Nights of Azure

Nights Of Azure is een remake van de Japanse Action RPG Yoru no Nai Kuni, gecreëerd door ontwikkelaar Gust. Of deze remake het geld waard is voor de westerse gamer, of dat ik door dit spel een echte weeaboo ben geworden, dat kom je in deze review te weten.

Het verhaal speelt zich af op een fictief eiland in de Noordzee in een alternatief 19de eeuw. Achthonderd jaar voor het huidige verhaal speelde er zich een bloederige strijd af tussen de Saint en de Night Lord. Deze laatste werd met een dodelijke uithaal van Saint's zwaard verslagen, waardoor zijn blauwe demonische bloed als regen uit de hemel viel. Door dit cataclysme veranderde iedereen, die in aanraking kwam met de regen, in bloeddorstige demonen. Een aantal individuen ontwikkelde echter krachten door de bloedregen en kregen de titel Half Demons. Hoewel de strijd tegen de demonen goed verliep werd  de terugkeer van de Night lord echter voorspeld en enkel een offer zou dit kunnen verhelpen.

Jij bent Arnice, een half demon en holy knight van de kerk genaamd Curia. Samen met je servans en je vrouwelijke liefdespartner Lillyce ga je de strijd aan met de Night Lord en zijn duistere handlangers om ze voorgoed te vernietigen. Lillyce zal hierin een grote rol spelen en door het spel zal de liefde tussen de twee vrouwen alleen maar groeien. Zal hen het lukken de terugkeer van de Night Lord te stoppen? "Oooh lawd!" Om dit allemaal te weten te komen zal je het spel moeten spelen en de demonen zelf trotseren.

Qua gameplay is dit een solide hack 'n slash game. Missies worden gespeeld in zones waar je steeds maximaal 15 minuten hebt om deze te voltooien. Arnice haar wapenarsenaal bestaat uit vijf verschillende wapens gaande van zwaarden tot een minigun. Als dat nog niet volstaat om de demonen te verslaan dan kan Arnice dankzij haar half demon aard innerlijke krachten oproepen die haar transformeren. Er zijn verschillende transformaties mogelijk, waaronder een aantal die focussen op het uitdelen van veel schade en een aantal die focussen op een goeie defensie.

Servans

Servans zijn kompanen die je bijstaan in gevechten. Je kan maximaal 4 servans simultaan oproepen en ze bestaan uit bepaalde klassen: Damage , Heal, en Tank. Je begint met een rooster van 4 servans maar al vroeg in het spel kom je aan een fetish die je kan transformeren in een servan. De combinaties die je kan maken met je servans gaan diep aangezien het volledige rooster uit wel 30 servans bestaat. Bijvoorbeeld, een full damage set-up met enkel servans die schade toe brengen maar dan offer je wel een servan op die over healing beschikt. Je kan hier naar hartenlust experimenteren. Het enige nadeel echter aan servans is dat ze de moeilijkheidsgraad onderuithalen, waardoor de de uitdaging wat weg is.

The Hotel

Je hoofdbasis is een hotel genaamd Ende Hotel, deze plek is je main hub waar zowat alles gebeurt. Het is een veilige haven om je game op te slaan, om nieuwe items kopen met blueblood (de valuta in de game), om conversaties te voeren met NPC's, om zijmissies starten, en om te vechten met AI in de arena. Hier vind je ook een lift die je naar “Altar of Jorth” brengt. In deze droomwereld kan je Arnice haar stats upgraden.

The Arena

The Arena is een plek in de kelder waar zich een gamemode bevindt waardoor je kunt strijden tegen vijandige AI. Voor het behalen van bepaalde uitdagingen word je beloond met libra coins en met items die je voor Arnice kan gebruiken of voor je servans. Ook is deze Arena handig om verschillende tactieken uit te proberen met verschillende combinaties van servans.

De personagemodellen en de servans lijken net alsof ze uit een anime serie komen. De bazen zijn soms impressionant maar daar stopt het ook. De omgevingen komen kaal en eentonig over en de anime stijl is niet voor iedereen. De vijandige demonen zijn ook ongeïnspireerd maar met de eindbazen zijn ze toch iets creatiever. De framerate is over het algemeen een stabiele 60 fps maar toch kwam ik tijdens de combatgedeeltes met meerdere vijanden fps drops tegen. De interface is simpel en duidelijk, items toewijzen aan Arnice of aan je servans ligt allemaal voor de hand. De muziek tijdens gevechten is een opzwepende Asian rock die je in de juiste sfeer brengen. De dialogen zijn enkel in het Japans, wat je typisch kan verwachten van een anime game, met bovendien veel gekrijs. Ikzelf durfde het spel niet via de luidsprekers te spelen uit vrees dat men thuis zou denken dat ik naar 18+ filmpjes keek (wat ik nooit zou doen).

Ik ben aan dit spel begonnen totaal onwetende aan wat ik begon en keek ernaar uit. Het verhaal heeft me, behalve het begin, niet echt meer kunnen boeien, maar de hack 'n slash gameplay, de RPG elementen en de zoektocht naar nieuwe servans hebben me aan het spelen gehouden. Of deze remake de westerse markt zal domineren betwijfel ik. Ik ben er zeker van dat er een harde gamerskern is voor dit soort games en deze personen zullen zichzelf vast en zeker vermaken. Er valt immers veel te doen: vrijspelen van servans, items verzamelen, arena, enz. Kortom ik ben er geen weeaboo door geworden maar een waifu pillow (google it) van Arnice zou ik wel zien zitten.

PS: Alvast bedankt voor het lezen van mijn allereerste review bij playstationclan! Ik hoop dat jullie er iets aan hebben gehad en tot in de toekomst.

• Servans
  • Snelle hack 'n slash