Assassin's Creed: Origins

Vorig jaar trakteerde Ubisoft ons niet op een nieuwe iteratie van de Assassin's Creed reeks, maar kozen ze voor een jaartje rust en bezinning. Heeft deze pauze de reeks goed gedaan of niet? We mochten het aan den lijve ondervinden!

Verhaal - Bayek, Medjay of Egypt

Een Medjay was initieel een beschermer in dienst van de Farao. Deze functie werd doorgegeven van vader op zoon, maar werd herleid van dienaar van de farao naar dienaar van elke Egyptenaar. Bayek is nu een Medjay, maar één met een triest verleden. Zijn zoon is namelijk een jaar geleden vermoord door iemand die zich 'De Slang' noemt. Dat serpent is lid van een geheimzinnige Orde der Ouderen. Het spreekt voor zich dat Bayek op wraak zint en het hoofd van de slang wil afhakken ... letterlijk.

Aya, de vrouw van Bayek, is ook geen poesje om zonder handschoenen aan te pakken, want zij legt al snel in de game twee andere partners van de slang om. Bij het voltooien van zijn doel leert Bayek dat hij eigenlijk 'Het Nijlpaard' heeft vermoord en dat het genootschap groter is dan initieel gedacht. Bayek doet wat de meeste actiehelden van deze tijd doen: bij twijfel iedereen vermoorden, aldus begint de toch doorheen Egypte.

Uiteraard biedt het verhaal meer dan enkel een wraaktocht, want je leert ook je vijanden op een andere manier kennen. Bovendien komen ook de 'Delen van het Paradijs' terug, maar dan wel onder een andere vorm dan wat we gewend zijn. Een pluimpje gaat naar de bedenker(s) van de zijmissies. In het begin zijn deze nogal kort en simplistisch van aard, maar deze groeien uit tot echte miniverhaaltjes in het spel. Denk maar aan een bezorgde echtgenote, wiens dronken man in het midden van een rivier omsingeld wordt door krokodillen, om nadien te ondervinden dat deze man onder dwang is moeten trouwen met de vrouw en de krokodillen verkiest. Dit is maar één voorbeeld van de vele verhalen die je vindt in het Oude Egypte!

Bij de voorgaande 'Assassin's Creed'-games werd de roep steeds luider om vernieuwingen aan te brengen op vlak van de gameplay. Daar heeft men deze keer naar geluisterd! De ontwikkelaars hebben ervoor gekozen om de reeks te herdefiniëren naar de huidige standaard. Hier en daar blijft er wel iets van vroeger overeind, maar het grootste deel werd omgegooid.

Actie/RPG

Eén van de voornaamste veranderingen is de manier van vechten. Vroeger moest je vooral het vierkantje en driehoekje inrammen, of blokkeerde je de aanvallen tot je een mooie en dodelijke tegenaanval kon uitvoeren. Dat is voltooid verleden tijd! Nu bevinden de aanvallen zich onder de schouderknoppen, en combinaties van deze. In plaats van een primair en secundair wapen, heb je nu een lichte en zware aanval. Gelukkig bezit Bayek ook een lange-afstandswapen, met name een boog. Naargelang het type boog kan je bijvoorbeeld meer schade toebrengen als je hem langer opgespannen houdt.

Het is wel mogelijk om twee wapens - twee mêleewapens en twee bogen - tegelijkertijd uit te rusten. Hiervoor moet je de nodige vaardigheden vrijgespeeld hebben. Dit vrijspelen doe je simpelweg door het benodigde aantal punten in de correcte vaardigheden te investeren, en die punten behaal je door te levelen. Dit laatste doe je op de klassieke manier door vijanden - of dieren - om te leggen en primaire en secundaire doelen te behalen. Naast deze wapens heb je ook nog wat de game bestempeld als 'materialen'. Deze zijn bijvoorbeeld rook- of vuurbommen, en dergelijke meer.

Nog een RPG invloed is de klederdracht van Bayek. In het begin bezit je enkel lompen, maar wanneer je genoeg vijanden berooft zal je ofwel Drachmen vinden om je favoriete kleding te kopen, of met wat geluk kan je het vinden in één van de talloze schatkisten. Deze kledij heeft ook nog een kleurcode meegekregen met als etiket: normaal, zeldzaam en legendarisch. De toegebrachte schade - of de boost in gezondheid - hangt eerder af van het level (van kleding en van jou) dan van de kleur. De zeldzaamheid brengt nog andere eigenschappen aan boord, zoals giftig zijn, of een verkregen adrenalineboost. Wanneer de adrenalinemeter vol is, kan je met behulp van de juiste toetsencombinatie een dodelijke aanval uitvoeren, of tijdelijk een pak dodelijker zijn.

Je kan Bayek ook een boost geven qua gezondheid, schade toebrengen, of een grotere pijlenkoker bezorgen, door zelf wat in elkaar te flansen. De fauna in deze game is zeer uiteenlopend, en dat zijn ook de te verkrijgen materialen. Een watervogel of antilope leveren zacht leer, terwijl je voor het stevigere materiaal op jacht gaat naar een leeuw, krokodil, of nijlpaard. Zorg er wel voor dat je ook het juiste wapentuig mee hebt, anders word jij al snel de prooi ...

Senu, my eagle vision

Oh, het arendzicht heeft ons destijds zoveel geholpen naar het zoeken van onze doelen. De insteek in deze game is Senu, de arend. Wanneer je dicht genoeg in de buurt bent van je doel, neem je even het bewustzijn van Senu over om het doel exact te lokaliseren. Voor de gemakkelijkheid worden ook nog eens alle vijanden in de buurt, én eventuele schatten getoond. Bovendien kent Senu een subtiele opwaardering. Zoals steeds kan je nu ook op hoger gelegen punten je blik verruimen en adembenemende verzichten aanschouwen. Dit is in deze game niet anders. Met elke synchronisatie krijg je er ook een 'fast travel'-punt bij, en wordt Senu's waarnemingsveld groter.

Exploratiedrang

In Egypte is er meer te doen dan enkel wraak te nemen op kerels die zichzelf dierennamen hebben gegeven. Op elke grote locatie zijn er wel een hoop mensen die iets van je verlangen. Op zoek gaan naar een dronken man, of een dief helpen die jouw hulp inroept om een ring te verkrijgen ... Blijkbaar schering en inslag in het Egypte van toen. Deze zijqueesten beperken zich niet tot het ophalen van objecten, of het verslaan van een sterke vijand, maar bieden een grote variëteit aan activiteiten.

Wie Egypte zegt, zegt piramides, Sfinx van Gizeh, en mysterie. Gelukkig toont de map de vele vraagtekens, en elk vraagteken is de moeite om te onderzoeken. Het ene is slechts een synchronisatiepunt voor Senu, een ander slechts een schat, maar soms vind je ook verborgen ruimtes met mysterieuze objecten die misschien niet van deze aarde zijn. Of toch wel? Wanneer je wat pech hebt, stuit je op een vijandelijk kamp, maar ook dit kan voordelen opleveren omdat je een mooi wapen kan stelen én een XP-boost krijgt.

Het is lang geleden dat men zo'n game heeft uitgebracht, waar de setting en de audiovisuele kwaliteit zo mooi in elkaar overvloeien. De map is gigantisch, en men kan dan gaan denken dat het overgrote deel bezaaid is met zand, wat als enige nut heeft de kaart te vullen. Niets is minder waar. Akkoord af en toe zijn er zandheuvels, maar de variatie in omgevingen is gigantisch. Geen twee duinen zijn hetzelfde, en wanneer je de mooiste gebieden betreedt, waar de Nijl af en toe buiten de oevers treedt en het dorre zand omtovert tot een oase, dan is dat een enorme verademing. Dit is dan ook nog eens geschiedkundig correct, want hier vind je ook de irrigatiekanalen, en de oorsprong van de terrasbouw.

Het geluid heeft een typische Arabische vibe. Tijdens gevechten krijg je de eerder bombastische soundtrack, en wanneer je in de natuur vertoeft hoor je het ritselen van het gras, of het klimmen van Bayek tegen een rotswand.

Grote bugs hebben we zelf niet ervaren tijdens onze speelsessies, maar wel kleine, te verwachten minpuntjes. De Assassin's Creed-reeks heeft het nooit nauw genomen dat er een voet doorheen de muur steekt, of dat Bayek bijvoorbeeld door enkele objecten vlotjes wandelt. De muggenzifters onder ons zullen de ontwikkelaars hierover aanspreken, wij trekken een puntje af, maar snappen het volkomen, gezien de enorme spelwereld. We hebben ondertussen in bepaalde community's al bugs gezien die minder door de beugel kunnen, zoals een paard dat op ongezonde wijze in een strijdkoets vastzat.

Vernieuwend! Dat is in één adem wat men van deze Origins mag verwachten. In plaats van een periode te kiezen dichter tegen de moderne tijd, heeft men gekozen voor een setting net een stapje verder van onze comfortzone. Qua gameplay is er een hoop veranderd zodat deze game niet aanvoelt als - letterlijk - de tiende in een rij. Neem daarbij nog eens een uitgebreide map (die niet saai is of steeds hetzelfde aanvoelt), en een levende wereld waarin veel te ontdekken valt, en je komt uit bij een topgame!

• Setting wordt schitterend weergegeven
  • Verhaal is groter dan men initieel denkt
  • Gameplay is heruitgevonden