Sébastien Loeb Rally Evo

Milestone komt met een nieuwe rally IP op de proppen die de naam draagt van 's werelds beste rallypiloot. Is de game de naam van deze levende legende waardig? Dat lees je hier.

 

Verhaal


Aangezien er geen verhaal is krijgt dit onderdeel het gemiddelde van de andere delen.

Zoals vaak het geval is in racegames start jij als nieuw beloftevol talent onderaan de ladder. Het is jouw taak om je carrière uit te bouwen en je een weg te banen naar de top. Bij Sébastien Loeb Rally Evo is dit niet anders. Je start met een klein wagentje, rijd races om geld (credits) en roem te verdienen om je op te werken in een fictieve wereldranking. Je beschikt over een eigen team waarvan je het logo wat kan aanpassen, en zo doende ook de decoratieve stickers op je wagen. Je kan de naam kiezen van zowel piloot als co-piloot, je eigen helm en raceplunje designen en tevens je wedstrijdnummer en nummerplaat kiezen. Om je wagen aan de tand te voelen, beschik je over een heus testterrein. Allemaal zeer leuk en dit draagt zeker bij tot de racesfeer.



Gameplay


Iedereen zal het ongetwijfeld met mij eens zijn dat het rijgevoel het belangrijkste aspect is in een racegame. Daar Sébastien Loeb Rally Evo zich meer richt op simulatie stond ik te popelen om met deze titel aan de slag te gaan. Op de dag van kerstavond gaf Milestone ons een cadeautje met een demo. Mijn Thrustmaster T500 RS stuurwiel leek echter alleen te werken in de menu's. Wanneer je een race startte vloog de wagen door de lucht. Dit is nog steeds zo, hopelijk wordt hier nog aan gesleuteld door middel van een patch. Zijn jongere broertje de T300 heeft hier blijkbaar geen last van. Hoe het met de Logitech sturen werkt daar kan ik me niet over uitspreken.

Ondertussen is er een patch verschenen die het Thrustmaster T500 RS stuurwiel wel ondersteunt.

Dan dus maar aan de slag met de controller. De gebruikelijke hulpinstellingen zijn ook hier aanwezig zodat mensen die anders enkel met een winkelkarretje rijden toch de baan op kunnen. Er zijn arcade racers op de markt waar je meer instellingsmogelijkheid hebt, want de gevoeligheid van je stick waarmee je stuurt kan je nergens aanpassen. Het rijden zelf voelt ook totaal niet goed aan. Alle wagens hebben immens veel onderstuur. Voor de leken onder ons, dit is wanneer je een bocht instuurt maar je wagen de neiging heeft rechtdoor te gaan. Dan maar wat sleutelen aan de wagen. Je kan alles afstellen zoals we wel meer zien in een racegame. Echter staan er nergens getallen bij zodat het heel moeilijk is om te weten hoeveel je nu iets veranderd hebt. Een bepaalde bandenkeuze is ook niet aanwezig. Rijden op een nat verhard wegdek voelt ook niet goed aan, nog erger dan op ijzel rijden. Je remafstanden zijn onrealistisch lang en op hoge snelheid slingert je wagen heen en weer. Het lijkt erop dat het rijden opzettelijk moeilijk en wat vreemd is gemaakt om het een sim-toets te geven.



Rally - Rallycross ??


Je carrière bestaat uit het voltooien van verschillende events aan de hand van verschillende wagenklassen. Dit is een mix van klassementsproeven op verschillende locaties en rallycross. Alles voelt wat langdradig aan. De echte opzet van rally is soms wat afwezig. Buiten je carrière heb je natuurlijk verschillende modi zodat je kan rijden naar hartenlust in de discipline die je voorkeur heeft. Een meerspelersluik is ook van de partij, al kon ik op het moment van schrijven geen lobby vinden. Niet echt raar een week voor de release.

Het wagenpark is wel redelijk uitgebreid, al zijn sommige gegevens van de wagens niet geheel accuraat. In Italië kennen ze ook blijkbaar niet het verschil tussen rally en rallycross. Deze laatste is een totaal andere discipline waar de wagens veel krachtiger zijn en andere aanpassingen hebben. Toch scheur jij rond met dezelfde wagens voor de beide takken van de sport. Dit ook voor de 'hillclimb' (heuvelklim) van Pikes Peak, al is deze best wel te pruimen met minder performante wagens. De klassementsproeven van de rally zijn gebaseerd op bestaande proeven. Ze zijn gevarieerd en leuk, al zijn er per locatie slechts vier die in beide richtingen worden gereden. Dit is niet het geval met de circuits van de rallycross, ze zijn saai en onrealistisch.



The Sébastien Loeb Experience


Hierbij speel je hoogtepunten uit de loopbaan van 'the man himself' na. Dit begint telkens met een interview waarin Séb praat over zijn over verschillende aspecten uit zijn carrière. Een leuk feature, zeker voor de fans.

The New Off-Road Racing Game Experience


Als dit zo is dan hang ik mijn helm aan de haak. Vele dingen in de game voelen zo gedateerd aan. Wanneer je een remzone mist aan hoge snelheid kom je bijvoorbeeld tot stilstand tegen een reclamepaneel dat dient als statische muur. Nog geen halve meter daarachter staat publiek alsof er niks is gebeurd. De banden op een rallycrosscircuit die dienen om een schok op te vangen bij een crash zijn precies ook van beton. De nota's (pacenotes) zijn ook verre van accuraat. Je rijdt dan ook best met de rijlijnhulp op. Een dynamisch weersysteem is zo goed als onbestaand. Als het dan eens regent is dit slechts een spatje. Het wegdek verandert ook nooit. Zo rij je bijvoorbeeld in Frankrijk altijd op natte asfalt, dit met een blauwe hemel en zonlicht alsof het een bloedhete zomerdag is. Op die locatie ziet het wegdek er nochtans droog uit, buiten een sporadisch plasje en een stofwolk achter de wagen die een waterspray moet voorstellen. Bij heuvelklim en rallycross telt je co-piloot ook af aan de start terwijl hij niet eens in de wagen zit. De start in rallycross is met lichten, ook dit is niet aanwezig. Bij het laden van een rallycrosscircuit loop je soms ook aan tegen laadtijden van anderhalve minuut. Zo zijn er veel details en zelfs kleine bugs die tien jaar geleden nog konden, maar tegenwoordig zijn er racegames die tonen dat dit niet meer de standaard is.



Graphics & Sound


Grafisch is Sébastien Loeb Rally Evo ook geen hoogvlieger. Je bent soms al een tiental seconden in het menu en de texturen worden nog ingeladen. Het uiterlijk van de wagens ziet er wel realistisch en gedetailleerd uit. De belichting en schaduwen slaan de bal ook mis en zorgen soms voor tegenstrijdige effecten. Zo is je wagen bijvoorbeeld zwart als hij onder een tentje staat op een bewolkte dag. Als het al eens regent ziet het er ook niet uit, druppels ogen als een grijs lijntje. Gras en takken van bomen komen ook soms je bolide binnen (clipping). De framerate lijkt behoorlijk stand te houden, al had ik in het donker toch eens een terugval.

Het geluid kan omschreven worden als de rest van de game. Matig! Wagens klinken onrealistisch en komen soms zelfs enerverend over. Geluiden van de ondergronden zijn soms ook ongepast. Je bijzitter klinkt ook ééntonig en legt niks van emotie in zijn stem.



Conclusie


Sébastien Loeb Rally Evo is jammer genoeg niet de rallygame waarop menige fans gehoopt hadden. Het heeft veel leuke ideeën en er is genoeg content aanwezig. Het lijkt erop dat er veel geld in de marketing is gestoken van deze nieuwe IP en dat dit ten koste is gegaan van de ontwikkeling en de afwerking van de game. Wie een echte rallyfanaat is en de vele minpuntjes door de vingers kan zien en tevens de besturing neemt voor wat het is, kan ongetwijfeld zich wel amuseren met deze titel. Voor mensen die sporadisch eens met een racegame aan de slag gaan zijn er andere en betere alternatieven. Milestone houdt het misschien beter bij twee wielen.

Pluspunten


  • Divers wagenpark


Minpunten


  • Audiovisueel zwak
  • Onafgewerkt / bugs




Reviewer: diknmuis

Score

Verhaal
6.6/10
Gameplay
6.5/10
Grafisch
6/10
Geluid
6/10
Duur
8/10

Sébastien Loeb Rally Evo

Release
vr 29 jan, 2016
Genre
Race
Platform
ps4
Uitgever
Bandai Namco
Ontwikkelaar
Milestone

Score

Verhaal
6.6/10
Gameplay
6.5/10
Grafisch
6/10
Geluid
6/10
Duur
8/10