Soul Sacrifice

Deze game zat gratis bij plus deze maand. Je kaartje ermee volsteken, of niet?

Verhaal – Defeat Magusar

Je bent gevangen genomen door enkele helse skelet-wezens. Ze gooien je in je ‘gevangenis’, een kooi met een volume van één kubieke meter. Iets verderop zie je een lotgenoot. Ze komen hem halen. Uit het niets vernietigt deze onbekende de skelet-wezens. Er is hoop, hij zal je ook wel bevrijden… Plots verschijnt Magusar, een duistere magiër en doodt deze onbekende gevangene zonder enige moeite. Na dit tafereel blijkt er een boek in je kooi te zijn beland. Dit is echter geen gewoon boek, want het praat. Het is Libron, een soort dagboek van een onbekende magiër. Libron zegt dat, als je bepaalde delen herleest, je ze ook effectief beleeft. Je start met het lezen / beleven …
Naarmate het verhaal vordert kom je te weten dat het boek geschreven is door een vriend van Magusar. Zo kom je te weten wat er allemaal gebeurd is, voor het einde van de wereld, de Apocalyps. Het blijkt dat de schrijver, als magiër, de heilige opdracht heeft gekregen om monsters te doden. Echter blijken de meeste sterkere monsters allemaal vroeger magiërs geweest te zijn. Wanneer je deze monsters hebt verslagen, kan je kiezen: ga je deze vroegere magiër redden, ... of opofferen?

Basis

De gameplay is vrij lekker voor een handheld-console. Je bent een magiër en kan gebruik maken van verschillende projectielen, wapens en bezweringen. Al deze hangen samen met een elementtype: vuur, ijs, aarde, … Met het kruisje kan je een aanval ontwijken en met één van de andere knoppen kan je een spreuk activeren. Om deze spreuk tot uitvoeren te brengen moet je ofwel de desbetreffende knop induwen, of kan je soms zelfs op de rechterschouderknop duwen. Je hebt twee reeksen van drie spreuken, waardoor je in totaal zes spreuken ter beschikking hebt. Deze spreuken kies je alvorens je een deel van het boek (pact) leest / beleeft. Elke spreuk heeft echter zijn beperkingen, zo kan je niet elke spreuk eindeloos gebruiken. Hier zal je ook tactisch en naar je eigen speelstijl moeten kiezen. Kies ik voor de krachtige spreuk die ik slechts vijf maal kan gebruiken, of kies ik voor de iets mindere die ik 15 keer kan uitspreken?
Wanneer je levensbalk onder een bepaalde grens duikt, krijg je ook de optie om als het ware nog een ultieme spreuk uit je lijf te persen. Deze spreuk is steeds zeer vernietigend, maar zal je iets kosten… Zo zal je de spreuk niet meer kunnen gebruiken en zal je bijvoorbeeld voor de rest van de game moeten verder spelen met de helft van je leven, of met zwakkere aanvallen, of …
De game lijkt op een hack ’n slash en laat zich ook zo spelen, snelle actie, tactische beslissingen enzovoort horen er allemaal bij.
Na een tijdje krijg je metgezellen ter beschikking. Zo heeft elke metgezel wel zijn specifieke aanvallen en kan je op deze basis je vrienden kiezen.
Naast deze hoop opties kan je er op bepaalde ogenblikken voor kiezen om vijanden te 'redden' of te 'offeren'. Wat je ook doet, het zal bijdragen tot één van twee balkjes. Je kan dit nog het best vergelijken met een 'Light' side en een 'Dark' side. Als je meermaals kiest voor het redden van vijanden, krijg je meer leven en bescherming. Kies je er voor om vijanden op te offeren, dan zal je magie krachtiger worden.

Extra

Wat je tot nu toe gelezen hebt lijkt een goede basis, maar de game gaat nog een stapje verder…
Je hebt daarnet gelezen wat er gebeurt als je een specifieke spreuk gebruikt, waardoor je de rest van de game met een nadeel opgezadeld zit. Wel, wanneer je het boek niet aan het lezen bent, maar ermee praat, komt er soms een traan uit het oog van Libron. Deze tranen noemen we Lacrima, en met deze Lacrima kan je bepaalde dingen uit het boek ongedaan maken. Zo kunnen we de spreuk weer beschikbaar maken (bij deze ook je nadelen uitwissen), of kan je gesneuvelde makkers weer tot leven brengen. Let wel: elke keer je zoiets doet, wordt het de volgende keer duurder en zal het je meer traantjes kosten.
Wanneer je leven tot 0 gebracht is, kan je ervoor kiezen om gewoon te sterven, waardoor de queeste tot zijn einde komt, je kan ervoor kiezen om gered te worden, dan moet één van je kompanen je komen redden. Of je kan ervoor kiezen om geofferd te worden. Wanneer dit gebeurt, verander je in een sterke spreuk en kan je de rest van het pact beïnvloeden als geest. Zo kan je een metgezel zijn aanvalskracht laten toenemen, of kan je de verdediging van een vijand neerhalen. Als je metgezellen sterven, kan je ook dezelfde beslissing nemen: redden, laten sterven, of offeren. Aan jou de keuze, alsook het gevolg...

Online

Deze game kan je ook met z’n vieren online spelen. Deze biedt toch wel een meerwaarde en tijdens het laden in de lobby kan je zelfs met elkaar praten door middel van gestandaardiseerde, ingebouwde zinnetjes. Zo kan je simpel ‘Hallo’ zeggen, maar kan je ook vragen om een ander pact te spelen, of om een bepaald elementtype te gebruiken.

De graphics zijn gewoonweg subliem. De details zijn goed afgewerkt en zeer scherp. Het enige spijtige is het feit dat er niet echt veel omgevingen zijn. Het boek bestaat uit meerdere hoofdstukken, maar in eenzelfde hoofdstuk speel je dikwijls in dezelfde setting.
Het geluid is op zich niets speciaals. Een beetje op z’n Aziatisch, met een weemoedige vrouw die klanken voortbrengt, dus op zich niet zo leuk. Gelukkig gebeurt dit enkel in het scherm waar je alles kan aanpassen, spijtig genoeg zit je hier dikwijls in te bladeren. Tijdens de eigenlijke gameplay valt de soundtrack best mee, spijtig genoeg zijn er niet veel verschillende. De stemmen en reacties van je metgezellen zijn dan weer leuk en laten je er soms aan denken dat je ‘health’ bijna leeg is.

Conclusie – Verslavende Vitagame voor wie veel onderweg is

In het begin van de game lijkt alles een beetje raar en onsamenhangend. Wanneer je echter door de zure appel heen hebt gebeten, ontdek je een verslavende game. Deze game is optimaal voor wie steeds korte tijdspannes voor zich heeft, een missie op zich varieert namelijk van drie minuten tot een kwartier. Je kan enkel het hoofdverhaal spelen, maar ook de schitterende side-quests die toch wel een bepaald inzicht geven in de kompanen die je kan kiezen, of beslissingen die anderen nemen. Spijtig van het hergebruik van settings en de saaie soundtrack in het menu, maar dit is vlug vergeven. De speelduur op zich lijkt eindeloos.

• Korte missies, dus goed voor de reiziger
  • Grafisch schitterend
  • Eindeloos spelen