MXGP - The Official Motocross Videogame

Erg veel motorcross games vind je niet op de PS3, laat staan realistische motorcross games met officiële tracks en crossers. MXGP brengt daar verandering in met hun Officieel Motorcross Videogame voor PS3 en PS VITA.

Wie al eens een spel van Milestone gespeeld heeft, zal in vertrouwde omgeving terecht komen. De ontwikkelaar bekend van de SBK, MotoGP en WRC reeksen, houdt vast aan dezelfde formule. In de carrière start je als wildcard en moet je je bewijzen om zo contracten binnen te halen. Hoe meer races je wint, hoe beter je contracten worden. Je moet eerst op de eerste plaats eindigen in de MX2 reeks voor je het kan opnemen tegen de wereldtop in de MX1 reeks. Beide reeksen bestaan uit 14 races op 14 verschillende locaties, waaronder ook Bastogne (België) en Valkenswaard (Nederland).

Je zal niet alleen op de officiële tracks rijden, maar je neemt het ook nog eens op tegen 60 verschillende officiële crossers. Deze  kom je niet alleen tegen tijdens de wedstrijden, maar krijg je ook te zien in het MXGP magazine en Sociale Netwerk functie. In je garage kan je het laatste MXGP magazine bekijken. Op de cover staat de beste crosser van de afgelopen wedstrijd. Eén van je doelen is om op die cover te geraken. In je garage staat ook een computer waar je mails kan nakijken en contact kan houden met je sponsors en kan je naar je favoriete sociale netwerk site surfen om de commentaren te lezen van je mede-crossers.

Naast de carrière mode heb je nog Grand Prix, Championship, Instant Race, Time Attack en online races. Online kan je dan nog eens deelnemen aan een Grand Prix, Championship of een volledig Seizoen. Met dit alles heb je een compleet spel in huis waar je een tijdje zoet mee bent. Het enige spijtige is dat er online niet zo veel races te vinden zijn.

Eén van de sterke punten van MXGP is zeker de gameplay en de besturing. MXGP maakt gebruik van beide knuppels op je controller. Met de linkerknuppel bestuur je de crossmotor en met de rechterknuppel beweeg je je lichaam. Hierdoor kan je scherpe bochten maken of de tijd dat je in de lucht hangt beperken. De besturing was even wennen, maar eenmaal je het onder knie hebt, is het heel vermakelijk rijden.

Wie graag trophies verzamelt, zal erg blij zijn met MXGP. De trophy meldingen vliegen je om de oren. Nog voor je de eerste race gereden hebt, heb je al drie trophies verdient. Na iedere race zal je nog eens één of twee nieuwe trophies ontvangen. De eerste 41 trophies krijg je zo goed als cadeau, voor de overige 8 zal je iets meer moeite moeten doen. Voor één single player trophy moet je één miljoen fans behalen, waarvoor je ongeveer 200-tal races moet winnen. Voor de laatste 8 trophies zal je vooral mensen moeten vinden die het spel online willen spelen.

Op grafisch vlak is MXGP geen hoogvlieger. De tracks, crossmotors en crossers zien er redelijk goed uit, maar het voelt toch wat verouderd aan. Waar het spel volledig de mist in gaat, zijn de begin- en eindanimatie van een race. Bij het begin van een race komt je technieker je nog een schouderklopje geven en op het einde van de race komt hij je feliciteren met je overwinning. Deze animaties zijn erg slecht gemaakt. De bewegingen zijn houterig en de characters zijn expressieloos.

Ondanks de mindere graphics zijn de tracks erg goed gemaakt. In het begin van de race ligt het parcours er vrij vlak bij, maar na enkele rondes is het al volledig omgewoeld. Hier zal je ook rekening moeten mee houden tijdens de wedstrijd. Kom je in een verkeerd spoor terecht, dan kan je wel eens onderuit gaan.

Het geluid van MXGP kan soms wat eentonig zijn. Je crossmotor zal altijd hetzelfde geluid maken, ook na 10 valpartijen. De supporters zijn matig enthousiast en zijn op iedere track ook dezelfde. Hier had Milestone wel wat variatie mogen in brengen.

MXGP is een degelijk spel en misschien wel het beste motorcross spel van dit moment. Wat ook niet zo moeilijk is, aangezien er zo weinig zijn. Ondanks de mindere graphics biedt het spel stevige gameplay aan en dat is bij games als deze toch de belangrijkste factor. Ben je een motorcross fan of zoek je een luchtige, unieke race game voor tussendoor? Dan kan ik je MXGP zeker aanraden. Misschien kunnen we dan eens online een Grand Prix rijden?

• Besturing en wegligging
  • Dynamisch terrein
  • Trophy festijn