Saint Seiya: Brave Soldiers

Zet je schrap voor de Zodiac Warriors!

Setting

Voor wie het niet zou weten is dit een game, gebaseerd op een Japanse tekenfilmserie (mangaserie) die het verhaal vertelt over wedergeboren Olympische Goden. De meeste van deze wedergeboren goden willen de aarde veroveren, allen, behalve Athena. Nu Athena bestaat in sterfelijke vorm zijn er bepaalde beschermers (de zogenaamde Saints) die haar beschermen, en dit met behulp van een soort magische uitrusting, in de vorm van kleding. Deze kleding krijgt de naam Cloths mee.
Deze game is de derde in de reeks en vertelt het verhaal hoe Athena gered moet worden.

Eigenlijk Verhaal - Bescherm Athena!

De Saints hebben net gestreden tegen de andere goden om Athena te beschermen. Helaas, dit is hen niet gelukt: Athena is getroffen door een gouden pijl. Enkel de heilige paus in de bovenste tempel van de dierenriem kan haar nog redden. Jij (Seiya) en je vrienden gooien alles in de strijd om dit te bewerkstelligen. Jij en je vrienden hebben een bronzen Cloth, en je zal het moeten opnemen tegen de veel sterkere gouden Cloths, de ultieme beschermers van Athena. Maar waarom laten ze jullie niet gewoon door gaan, waarom keren ze zich tegen Athena?
Het verhaal lijkt (lees: is) vrij ver gezocht. We hebben allemaal wel al eens iets gehoord van Hades, Athena, Poseidon en het ander zootje ongeregeld op hun berg. We hebben zelfs een westerse wraakgod die het tegen hen opneemt. Maar om dit verhaal te kunnen en te willen volgen moet je zeer open minded zijn…

Gameplay - Flitsend

Dit is het belangrijkste onderdeel van de game. Het lijkt op het eerste zicht een straight up brawler, maar als je wat meer op het oppervlak krabt, ontdek je een nieuwe dimensie van spelen.
Wat merkwaardig is, is dat er geen tutorial aan te pas komt. Je begint aan het verhaal en het enige wat je kan doen is button bashen. De eerste paar keren kom je hier nog gemakkelijk mee weg, maar dan is het toch even zoeken naar een menuutje waar wat bewegingen in staan. En dit staat eigenlijk niet ver weg, namelijk onder de startknop. Al snel schud je met simpele combinaties mooie moves uit je mouw. Het vergt wel enige oefening om deze te combineren met mooie combo’s, maar op zich is dit systeem vrij toegankelijk. Wie ooit al een Dragon Ball Z – game heeft gespeeld, dit is simpeler!

Tijdens het vechten zal je naast je levensbalk nog twee andere balkjes zien, namelijk een Burst-balkje, dat langzaam vult als je de tegenstander schade toebrengt en als je zelf schade krijgt. Dit balkje laat zich onderverdelen in 4 blokjes. Wanneer je een speciale aanval uitvoert verlies je één blokje, maar wanneer je gebruik maakt van de zogenaamde Big Bang Attack verspil je drie blokjes, maar is je aanval zoveel krachtiger en spectaculairder. Het andere balkje, dat je enkel ziet vullen wanneer je schade krijgt, is het Seventh Sense – balkje en als je dit activeert zijn je aanvallen x aantal keer sterker. Spijtig genoeg kan je dit meestal enkel gebruiken als je bijna zelf het loodje legt.

Wat ook op zich vrij eigenaardig is, is dat de camera zich niet echt fixeert op jouw speler. Zo zal de camera langzaam ronddraaien, wat wel een mooi 3-D gevoel heeft. De game splitst zich verder op in verschillende modi:

Het verhaal

Hier wordt het verhaal uit de doeken gedaan door middel van stilstaande figuren. Niet echt goed gedaan en goed verzorgd, maar nu praten we over de gameplay. Na het korte stukje verhaal, moet je aan de slag. Terwijl je aan het vechten bent kan je nog bepaalde challenges vervolledigen zodat je score hoger ligt, en soms krijg je plots een andere Cloth en hiermee ook soms andere vaardigheden. Kwestie om wat afwisseling te brengen.

VS-modus

Neem het op tegen een vriend of tegen de computer.

Tournament

Hier begin je bij het bronzen toernooi en moet je natuurlijk de overwinnaar worden. Dit toernooi is zo opgesteld dat je begint met 8 spelers (deze kunnen je vrienden zijn!) en telkens gaat de winnaar van een gevecht door.

Survival

In deze modus moet je het tegen meerdere tegenstanders opnemen, zonder dat je levensbalk automatisch aanvult. Hier begin je ook bij de bronzen en wanneer je dit succesvol hebt afgerond, speel je pas de volgende vrij.

Online

Deze kan je opsplitsen in vriendschappelijke wedstrijden of in ranked matches. Spijtig is dat de verbinding niet echt optimaal is, zo beweegt je speler nog een tijdje rechtdoor, terwijl jij links of rechts indrukt. Dit is nefast voor een vechtspel en hierdoor is de lol er vrij snel af…

Training

Zoals ieder modern vechtspel kan je op een zelfgekozen lappenpop inbeuken en je combo’s oefenen.

Tijdens het verhaal wordt er gebruik gemaakt van stilstaande plaatjes. Deze komen steeds erg Japans over en passen wel in de setting. Echter komt dit ook over alsof hier geen budget meer voor was om dit beter uit te werken. Nadat je het volledige verhaal doorlopen hebt, heb je ook je Japans wat bijgeschaafd, want je kan de spraak niet in het Engels zetten. De soundtrack op zich is niet slecht, maar er zou wat meer variatie in mogen zitten.
Dan het eigenlijke vechten. Dit is vrij goed uitgewerkt, mooie, hevige (manga) kleuren en schitterend geanimeerd. Spijtig is dat, vooral tijdens de verhaalmodus, er continu heen en weer gebabbeld wordt. Ik weet niet hoe het zit in Azië, maar ik speel de game om te winnen en dan focus ik me vooral daarop, hierdoor heb ik het meeste, zoniet alles van dit heen-en-weer-gebabbel gemist.
De geluiden die de personages maken zijn gewoon goed, zoals het moet zijn.

Conclusie - Voor fans en liefhebbers van degelijke gameplay

Deze game is er zeker eentje voor de fans. Op zich hou ik wel van een goed mythologisch verhaal als het niet zo vergezocht was. Stiekem heb ik me wel vermaakt met deze game. Op de lange duur vind je het Japans en de setting zo erg niet meer en ga je gewoon door! Wat wel heel spijtig is, is dat je de volledige verhaallijn (en zelfs meer) moet doorlopen om elk character vrij te spelen. Als het verhaal je totaal niet interesseert, zal je aantal vechters zeer beperkt blijven. De online modi boeien weinig en het toernooi is leuk om eens te doen, maar laten we het daarbij houden.
Op een negen uur speel je het verhaal uit. Voor platinum tel je er zeker nog eens 15 bij.

• Mooie, hevige kleuren
  • Lang verhaal