Spintires: Mudrunner

Het simulatorgenre is dankzij games als Farming Simulator (en idiotere titels als I am Bread en Goat Simulator) aan een opmars bezig. Tot de interessante pc-titels behoorde in het verleden onder meer Spintires. Met Spintires MudRunner krijgen we nu een eerst iteratie voor de PlayStation 4. Benieuwd waar de titel om draait? Lees dan onze review.

De opzet van de Spintires-reeks is relatief eenvoudig; je rijdt van punt A naar B met verschillende vrachtwagens en moet daarnaast de nodige opdrachten uitvoeren. Simpel, toch? Bij MudRunner gooit men er nog eens onverharde wegen tegenaan en is het dus aan jou om niet alleen je wegenkaart goed in de gaten te houden, maar ook weloverwogen keuzes te maken. Rijd je jezelf vast in de modder, dan heb je immers geen garantie dat je er zelfs met je takeltouw uitgeraakt. Gelukkig is er voor nieuwkomers een tutorialmodus voorzien en kan je challenges (ofwel kortere opdrachten) proberen volbrengen. Zo leer je omgaan met de besturing van de verschillende vrachtwagens en krijg je aangeleerd hoe je bepaalde handelingen moet uitvoeren. Van het laden en lossen van houtblokken tot het trotseren van de Russische wegen; in Spintires MudRunner krijg je het allemaal voorgeschoteld.

Geduld is een schone deugd in MudRunner. De vele vrachtwagens kennen geen topsnelheden en wanneer je met een aanhangwagen zit, wordt het zelfs nog moeilijker. Je zicht is relatief beperkt in cockpitview, maar je kan gerust ook voor een losse camera opteren. Die kan je rondomrond je camion richten, maar echt handig is het niet daar de besturing niet eenvoudig is en het je vaak zal irriteren. Dit gezegd zijnde kan je, na uren met de singleplayer bezig te zijn, de game ook met zijn tweeën online in co-op spelen. Fun gegarandeerd wanneer je teamgenoot zich, voor de zoveelste keer, vastrijdt en je hem er met de nodige humor terug uit kan trekken.

Spintires: MudRunner doet waar het goed in is; zo waarheidsgetrouw mogelijk een simulator proberen van pc naar console over te brengen. Bugs en glitches zijn tot een minimum beperkt, maar helaas moest de game wel aan grafische kwaliteit inboeten. De makers hebben vooral tijd gestoken in de modder en wegen, maar zijn de details, het menu en toegankelijkheid wat uit het oog verloren.

Spintires: MudRunner is een geslaagde game in diens genre en weet aan de hand van een reeks aan missies en vooral de coöperatieve modus menig gamer te interesseren. Voor de looks hoef je de game niet in huis te halen, maar dat is iets wat we ondertussen van simulators gewend zijn.

• Gameplay houdt stand
  • Co-op

• Wispelturige camera