EVE Valkyrie

EVE Valkyrie is een dogfight simulator die zich in de ruimte afspeelt. Ben jij klaar om het universum te verkennen?

De geteste versie is de PSVR versie.

Het spel start wanneer je je in een klein ruimteschip bevindt, en onderweg bent naar een laadschip. Nog voor je het goed beseft, word je onder vuur genomen en leg je het loodje. Daarna ontwaak je in een soort laboratorium. Het blijkt dat je een kloon bent en dat je zonet de herinnering van een overleden piloot hebt herbeleefd. Gaandeweg leer je weer omgaan met je fighter door middel van de deskundige uitleg.

De singleplayer van deze game start hoofdzakelijk als tutorial - Training mode. Gaandeweg speel je ook nog enkele andere modi vrij:
  • Recall: herbeleef de herinneringen van een overleden piloot in specifieke missies;
  • Scout: hier kan je de verschillende beschikbare gebieden exploreren en verzamelobjecten, in de vorm van bijvoorbeeld herinneringen, vinden;
  • Survival: hier kies je een map en moet je golven van vijanden verslaan.

Deze game speel je in VR, en dat gebeurt op vloeiende wijze. Je gebruikt hierbij je standaard controller, ondanks dat je zogezegd twee sticks vast hebt – want dit nodigt toch eerlijk gezegd uit om de move controllers te gebruiken. Je leert in het begin vooral omgaan met je ruimtetuig, daarna wordt de focus meer gelegd op het onlinegedeelte. Je start in een beginnersleague waar enkel Team Deathmatch beschikbaar is als speelbare modus. Hier kan je je tijd vertoeven tot je level vijf bent. Daarna speel de twee hoofdmodi vrij:
  • TDM/Control: Team Deathmatch en Domination;
  • Carrier Assault: hierbij moet je de vijandelijke schilden uitschakelen met behulp van drones, en daarna kan je het vrachtschip aanvallen. Ofwel verdedig je jouw schip, ofwel val je het vijandelijke schip aan.

Spend Your Silver

Tijdens je missies verdien je zilver, goud en grondstoffen. Hierdoor ben je in staat om in de hangar een nieuwe launch tube te kopen. Dit stelt je in staat om een extra (lees: ander type) schip mee te nemen op je missies. In de hangar kan je ook andere schepen kopen. Deze laten zich onderverdelen in vier klassen: Figher, Heavy, Legendary en Support. Deze vullen dan de traditiegetrouwe functies in. Zo heeft een Heavy een grotere levensbalk en is een support eerder gericht op het helpen van je team. Je kan naargelang de inhoud van je digitale portefeuille een nieuw schip kopen, of je kan je huidige opwaarderen. Heb je liever een grotere levensbalk of beter schild? Dan zal je best genoeg zilver en grondstoffen hebben.

Je kan ook je tijd (en geld) spenderen aan The Quartermaster. Hier kan je dan met echt geld de in-game valuta aanschaffen - micro-transacties dus. Bovendien kan je hier ‘implants’ kopen, die zorgen dan voor een XP boost tijdens je matches. Daarnaast kan je XP, vergaard met een specifiek type schip omzetten naar andere types XP. In de praktijk zal je dit echter zeer weinig gebruiken.

Spelen in VR

Het mag gezegd worden dat de gameplay van EVE zeer vloeiend is. In het begin is het even wennen aan de virtuele realiteit die gecreëerd wordt, maar je krijgt zeer snel voeling voor de game, en uiteraard ook voor het besturen van je schip. Wanneer je je in de menu’s bevindt, zal je de vele opties aanduiden door er gewoon naar te kijken – iets wat trouwens in andere VR-titels ook terugkomt.

Ik was onder de indruk van de grafische kwaliteit van deze game. Vergeet gepixeleerd beeld, maar waan je in een wereld, misschien niet zo scherp als de 1080p van onze flatscreen, maar toch van zeer hoge kwaliteit. Deze game speel je trouwens het liefst met een headset om de immersie compleet te maken. De geluiden zijn zoals degene die we kunnen verwachten van een space-shooter, met weinig achtergrondgeluid wat de beleving authentieker maakt.

Voor mij is EVE een verrassing op positief vlak geweest. Niet alleen is de gameplay vloeiend, maar de audiovisuele kwaliteit is ook top. Jammer genoeg mankeert een hoofdverhaal, waarbij je bijvoorbeeld op heroïsche wijze een universum red, maar aangezien er maar weinig of geen VR-titels zijn die deze kaart reeds trekken, kunnen we dat gemakkelijk vergeven. Wil je de beste schepen, en de efficiëntste opwaarderingen, dan zal je, eventueel met vrienden, een hele tijd vertoeven in EVE Valkyrie.

• Totale onderdompeling
  • Vloeiende gameplay

• Verhaal mocht wat uitgebreider