Gamescom verslag: Alien Isolation

Gamescom verslag: Alien Isolation

We kregen een demo te zien en mochten enkele vragen stellen...



We werden in een klein kamertje geduwd, samen met één van de ontwikkelaars en een handvol journalisten. De ontwikkelaar nam de XBOX ONE controller (ik hoop dat hij zijn handen heeft gewassen na de sessie) en de demo ging van start.

Setting


De game is een First Person Survival Horror. De Alien is zo geprogrammeerd om zich zo onvoorspelbaar mogelijk te gedragen. De game speelt zich af 15 jaar later af dan de originele Alien-film. Jij bent Amanda Ripley, dochter van Ellen. Je moeder zei tegen je als je 11 was, dat ze ging terugkeren, maar dat heeft ze nooit gedaan. Je bent nu 26 en je werkt in de regio waar je moeder verdween. Daarbovenop grijp je elke kans om te weten te komen wat er met je moeder gebeurt is. Een Waylon afgevaardigde heeft je benaderd, en je krijgt een voorstel om een bepaald onderzoek uit te voeren, en daar zeg je natuurlijk niet nee tegen.

Wanneer ze op onderzoek gaan merken ze een noodsignaal, maar geen verdere communicatie van een ruimtestation. Eens aangekomen blijkt het station volledig verwoest en achtergelaten. De personages die je op je weg tegenkomt zullen vertellen wat er gebeurt is. Dus samengevat gaat het verhaal over de aankomst op het station, de overleving en het trachten te ontsnappen van Amanda. Deze game is vooral gebaseerd op de oorspronkelijke film en niet op de vervolgen, waar er meerdere Aliens zijn, en waar je je doorheen kan schieten. Dit zorgt ervoor dat de Alien zijn eigen identiteit, en een grotere rol heeft. De Alien zelf kan ook niet gedood worden, het is de bedoeling om hem te overleven, maar niet te doden. Zo heeft Amanda een ingenieursachtergrond en kan ze uit verschillende materialen dingen maken om de Alien af te leiden, of even op afstand te houden. De ontwikkelaar kan ons ook nog meegeven dat de game in totaliteit zo'n 20 uur zou duren.  En dan gaat de demo van start.



Demo


Het eerste waar ik steeds naar kijk bij een game zijn de graphics. In deze duistere omgeving zijn de graphics goed te noemen, niet overweldigend, maar gewoon hetgeen wat de standaard moet zijn bij een next-gen console.

De game start bij een missie waar je voor Taylor (?) medkits moet halen. Dit is echter niet simpel, want het volledige station is leeggeroofd, dus moet je er op een andere manier zien aan te komen. Je gaat op weg naar het ziekenhuis, en hopelijk zullen daar medkits zijn. De setting leent zich ideaal voor een horrorverhaal en je krijgt een beklijvend gevoel. Je gaat verder...

De ontwikkelaars hebben er ook voor gezorgd dat de toekomst getoond wordt, zoals die getoond werd in de jaren '60. Zo is er als het ware een retrolook. Dit zorgt ervoor dat je volledig in de game wordt ondergedompeld en krijg je het gevoel dat je had bij de eerste Alien-film. Een goed voorbeeld hiervan is de Motion Sensor, die heel primitief lijkt. Zo kan je de Alien, als die zich voor je bevind zien bewegen, maar langs de andere drie richtingen krijg je enkel een indicatie. Wanneer je deze sensor gebruikt, zal je de focus kunnen leggen op de sensor zelf, waardoor de achtergrond wat meer vervaagd, of zal je naar de achtergrond kunnen krijgen, waardoor je wel nog een oog kan werpen op de Motion Sensor, maar deze wat vervaagd. Zo moet de speler zelf de beslissing maken op welk zicht hij de nadruk wil leggen.



In de game zit er wel een mappensysteem. Ze hebben ervoor gezorgd dat deze ook een retrolook krijgt. Zo zie je storingslijnen, zoals vroeger de VHS, wanneer je dit systeem bekijkt. Ook het menu wordt op dezelfde manier getoond. Je komt tijdens de game ook 'mapstations' tegen, hiermee kan je je map upgraden. Hiermee krijg je niet alleen een grotere plattegrond, maar ook meer informatie over de dingen die zich in het gebied bevinden.

Zoals gezegd is Amanda geen geoefende soldaat, maar is ze net zoals haar moeder een gewone burger. Ze is wel ingenieur, dus is ze in staat om uit bepaalde materialen voorwerpen te maken. Zo heb je de 'Noisemaker'. Dit apparaat zorgt voor een geluid dat gebruikt kan worden ter afleiding. Later kan je ook nog rookbommen maken en zelfs een vlammenwerper. Echter kan je hiermee enkel de Alien op afstand houden en niet doden. Ook beschikt ze over een pistool, maar ze heeft geen goede richting, dus zal ze meer missen dan effectief de Alien raken, wat hem ook effectief alleen maar boos zal maken.



Wanneer je verder gaat op zoek naar de medicijnen kom je ook gesloten deuren tegen. De spreker legt uit dat je in dit gebieg nog geen toegang hebt, en dat je misschien later zal moeten terugkomen. Ondertussen kruipt Amanda in het ventilatiesysteem om in een ander gebied te komen. De muziek wordt dreigend... Hier kom je een savestation tegen. Zo kan je niet gewoon in je menu gaan en opslaan. Je zal een keycard moeten invoeren, en even wachten om te kunnen opslaan. Zo kan je niet naar een savestation sprinten en gewoon opslaan, want je kan ondertussen vermoord worden. Dit alles draagt toe tot de sfeer van de game.

Na een tijdje stappen ontmoet je iemand die zich heeft opgesloten in een kamertje. Hij zou ziek zijn. De ontwikkelaar houdt in het midden of hij dat ook effectief is. De persoon wijst je in een bepaalde richting, maar die ruimte zal je moeten openen met behulp van een keycard die slechts twee dokters hebben. Je gaat op zoek naar deze dokters...

Je bent onderweg en de kerel in het kamertje kan je volgen via een tracker en wijst je de weg.Ook zal je in de game soms computers moeten hacken en dit zal je moeten doen in de vorm van puzzels, en dit op tijd. Na een tijdje kom je in het kantoor van één van de dokters, waar je toegang hebt tot de computer van de dokter. De interface van deze computer heeft ook weer dezelfde jaren '60 look. In de computer vind je de code, waarmee je de keycard moet gebruiken. Alle verslagen worden in je log opgeslagen, zodat je niet alles moet onthouden.



Wanneer je op zoek gaat naar de keycard neemt de dreigende muziek opnieuw toe. Je hoort iets aan het plafond. Je verstopt je achter een kastje en je ziet dat het rooster af valt. Hier zie je voor de eerste keer de 3 meter-hoge Alien.

De spreker verteld dat dit de enige keer is dat de Alien gescript is. De Alien is zo geprogrammeerd dat hij zich zal aanpassen aan de dingen die jij doet, zodat jij ook meer doordachter te werk zal moeten gaan in het vervolg van de game. Zo kan je een flare weggooien om hem af te leiden, de tweede keer dat je dit doet, zal hij dit misschien ook nog doen, maar de derde keer kan hij ook op onderzoek gaan vanwaar hij geworpen werd. Hier stelde ik de vraag of de vrees dan niet bestaat dat de Alien te moeilijk wordt voor de gamer, zodat de gamer het spel niet kan beëindigen. De ontwikkelaar kon vertellen dat je samen met de Alien moet mee evolueren, maar dat er wel drie moeilijkheidsgraden zijn. Ook zegt hij dat ze gekozen hebben voor dit type spel, wat niet voor iedereen is, maar dat vinden ze niet erg, want ze zochten voor een specifiek doelpubliek.

Na deze uitleg gebruikt Amanda de 'Noisemaker' om zo de Alien af te leiden. Het wegstoppen en het rondstappen van de Alien zorgt ervoor dat de spanning stijgt. Zo hoor je de Alien zelf altijd op onderzoek. Op dit ogenblik heeft de speler de code nodig die je net gevonden hebt. Hij kent die uit het hoofd, hierop stelde ik de vraag dat, als je in de logs gaat, het spel ook effectief pauzeert. Zodat spelers die de code niet uit het hoofd kennen ook een kans maken. De ontwikkelaar kon zeggen dat het spel pauzeert wanneer je in de logs zoekt. Amanda gaat verder en komt in een klein kamertje terecht. De ontwikkelaar keek wat te lang rond en hoorde de Alien komen. Een vlugge duik kon niet meer baten en de Alien gaat achter Amanda aan...

Hier stopt de demo, want Amanda sterft. De ontwikkelaar zei dat hij toch iets verder wou geraken. Er werd duidelijk gemaakt dat deze game duidelijk niet voor iedereen is, je moet je echt verwachten aan survival/horror en niet aan een actiegame. En met deze noot mochten we afscheid nemen.

Deze game verschijnt dit jaar op 7 oktober. Ready for it?

Alien: Isolation

Alien: Isolation
Release
di 07 okt, 2014
Genre
Survival
Platform
ps3 ps4
Uitgever
SEGA
Ontwikkelaar
Creative Assembly

Steun playstationclan.be