Chaos on Deponia

Rufus is terug, en hoe! Wist je Deponia vorig jaar te smaken en keek je al uit naar het vervolg? Lees er dan onze review op na en kom te weten of het jouw kostbare tijd waard is!

Chaos on Deponia is niks minder dan het rechtstreekse vervolg op Deponia, de point-and-click game die vorig jaar op PlayStation 4 verscheen. Wie een beetje fan was van het eerste deel, weet dat Chaos on Deponia - en zelfs een derde vervolg - er sowieso aan zat te komen. De Deponia-games zijn reeds een vijftal jaar beschikbaar op pc en vertellen het verhaal van de grappige, extravagante Rufus die er telkens in slaagt de boel om zeep te helpen, maar toch uiteindelijk de held van de dag kan worden.

Bij het begin van deze tweede game krijg je eerst een beknopt overzicht te zien zodat je terug helemaal bij de pinken bent. Kort verwoord werd Rufus van Elysium gegooid en wil hij nu gewoon terugkeren. Tijdens dat proces slaagt hij er helaas wel in om Goal’s implantaat te beschadigen, waarna jij haar moet zien te repareren. Waar de eerste game vooral nog grappig bleek te zijn, moeten we spijtig genoeg toegeven dat Chaos on Deponia geen echte veranderingen met zich meebrengt. Het is maar half zo grappig meer en het verhaal brengt totaal niks bij vergeleken met het eerste deel. Wie de pc-versie ietwat kent, zal ook kunnen beamen dat deel 2 er eentje is die je, los van een kleine plottwist, volledig kan overslaan zelfs.

Gameplaygewijs kan je jezelf verwachten aan net dezelfde besturing als bij het eerste deel. Er zijn geen mogelijkheden om tips te ontvangen waarop je allemaal kan klikken, dus met de stick is het nodig over alle items te bewegen om te weten wat je ermee kan aanvangen. Vervolgens kan je ofwel interageren, gewoon ernaar kijken of meer info krijgen. Via het menu kan je ook objecten combineren, wat vaak nodig is om de puzzels op te lossen. Gelukkig zijn de breinbrekers niet van de moeilijkste en dragen ze, min of meer, bij tot het nodige plezier. Finetuning was dus welkom, maar daar hebben de ontwikkelaars helaas totaal niet naar gekeken.

De prachtige tekenstijl van Deponia werd doorgetrokken naar Chaos on Deponia en ook het stemmenwerk werd opnieuw tot in de puntjes verzorgd. Lip-sync is helaas afwezig, maar dat geeft het genre ook de nodige retro-touch.

Chaos on Deponia is in alle opzichten een logisch vervolg op de eerste game en introduceert niks nieuws, buiten een verhaal dat je praktisch volledig kan overslaan daar het niks bijbrengt tot de trilogie. Voor de rest haal je met Chaos on Deponia een point-and-click in huis dat geniet van een mooie afwerking en (in de meeste gevallen) geslaagde humor. Helaas valt of staat zo’n titel met het verhaal en dat is dan ook het grootste pijnpunt aan Chaos on Deponia. Op naar deel drie!

• Afgewerkt eindproduct
  • Grappige taferelen

• Oninteressant verhaal