Robocop Rogue City

Robocop, de cyber-flik werkt naarstig verder in Detroit. Zal hij het 'scum' van de straten kunnen houden?

De game speelt zich af na de gebeurtenissen van Robocop 1.

Detroit, of toch minstens de onderwereld, is in de ban van een nieuwe crimineel: The New Guy. Ondanks dat hij nog niet veel van zich heeft laten horen, willen de bikers en de punkers van dienst met hem samenwerken, en dat laten ze gewoonweg weten door een televisiestation te kapen en dit aan te kondigen. Robocop en zijn partner Lewis, gaan de strijd aan met het schorem en dit verloopt vrij vlotjes, tot wanneer onze Robovriend een zware klap krijgt en zich zijn leven voor zijn dood begint te herinneren, meer zelfs, flarden komen terug en verweven zich met zijn realiteit. Dit tot het punt dat hij een system failure ondergaat op een kritiek punt.

De politie van dienst is hier niet mee opgezet en denkt dat Robo een spion is van OCP - Omni Consumer Products, het privaat bedrijf dat de politiediensten 'steunt' - lees: heeft opgekocht. Maar ook de OCP zelf is niet tevreden want hun product faalt en zodus moet Murphy - de roepnaam van Robo van zijn vrienden - op bezoek bij de psychiater. Hoe langer hoe meer de politie The New Guy op de hielen zit, hoe meer Robocop system failures ondergaat. Heeft die daar iets mee te maken? Het verbetert er natuurlijk niet op als blijkt dat iemand van OCP een mol is. Als dat maar goed afloopt!

Het verhaal van Robocop valt mooi in de lijn van de films van de jaren '80-'90. Ga jij mee op onderzoek?

Robocop is een First Person Shooter met enkele RPG-elementen. Robo knalt zich een weg met zijn trouw dienstwapen doorheen de hele horden vijanden die hem voor de voeten lopen. Her en der kan hij ook één van hun wapens opnemen en gebruiken, met als onze persoonlijke favoriet: the heavy machine gun.

Robocop is als agent natuurlijk niet enkel op jacht en loopt niet de ganse tijd te knallen, maar moet ook soms op onderzoek en het vertrouwen van de burgers winnen. Veelal komen die hem iets vragen, of betrap je hen op een kleinere misdaad. Het is dan aan jou om ofwel de burger te helpen, of hem een boete te geven. Alles kent zijn gevolgen. Als je de graffitispuiter een tweede kans geeft, zal je later graffiti zien van jezelf als soort redder van Detroit. Leuke  en welkome gimmick.

Daarnaast zal je bewijsmateriaal op allerlei manieren verzamelen: valse identiteitskaarten, gestolen goederen, geld en zo meer. Dit levert je steeds experience op en per duizend krijg je een vaardigheidspunt, dat je dan kan spenderen in één van de tig opties. Je kan zijn aanvallen verbeteren, armor, algemene health, maar je kan ook zijn dialoogvaardigheden verbeteren, hem beter maken op technologisch vlak en zo meer. Af en toe staan er ook markers op deze skilltrees en deze laten je toe om iets extra te doen. Op die manier kan hij bijvoorbeeld bij elektriciteitskasten zijn leven opladen, of kan hij plots een aardige slag uitdelen. Vele opties en vele manieren om de robotvriend aan te passen naar jouw speelstijl.

Een cyborg is nutteloos zonder moederbord en daarvan vind je er ook heel wat tijdens het spel. Dit is dan een andere manier om jezelf van een upgrade te voorzien. Deze doen erg denken aan een soortgelijke mechanic in Dead Space. Je moet bepaalde chips in bepaalde vakjes stoppen en deze geven je een boost qua herlaadsnelheid, schade etc. Toch opgelet, want als je bepaalde plekken activeert, krijg je een algemene 'straf'. Je statistieken op alle vlakken gaan dan bijvoorbeeld 10% achteruit. Deze straffen weten te ontwijken of krachtige chips vinden is de boodschap.

Toch is het niet allemaal peis en vree qua gameplay. De game heeft last van zeer wispelturige glitches. Denk maar aan munitie opnemen om dan in het wapen te stoppen, waarna Robo die gewoon leegknalt zonder de trigger te gebruiken. Zeer ongemakkelijk wanneer het plots intens wordt. Wat we ook mochten ervaren was een glitch waarbij onze vriend gewoon naar de lucht heen en weer begon te kijken en te draaien. Deze glitches kwamen ook iets te frequent voor om te negeren. Daarbij kwam ook nog eens bij dat een vijand door de grond glitchte, waardoor deze je steeds kon raken, maar jij hem niet. Nogmaals: zeer ongemakkelijk.

Bij een titel zoals deze verwachten we niet het hoogste goed wat bijvoorbeeld Sony op je scherm kan toveren, maar toch wel iets beter dan dat we nu krijgen. Robocop is in de tussenfilmpjes mooi uitgewerkt, de andere hoofdfiguren vallen wel mee, maar het contrast is groot met de mensen van Detroit. We worden toch minstens één, en misschien zelfs twee generaties terug geworpen. De voicecast is prima, met de originele acteur van Robocop, maar de lip sync laat het dan weer afweten. Dit alles zorgt ervoor dat de game niet voldoende is afgewerkt.

Toch een pluspuntje voor de algemene sound van de game, hierbij horen we dikwijls de melodieën die we hoorden in de oorspronkelijke films. Gamers die de films gezien hebben, weten welk deuntje.

Robocop Rogue City is in principe een leuke shooter met leuke dialoogopties en voldoende zijmissies om je geëntertaind bezig te houden. De vele manieren om Robo te balanceren hoe jij wil is wel leuk en quasi uniek. Jammer genoeg zijn er te veel glitches, en is de game op visueel vlak onafgewerkt. Het lijkt wel alsof de game moest klaar zijn tegen een specifieke deadline en de ontwikkelaars niet voldoende tijd hebben gekregen om alles op te blinken en te testen. We hopen dan ook snel op die eerste patch!

• Verhaal hoort mooi thuis in de Robosetting van de jaren '80-'90
  • Vele en leuke manieren om te upgraden

• Voelt onafgewerkt/ongetest aan qua gameplay en visuele beelden