Diablo III

Diablo III is de nieuwste telg in de Diablo reeks. Deze reek is waarschijnlijk niet bij iedereen even bekend. Het is namelijk al van 1996 geleden dat we nog een Diablo game op consoles mochten verwelkomen. Eens kijken of Diablo de tand des tijds heeft doorstaan.

Het verhaal vindt plaats in de fictieve wereld van Sanctuary, dat al sinds het begin der tijden het toneel is voor een gevecht tussen goed (in de vorm van engelen) en kwaad (in de vorm van demonen). Als het ultieme kwaad, de über-demon Diablo, weer een plannetje ontvouwt om de wereld over te nemen, is het aan jou, de held van het verhaal, om dit plan een halt toe te roepen. Klinkt als een plot zoals er dertien in een dozijn bestaan en dat is het eigenlijk ook. Cliché na cliché wordt opgevoerd zodat het verhaal redelijk voorspelbaar wordt. Gelukkig maar dat het verhaal niet centraal staat in Diablo III.

De hoofdrol is namelijk weggelegd voor de gameplay. In het begin kan je kiezen uit vijf verschillende klassen: de ‘witch doctor’, de ‘barbarian’, de ‘wizard’, de ‘monk’ en de ‘demon hunter’. Elke klasse heeft  zijn eigen unieke skills en vechtstijl (zie kader). Het uiterlijk aanpassen is niet mogelijk. Een zegen voor degene die keuzes maken vermijdt, een vloek voor degene die graag uren en uren steekt in het finetunen van zijn of haar personage.

De klassen

• witch doctor: de voodoopriester; roept monsters op, vervloekt vijanden, oogst zielen en smijt explosieven en gif
  • barbarian: de brute kracht; gebruikt zijn spierballen om de tegenstand een kopje kleiner te maken
  • wizard: de tovenaar; vuurt ijs, bliksem en vuur af, maar kan ook de tijd vertragen en doorheen muren teleporteren
  • monk: een kruising tussen een sluipmoordenaar en een tempelier; gebruikt vechtkunst
  • demon hunter: de boogschutter; beschikt naast een kruisboog ook over bommetjes

Wat daarna volgt is een rpg die alle elementen bevat die een rpg zou moeten bevatten. Zo zit het vechtsysteem goed en evenwichtig in elkaar. Button bashen is niet de beste tactiek (al verleid het spel je er soms wel toe) en je skills van tijd tot tijd gebruiken is zeker niet onbelangrijk. Het omhoog levellen (toch een belangrijke factor in rpg's) is goed uitgewerkt. Je moet nooit lang wachten om een level te stijgen en bij elk level speel je genoeg nieuwigheden vrij om het interessant te houden.
Tot slot, misschien wel het belangrijkste, is het lootsysteem. In de pc-versie gebeurde het verzamelen van loot deels door een soort online ruilbeurs. In de ps3-versie is dit echter weggevallen en in de plaats daarvan laten de vijanden enerzijds meer loot, maar anderzijds ook sneller zeldzame loot vallen. Het eerste is een aangename toevoeging, meer is nu éénmaal beter. De tweede toevoeging is echter ietwat spijtig. Het vinden van pakweg een zeldzaam zwaard moet iets uniek zijn, iets om naar uit te kijken en naar toe te leven. Door dit echter te minimaliseren valt die hoera-factor weg.
Desondanks is de gameplay van Diablo III zeer geslaagd en zal hij de echte rpg-fans behagen.

In-game zal Diablo III op kwalitatief vlak zeker geen grafische grenzen verleggen. Ze zijn oké maar niet meer dan dat. Gelukkig zeggen de texturen en het aantal polygonen niet alles. Wat op het scherm verschijnt is evenzeer belangrijk en dat valt in Diablo III zeker te pruimen. De makers zijn er in geslaagd om voor gelijk welke omgeving een passende atmosfeer te creëren. Daarnaast zijn de graphics van de tussenfilmpjes om duimen en vingers van af te likken.
Ook de soundtrack draagt bij tot het creëren van de juiste sfeer, al kan deze moeilijk memorabel genoemd worden.

Op een 10 à 15-tal uur ben je door het verhaal, maar dat is zeker geen beperkende factor. De gameplay is zo goed dat hij je telkens terug naar binnen zuigt.

Dit is een game die je koopt voor de gameplay en niets anders. Voor je het al te goed beseft heb je hier redelijk wat uurtjes ingestoken.  Een absolute aanrader voor de rpg-fanaticus. Gamers met een afkeer voor rpg's blijven beter weg.

• sublieme gameplay die de juiste rpg-elementen schijnbaar moeiteloos combineert
  • de makers weten goed hoe ze de juiste sfeer moeten creëren

• het verhaal is een levensgroot cliché