echt te boeien qua verhaal. Het verhaal wordt grotendeels uit de doeken gedaan via de typische JRPG tekstvakken. Je zal dus veel mogen lezen en op x drukken, niet de meeste spannende game-ervaring.




Gameplay


De gameplay bestaat voor de helft uit het lezen van tekstvakken. Daarnaast zal je door "dungeons" moeten lopen tot je een bepaald event vindt. Deze dungeons zijn overspoeld met gevaarlijke monsters, zoals zonnebloemen, klaprozen en konijnen. Als de monsters in je buurt komen, zal je het spannende gevecht moeten aangaan. Je komt dan terecht in een klassiek turn-based gevechtsysteem.

Als je uiteindelijk het event van die dungeon vindt, zal je opnieuw in een gevecht terechtkomen. Alleen deze keer tegen een grotere vijand, zoals Arfoire of één van de andere CPU's.

Aan de gameplay zelf is niet veel op te merken, alles werkt zoals het hoort, maar de vele tekstvakken en de repetitieve gevechten gaan snel vervelen.




Graphics & Sound


Op enkele tussenfilmpjes na, ziet Hyperdimension Neptunia er vrij middelmatig uit op de PSVita. De geanimeerde tussenfilmpjes zijn goed gemaakt en zien er grafisch goed uit. De anime characters zijn leuk getekend en zullen in de smaak vallen bij de fans.

Als je echter in de dungeons rondloopt, geeft deze een verouderde indruk. De omgeving bevat weinig details, de personages bewegen stroef en de monsters zien er uit als bewegende achtergronddecoratie. De wereldmap, waar je de dungeon selecteert, kan wel gesmaakt worden.

De muziek past bij het spel, maar dit is niet voor iedereen weggelegd. Als je fan bent van hyperactieve, Japanse popmuziek, dan zal je deze waarschijnlijk kunnen appreciëren.



Conclusie


Hyperdimension Neptunia Re;Birth is een verbeterde heruitgave van het PS3 spel van 2011. Deze JRPG zal vooral de fans van het genre aanspreken. Nieuwe RPG spelers die op zoek zijn naar een mobiele JRPG, kunnen deze zeker eens uitproberen.

Pluspunten


  • Leuke anime characters
  • Vreemd, maar origineel verhaal


Minpunten


  • Enorm veel tekstconversaties
  • Gevechten worden snel eentonig
  • Enkel voor fans van JRPG games


Bekijk hier de eerste 17 minuten van de game.




Reviewer: xXiNiXx

Score

Verhaal
6/10
Gameplay
6.5/10
Grafisch
7/10
Geluid
6.5/10
Duur
8/10

Hyperdimension Neptunia Re;Birth

Release
di 26 aug, 2014
Genre
JRPG
Platform
vita
Uitgever
NIS
Ontwikkelaar
IDEA FACTORY

Score

Verhaal
6/10
Gameplay
6.5/10
Grafisch
7/10
Geluid
6.5/10
Duur
8/10