Prison Architect

Na de vele stakingen in de gevangenissen van ons Belgenland is het nu aan jou om de rol van gevangenisdirecteur te spelen. Wat wij ervan vonden kom je in deze review te weten.

Het verhaal bestaat uit een aantal kleine verhalen die eveneens dienen als tutorial voor het spel. De verhalen gaan van een executiekamer bouwen tot het stoppen van een grote brand. Na het spelen van deze korte verhaaltjes is er echter geen hoofdverhaal maar vooral een "free modus".

Het spel doet denken aan Sim City. Je bouwt je gevangenis op van nul en geheel naar je eigen verlangen. Je moet rekening houden met constructiekosten, elektriciteit, enz. In het begin volstaan een aantal cellen maar al snel moet je bijbouwen zoals een ziekenafdeling, extra energiegeneratoren, bezoekersruimtes en nog veel meer. Dit allemaal kost natuurlijk geld, veel geld zelfs. Nadat je gevangenis op punt staat en gebouwd is naar jouw voorkeur, begint het aspect van het leiden. Jij bent de directeur en hoe je jouw gevangenis leidt is een hele andere zaak.

Iron First

Als gevangenisdirecteur heb je volledige controle over hoe jij je gevangenis wilt runnen. Word je een linkse weldoener die alle gevangenen kansen wil geven om zich te beteren? Of wil je de harde vuist gebruiken om criminelen zwaar te straffen? De keuze is geheel aan jou. De controle gaat zeer diep. Je kan bijvoorbeeld zelf routes maken die de bewakers afleggen. Er is ook een ontgrendelsysteem waar je - door te investeren - alle bewakers wapens kan geven, K9 beveiliging aanwerven, camerabeveiliging installeren en nog veel meer. Kortom: talloze opties die ik hier niet allemaal kan opsommen.

World of Wardens

Natuurlijk ben jij niet de enige die gevangenissen creëert. Via de World of Wardens optie kan je gevangenissen van communityspelers downloaden en ook spelen. Je hebt eveneens de optie om jouw persoonlijke hel van Tanger beschikbaar te stellen voor de massa's.

Besturing

De besturing voor dit spel verloopt heel vlot met de DS4. Hoewel het spel duidelijk een port is van de PC, hebben de makers het zo eenvoudig mogelijk gemaakt voor PS4 spelers. Met de pijltoetsen kan je het beheer van de gevangenis oproepen en met je buttons kan je gemakkelijk faciliteiten toevoegen, verplaatsen of verwijderen.

Prison Architect wordt omschreven als een Top-down 2D spel. Geen blitse graphics maar iets wat meer doet denken aan een internetgame. Hoewel dit op zich niet zoveel afleidt omdat de graphics het doel van het spel beamen, namelijk een luchtige sim game van het harde gevangenisleven creëren. De geluidseffecten zijn goed maar wederom niet spectaculair. Het geluid van alle gevangenen en bewakers geeft de gevangenis extra leven en scoort hier goed. Het is een aparte stijl, maar één die volgens mij niet door iedereen zal geprezen worden.

Hoewel ik fan ben van simulatorgames heeft dit spel mij niet kunnen bekoren. Ik had gelezen over het succes van dit spel op PC maar ik persoonlijk miste iets om geïnteresseerd te blijven. De verhaaltjes waren tof... maar kort. Er is ook een grote aanleercurve en dat vraagt veel tijdsinvestering in het spel. Ik zou persoonlijk deze game niet aan de volledige prijs kopen. Er zullen mensen zijn die zich geroepen voelen tot dit soort spel maar ik vrees dat dit een kleine groep zal zijn. Prison Architect is niet slecht, maar ook geen topper.

• Veel diepte
  • Uitdagende complexiteit

• Grafisch zwak