Transformers Devestation

De Transformers-fakkel werd doorgegeven aan Platinum Games. Hoe hebben zij het er vanaf gebracht? Dat lees je hier!

Megatron is iets van plan, en dat zint Optimus Prime en de zijnen niet! Maar wat is de ultieme decepticon van plan? Na enkele razendsnelle achtervolgingen en confrontaties komen de autobots te weten dat Megatron zinnens is om een reactor van een eeuwenoud autobot-ruimteschip, de Proudspark, op de Aarde los te laten. Dit schip ligt al geruime tijd onder het aardoppervlak begraven. De kern van het schip heeft als functie het omzetten van organische materie naar die van Cybertron. De Proudspark echter is geïnfecteerd met vele insecticons, die als hoofddoel hebben deze kern te beschermen. Slaag jij er in om Megatron te stoppen?

Het verhaal wordt jammer genoeg zeer warrig en onsamenhangend gebracht. Veel notie van wat er rondom je gebeurt heb je niet, en dat is best jammer. In tegenstelling tot eerdere Transformer-games zal je nu enkel spelen met de autobots: Optimus Prime, Bumblebee, Sideswipe, Wheeljack en Grimlock.

Op vlak van gameplay breekt deze Devestation met zijn voorgangers (waaronder Fall of Cybertron, War for Cybertron). Zo heeft de logge besturing plaats gemaakt voor snelle, epilepsie-uitlokkende actie. De ontwikkelaar van deze is Platinum Games, die je misschien nog kent van het übersnelle Vanquish. In deze game is het vooral de bedoeling om zoveel mogelijk aanvallen aan elkaar te koppelen. Wanneer je hierin slaagt, kan je met de druk op de R1-toets je Autobot zeer snel transformeren om zo een speciale aanval toe te dienen aan je vijand.

Wanneer je in de actie verzeild geraakt zullen er zich ook twee metertjes vullen. Deze corresponderen met een speciale aanval, specifiek voor het gekozen personage. Eén van deze aanvallen activeer je met L1, maar de zwaarste aanval kan je activeren door op hetzelfde ogenblik R3 en L3 in te duwen. De aanval die volgt is meestal erg verwoestend.

Je autobot kan je uitrusten met vier verschillende wapens. Eén mêleewapen, twee lange afstandswapens en eentje mag je zelf kiezen. Deze wapens kan je instellen wanneer je een Teletraan-link maakt. Deze worden in de spelwereld gekenmerkt door groene cirkels. Naast het instellen van wapens kan je op deze manier ook kiezen met welke held je het verhaal verder wil aanvatten, maar je kan ze ook nog met extra ‘Tech’ uitrusten. Je kan met de verzamelde valuta deze items maken. Wanneer je dit menu activeert zal er zich een wijzer met een bepaalde snelheid over een balk met verschillende kleuren voortbewegen. Het is aan jou om op het correcte ogenblik op de knop te drukken en zo in het juiste gebied terecht te komen. Afhankelijk van het geselecteerde gebied zal je iets veel voorkomend, of iets zeldzaam kunnen vervaardigen. Je kan ook sommige wapens samenvoegen om hopelijk een sterker wapen te creëren.

De ontwikkelaars hebben ervoor gekozen om niet alleen op gameplayvlak te breken met de voorgaande Transformers-games, maar ook op visueel vlak. Zo keren we terug naar de jaren ’80, wanneer de tekenfilmreeks zijn toppunt bereikte qua populariteit. De graphics zijn cell-shaded, en in combinatie met de hevige kleuren mogen we spreken van een geslaagde combinatie. Jammer genoeg is er bitter weinig afwisseling in de omgevingen. Zo zal hoofdzakelijk je tijd doorbrengen in de(zelfde) stad.

Op auditief vlak kunnen we niet echt negatief zijn, al kunnen we ook niet praten over een hoogvlieger. De geluiden afkomstige van de objecten zijn voldoende, alsook het achtergrondgeluid.

Deze game breekt op vele vlakken met zijn voorgangers, en dit is een bewuste keuze geweest. De voorgaande, eerder logge games maken plaats voor deze snelle actiegame. Op visueel vlak krijgen we niet meer de donkere gebieden, maar een felgekleurde jaren ’80 omgeving. Jammer genoeg vinden we hier weinig afwisseling in terug. De duur van deze game is om en bij 6 uur, en dat is wel wat weinig. Deze game koop je later, wanneer deze iets goedkoper is, en voor even tussendoor.

• Nieuwe aanpak
  • Back to the '80's

• Weinig variatie in omgeving