Touhou Genso Rondo: Bullet Ballet

Touhou Genso Rondo: Bullet Ballet. Onbekend is onbemind, maar wat als we wat intenser kijken naar deze game?

In Touhou Genso Rondo: Bullet Ballet 2 is er een verhaalmodus aanwezig. Hier kies je één van de wulpse, beschikbare dames, en ga je ermee aan de slag. Ieder meisje heeft haar eigen verhaal en een reden om de andere dames af te knallen. Verwacht hier geen hoogstaand materiaal, maar eerder gevechten omwille van een niet-bij-elkaar-passend jurkje, of boeken die je niet mag ontlenen uit de bibliotheek. De verhaalmodus dient enkel en alleen om een toernooimodus in de game te stoppen, en omwille van deze redenen krijgt het verhaalaspect het gemiddelde van de andere.

Bullet Ballet is een shoot-em-up, waarbij je voornamelijk vanop afstand schiet en waarbij de besturing van de dames grotendeels gelijklopend is. Jullie bevinden zich in een cirkelvormige arena, en automatische richt je naar je tegenstander. Een ‘gewone’ (schiet)aanval bevindt zich onder het kruisje, een iets specialere onder het vierkantje. Wanneer je de tegenstander voldoende hebt geraakt, of als je het correcte icoontje oppikt, zal je een deeltje van jouw chargebalk erbij krijgen. Wanneer je dan op driehoekje duwt, schiet je een verwoestende aanval af. Wanneer je in de penarie zit, kan je ook nog een ‘spell’-aanval uitvoeren. Dan bevind je je in een soort baasmodus, waar jullie lijnrecht tegenover elkaar staan, en elkaar bestoken met de verschillende soorten aanvallen.

Veel meer is er eigenlijk niet te zeggen over de gameplay, behalve dat elke dame ook haar eigen type aanvallen heeft. Zo zal de standaardaanval van de ene een hoop cirkels zijn die ze afschiet, terwijl die van de andere vergelijkbaar zijn met een mitrailleur. En zo zijn er dan evenveel variaties als er beschikbare dames zijn.

Er zijn ook nog enkele modi aanwezig in de game:
  • Arcade: hier kies je je personage en tegenstander;
  • Boss Rush: hier speel je enkel in de 'spell'-modus;
  • Tutorial: wijst zichzelf uit, nietwaar (?);
  • VS COM: strijd tegen de computer;
  • VS Human: vecht tegen een tegenstander die naast je zit;
  • VS Online: ga de strijd aan online.

Op grafisch vlak doet de game onze PS4 geen eer aan. De strijd bekijk je van bovenaanzicht, en lijkt eerder op een kindertekening, dan op eigenlijke gameplay. Concreet zie je twee ‘poppetjes’ die heen en weer bewegen, waar nog andere, felgekleurde projectielen vandaan komen. Het geluid dat je te horen krijgt is zeer Japans, maar is gelukkig niet al te storend.

Nu we weten wat Touhou Genso Rondo: Bullet Ballet is, kan ik voorzichtig zeggen dat de Westerse markt hier nog niet klaar voor is, en dat er waarschijnlijk weinig fans zullen zijn in onze contreien. Deze kan je eens kopen wanneer deze in afslag staat om te spelen met een klein broertje of zusje, maar dan zijn er nog betere alternatieven.

• Eenvoudige gameplay

• Eentonig / snel verveeld
  • Verhaal slaat op weinig - niets