Nitroplus Blasterz: Heroines Infinite Duel

Nitroplus Blasterz: Heroines Infinite Duel is een Arcade 2D-vechtspel voor de PS4 gecreëerd door Examu. Of de lieftallige dames stand kunnen houden in een vechtspel dat kom je in deze review te weten.

Over het verhaal valt niet veel te vertellen aangezien het een basic formule volgt, één hoofdverhaal en verschillende dialogen naargelang het personage dat je selecteert. Je vecht tegen 7 random personages en als finale tegen een hoofdbaas die weliswaar niet simpel te verslaan is. Wanneer je voor de eerste keer de verhaalmodus uitspeelt speel je "Another story" vrij. Dit is een verhaalmodus bestaande uit tien episodes waarin de dames een mysterie gaan oplossen in "Arkham City" (niet van Batman trouwens). Dit is echter weer dezelfde formule met een aantal keer vechten en wat tekst ertussen, en weer dezelfde eindbaas vanuit de oorspronkelijke verhaalmodus. Bij een vechtspel is het verhaal natuurlijk niet van groot belang dus toch respect voor de ontwikkelaars dat men een poging waagt, ook al falen ze hierin.

Dit is waar het om draait in een vechtspel en oooh boy zijn ze daarin geslaagd. Geen enkel personage speelt hetzelfde, elk van de dames speelt uniek en vereist een andere speelstijl. Mensen die bekend zijn met de oude 2D Street Fighter zullen zich meteen thuis voelen en nieuwkomers zullen er ook snel met weg zijn. Het vechten is snel, vloeiend en gewoonweg FUN! Je start met een speelbaar rooster van 12 dames bekend uit verschillende anime franchises en twee vrijspeelbare personages.

Controls

Bij het bekijken van de combo's wordt al snel duidelijk dat dit spel een arcade vechtspel is. De gebruikelijke PlayStation buttons worden gepresenteerd met letters en kleuren die we van een arcade stick kennen, maar geen vrees voor mensen met enkel een DS4 controller. In de commando lijst staat een legende waarin je de gekende DS4 buttons vindt. Tijdens het vechten is het de kunst om de combo's uit het hoofd te leren en perfect te timen. Met L1 en L2 roep je twee verschillende partners op het veld, met R1 voer je een ontwijkingsmanoeuvre uit en met R2 verdedig je. Om je personage te bewegen kan je gebruiken maken van de richtingspijlen of de analoge stick, hierbij voelen de richtingspijlen het meest natuurlijk aan.

Partners

Buiten het selecteren van je personage sta je ook voor de keuze om twee partners te kiezen. Deze kan je tijdens een gevecht inzetten om een voordeel te creëren. Je partners worden elk beschikbaar na een aantal seconden, dus timing is cruciaal aangezien dit spelmechanisme soms het verschil maakt tussen winst en verlies. Dit rooster bestaat eveneens uit 20 verschillende partners.

Versus modus

Versus modus is een standaard in elk vechtspel waarin je het opneemt tegen bots, offline lokale spelers of online spelers van over heel de wereld.  Ik heb vooral offline gespeeld tegen mijn partner en terwijl ik al de perfecte combo's probeerde uit te halen was zij gewoonweg aan het button smashen. Het resultaat was echter gebalanceerd: na een half uur was de stand ongeveer gelijk en er ontstond een toffe competitieve sfeer tussen ons met wel de nodige harde taal.

De modellen van de personages komen recht uit de anime en de effecten van de Special Moves zijn prachtig. De graphics halen niet het onderste uit de kan qua kracht die de PS4 bezit, maar dat is hier niet meteen aan de orde. Voor een 2D-vechtspel is dit waarschijnlijk grafisch gezien één van de sterkste die ik al heb mogen spelen. Het mooiste visueel aspect van de gevechten zijn de Ultimates, deze kosten wel drie delen van je krachtmeter maar ze leveren een verwoestende aanval gepaard met een visueel schouwspel. Je wordt eerst getrakteerd op een animescène en vervolgens een explosie van geweld en verwoestende schade. Het geluid is OK maar niet spectaculair. Het gaat voornamelijk over enkele Japanse dialogen met veel gekrijs. Met andere woorden, alles wat je van een animegame kan verwachten. De soundtrack is echter opzwepend en past perfect bij de gevechten.

Alhoewel het animegenre niet iedereen zal aanspreken en niet veel mensen bekend zullen zijn met de personages van het spel is dit toch een zeer leuke 2D-fighter. De personages weten te boeien, want ik ben naar de achtergrond van sommige dames gaan zoeken omdat ik hen zo cool vond. Kortom het spel gaat volgens mij niet veel publiek aantrekken wat onterecht is, naar mijn mening. Animekenners zullen deze hoogstwaarschijnlijk binnenhalen om te vechten met hun favoriete animedame en zij zullen niet teleurgesteld zijn. Raad ik dit spel aan voor nieuwkomers? ... Ja! de hoge fun-factor van het vechten is iets wat ik al een tijdje niet meer heb meegemaakt sinds ik een PS4 heb en dit spel heeft me dan ook verrast. Waar ik me wel zorgen om maak is de duur. Als je je toelegt op het leren van de kettingcombo's van elk personage dan ben je ettelijke uren zoet, maar is dat niet het geval dan is het spel misschien wel voor een kortere duur. Ik ben nog steeds geen weeaboo geworden door dit spel maar het gaat toch al in de goede richting.

• Fun fun fun
  • Ultimates
  • Remote play VITA