Hitman 3

Alle goede dingen komen in drievoud, zo ook de Hitman-trilogie die zijn einde kent met dit derde deel. Hoe het verder gaat met Agent 47 lees je hier!

Agent 47 is op jacht. De prooien van dienst zijn Providende, een groepering die alle touwtjes in handen heeft, en de ICA, onze hitman zijn vorige werkgever. Uiteraard kent hij nog steeds Diana, die hem bijstaat, met nog een handvol handlangers. Wie Hitman 2 heeft gespeelt, weet dat het in deze Hitman 3 allemaal draait rond wraak.

Het verhaal dient grotendeels om de gameplaylevels aan elkaar te lijmen, of in elkaar over te gaan. Hitman 3 kent een handvol missies, en daar ben je evenveel uren mee bezig. De gamer moet eerder zijn plezier halen in het herspelen van de levels om de doelwitten van dienst op andere manieren om te leggen.

Na elke level speel je wel wat nieuwigheden vrij: nieuwe gadgets om dezelfde missie aan te vatten, een nieuwe startplaats, een incognito vermomming, en dergelijke meer. De gameplay blijft nagenoeg dezelfde als in de vorige Hitman-games. Je krijgt enkele doelwitten, en dat hoeven niet altijd moorddoelwitten zijn, en je moet die zo efficiënt mogelijk, of zo elegant mogelijk, volbrengen. In de enkele levels zullen er zich ook 'randverhalen' afspelen. Als je goed luistert, openen er zich alternatieve mogelijkheden om dichter bij je doelwit te komen. Denk maar aan opportuniteiten om machinerie te saboteren, gelegenheden om een wijntje te vergiftigen en zo verder.

Het leuke aan de vorige Hitman was dat je de missies van deel één, als je die ook had gekocht, kon importeren. Dit is nu niet anders. Je kan dus eigenlijk de drie games in één hub spelen, of herspelen. Daarnaast heb je ook nog een snipermodus, en de contracts die we nog kennen van het vorige deel.

Het is moeilijk om te zeggen of dit een volwaardige game is, of eigenlijk een uitbreiding. Gezien het prijskaartje denken we dat het eerste eigenlijk de bedoeling was, jammer genoeg komt het spel eerder over als het tweede. De levels zijn iets te kort - en te gemakkelijk? - en er zijn er gewoonweg te weinig van. We weten ook dat de focus ligt op het herspelen van de levels, en op de contracts, maar als je er een campagne instopt is 5-6 uur toch iets té kort.

Jammer genoeg hebben we de pracht van de PS5 nog niet zelf mogen aanschouwen, en spelen we op dit ogenblik verder met onze PS4 PRO. Daar zien we trouwens geen verbetering op audiovisuele kwaliteit ten opzichte van de vorige iteratie. Meer zelfs, af en toe glitcht het spel eens op een cruciaal moment. Zeker en vast niet gamebrekend, maar zeker onverwachts, gezien het vaak gaat over een cutscene.

Hitman blijft gewoonweg leuk om te spelen. Jammer genoeg biedt het hoge prijskaartje, naar onze mening, te weinig content om de aankoop nu al te rechtvaardigen. Grafisch is er ook geen vooruitgang te bespeuren. Het is wel een leuke toevoeging om alle drie de spelen uit éénzelfde hub te kunnen spelen. Wie fan is kan deze kopen, maar anderen wachten best tot de prijs wat zakt.

• Hitman is gewoon leuk
  • De verschillende manieren om je doelwit om te leggen

• De ratio prijskaartje/content