inFAMOUS

Het is ondertussen al vijf jaar geleden toen de eerste inFAMOUS uitkwam. Houdt deze nog stand na zoveel jaar?

Een gigantische explosie zorgt voor chaos in Empire City. Onze held, Cole MacGrath, zat middenin de explosie, maar wist toch te overleven. Rebellen hebben de stad in hun macht en de regering heeft het gebied volledige afgesloten. Niemand komt de stad nog in of uit, het is iedereen voor zich. Door de explosie heeft Cole elektrische superkrachten gekregen, hij heeft alvast een steentje voor op de andere inwoners van Empire City. De keuze is aan jou, word je de superheld die de stad bevrijdt? Of word je een superschurk die heerst over een stad die in angst leeft?

Doorheen het verhaal zal je keuzes moeten maken, die keuzes bepalen of je een superheld of een beruchte schurk wordt. Het is ook aan te raden om eenzelfde pad te volgen, goed of slecht. Naarmate je heilzamer of kwaadaardiger wordt, zullen je krachten toenemen en zal je betere aanvallen kunnen uitvoeren. Wil je beide kanten van het verhaal leren kennen, dan zal je het spel twee keer moeten spelen.

inFAMOUS vertelt een sterk verhaal met goed uitgewerkt hoofdpersonage en een verrassend einde. Het verhaal is hier en daar wat bezaaid met clichés, maar dat maakt geheel niet minder goed. De missies zijn in het begin redelijk eentonig, maar tonen naar het einde toe meer variatie.

Voor een nieuwe IP zit de gameplay van inFAMOUS wel goed. Het heeft zijn ruwe kantjes, maar over het algemeen is het een aangename ervaring. De bewegingen zijn wat "cartoonesk", maar wel vloeiend. Ik ben minder fan van het beklimmen van gebouwen. Om je snel te kunnen verplaatsen, kan je gebruik maken van de hoogspanningskabels tussen de gebouwen. Om die te bereiken, moet je op de gebouwen klimmen en dit duurt wel even.

Aangezien je met weinig krachten begint en je langzaamaan je nieuwe krachten ontdekt, kan je de besturing gemakkelijk onder de knie krijgen. De krachten die je vrijspeelt, zijn iedere keer wat krachtiger of handiger. Er is ook een significant verschil tussen goede en slechte krachten, waardoor een tweede playthrough zeker de moeite waard is. Naast de verschillen in krachten, zal je personage er ook anders uitzien, reageert de omgeving anders op je aanwezigheid en neemt het verhaal soms wat andere wendingen.

Op grafisch gebied begint inFAMOUS zijn leeftijd te tonen. De personages en de vijanden zien er wat blokkerig uit en sommige delen van de stad zien er minder goed afgewerkt uit. Het merendeel van de stad ziet er goed uit, maar bestaat vooral uit verschillende grijstinten. Als je inFAMOUS speelt, zet de taal van je console in het Engels, de Nederlandse voice-overs zijn verschrikkelijk!

inFAMOUS is een spel dat iedere fan van free-roaming-action-games gespeeld moet hebben. Het heeft een goed, dynamisch verhaal, leuke superkrachten en genoeg inhoud om je tientallen uren zoet te houden.

• Goed of slecht geven je een andere ervaring
  • Memorabel verhaal
  • Stevig hoofdpersonage