Final Fantasy TYPE-0

Een HD remake is ondertussen vrij gewoontjes in het gamelandschap. Was deze Final Fantasy Type-0 de moeite waard, of bleef deze beter een goede herinnering?

We situeren ons in Orience, een land dat bestaat uit vier grote naties. Deze naties zijn ontstaan omdat er lang geleden vier  kristallen 'verschenen', elk met verschillende eigenschappen en elk met een andere positie. Verschillende naties waren in staat controle te krijgen over deze kristallen, zo hebben we bijvoorbeeld 'The Dominion of Rubrum', dat in het bezit is van het 'Vermillion Bird Crystal'. Dit kristal herbergt magie, en de inwoners leggen zich toe op deze kunst. Anderzijds heb je ook nog het 'Militesi Empire' die gebruik maken van het 'White Tiger Crystal' (dit bevat de kracht van wetenschap en wapens), het 'Kingdom of Concordia' met daaraan gerelateerd het 'Azure Dragon Crystal' (de kracht van de draken) en als laatste het 'Lorican Alliance' met het 'Black Tortoise Crystal' (de kracht van de verdediging).

Lang gaat het goed met deze naties, totdat het Militesi Empire de andere naties binnenvalt. Zij vallen Rubrum binnen en maken gebruik van een 'Crystal Jammer', een apparaat dat de kracht van het Vermillion Bird Crystal neutraliseert. De troepen van Rubrum vertrouwen namelijk op de magie van het kristal, waardoor zij nu hulpeloos zijn. Na de inval, waarbij Rubrums nederlaag nabij is, verschijnen er plots jongelui met een mysterieuze rode cape. Het is onwaarschijnlijk, maar zij kunnen wél nog magie gebruiken! Hierdoor slaan zij de troepen van het Empire terug... of toch tijdelijk. Het blijkt dat deze groep jongeren behoren tot Class Zero. Een groep kadetten met geheimzinnige krachten en technieken.

Ben je na het lezen van bovenstaande inleiding enorm verward? Geen enkel probleem, na een anderhalf uurtje heb je wel een goed idee wie je bent en waarvoor je strijdt. Het verhaal is zeer uitgebreid en bezit enkele plotwendingen. Zelfs na de game een eerste maal uit te spelen, zal je nog in verbazing vallen omwille van het verhaal, maar dat moet je zelf ontdekken.

De gameplay van deze game is, net zoals het de reeks betaamt, zeer uitgebreid. Hieronder bespreken we enkele gebieden van de game.

14 Personages

Eén van de eerste opvallende eigenschappen van deze game is dat je de gestalte kan aannemen van 14 verschillende personages. Deze zijn allemaal leden van Class Zero, dé elitekadetten van de academie. Wanneer je op missie gaat, kies je drie leerlingen waarmee je wil starten, de anderen kan je als 'reserve' gebruiken. Concreet betekent dit, wanneer één klaslid het leven laat, dan wordt deze onmiddellijk vervangen door een andere. Je kan kiezen met wie je speelt, zo kan je met de linker- en rechterpijltjestoets gemakkelijk wisselen tussen de uitgezette squad. Tussendoor kan je natuurlijk nog altijd iemand inzetten die zich onder het vak 'reserve' bevindt.

Role Playing

Wanneer je met een kadet voldoende gestreden hebt, zal je genoeg ervaring verdienen om te stijgen in level. Hiermee gepaard kan je hem promoten. Concreet betekent dit het toewijzen van ability points voor nieuwe aanvallen of vaardigheden. Naast het verhogen van de attributen kan je ook items (kleding, juwelen, etc.) vinden waarmee je de personages kan uitrusten. Heeft de ene een sterke vuurspreuk, dan kies je misschien best voor de ring die deze eigenschap versterkt. Ben je iemand die liever wat meer health points heeft, dan kan je ook hierin investeren.

Tussen de missies door, zal je tijd kunnen doorbrengen op de academie. Hier vind je alles wat je hartje maar kan wensen. Zo is er een wapenzaal, of misschien ga je liever naar de plaatselijke bibliotheek om je kennis van Orience wat op te frissen. Of toch liever naar de Chocoboranch? Gelukkig is er een portaal, waardoor je gemakkelijk (en snel!) naar de verschillende gebieden kan reizen.

Tijdens je wandelingen zal je verschillende figuren ontmoeten (NPC's) die je dan kan helpen, en waar je meestal een beloning voor krijgt. Tussen de missies krijg je een bepaalde tijd vooraleer de volgende missie begint (bijvoorbeeld 10 uur). Help je een NPC, dan strijken er twee uur voorbij; ga je in het verlengde daarvan naar Orience, dan verstrijken er zes uur. Hoe je de tijd indeelt, dat kies je zelf.

Combat

De combat speelt zich af op twee vlakken. Zo heb je een groot deel hack 'n slash, maar daarnaast heb je ook nog een speltype waarmee je doorheen Orience reist en weerwerk moet bieden tegen de vijandelijke troepen.

Bij het 'hack 'n slash' - gedeelte heeft iedere kadet zijn eigen aanvallen. Natuurlijk speel je in de loop van het spel nieuwe vaardigheden vrij, zodat de aanvallen sterker en sneller worden of waardoor je beter kan ontwijken. De standaardaanval, specifiek voor een personage, vinden we onder het vierkantje, een magie-aanval onder het driehoekje, ontwijken of blokkeren doen we met het rondje, en met het kruisje kiezen we voor een aanval die meerdere vijanden kan raken.

Wanneer je door Orience reist zal je gebieden vinden, bezet door het Militesi Empire. Het is jouw taak om de Rubrumtroepen te helpen bij het innemen van het dorp. Zo kan je de vijandelijke troepen verzwakken, of een gebied binnenvallen en terugeisen. Wanneer je een gebied hebt ingenomen, kan je ook bevelen geven aan de lokale troepen. Zo kan je ze de instructie geven om een ander vijandelijk gebied binnen te vallen enzovoort. Wanneer je het hoofddoel bereikt hebt, dan stopt de missie.

Op grafisch vlak zijn er enkele tegenstrijdigheden. Tijdens het spelen zelf kunnen we spreken van een zeer degelijke kwaliteit, zo zijn de omgevingen en de panorama's goed uitgewerkt, maar de 'onzichtbare muren' zijn een minpunt.  Wanneer er een tussenfilmpje wordt afgespeeld, zien we duidelijk dat dit een HD remake is. De figuren zijn vrij statisch, en soms lijkt het alsof er een deel de upgrade niet heeft meegemaakt en zien we grote blokken. Minecraft, of gewoon vergeten?

Qua geluid krijgen we wat we verwachten. Een typisch Final Fantasy geluid, met bijhorend deuntje. Zo herkennen we de geluidjes uit Final Fantasy X en het achtergrondgeluid van Final Fantasy XIV.

Deze PSP-port is op zijn minst qua verhaal, gameplay en duur vrij lijvig te noemen. Zo krijg je ook meteen waar voor je geld. De graphics zijn niet volledig mee geëvolueerd naar de huidige consolegeneratie, maar daar kunnen we wel doorheen kijken. Kortom: een sterk verhaal, in een fantasierijk universum.

• Het verhaal
  • De duur
  • Uitgebreide gameplay