Sword Art Online Lost Song

Sword Art Online Lost Song is al een tijdje uit in Japan, maar onlangs vervoegde deze de Westerse markt. Hoe wij dit konden smaken kan je hier lezen.

Setting

Vorig jaar hebben wij reeds een game uit de Sword Art Online reeks mogen reviewen. Voor degenen die de review van Sword Art Online: Hollow Fragment niet hebben gelezen, schetsen wij hier kort de voorgaande gebeurtenissen.

In het jaar 2022 werd er een VRMMORPG op de markt gebracht, genaamd Sword Art Online. Deze game simuleerde niet enkel virtuele prikkels voor het zicht en het gehoor, maar ook voor de tast, de reuk, en zelfs voor de smaak. Helaas bevatte de programmeercode een fatale fout, zodat iedereen, die in de virtuele wereld ingelogd was, gevangen zat. Gelukkig voor de 10 000 gevangen gamers was er één gamer die zeer bedreven was. Zijn naam was Kirito. Hij vond een manier om uit de game te ontsnappen en met hem, iedereen die gevangen zat.

Lost Song

In het huidige verhaal waagt Kirito zich opnieuw - tegen beter weten in - aan een soortgelijke game. Een drang die voor veel gamers onder ons waarschijnlijk niet vreemd is.  Deze nieuwe game heet ALfheim Online en is losjes geïnspireerd op de Noorse mythologie. Het is aan Kirito, zijn zus, zijn liefje en een hele resem vrienden om samen te spelen en het nieuwe zwevende continent Svart Alfheim te ontdekken, verkennen, en de nieuwe bazen te verslaan.

Naast de nieuwe avonturen die je te wachten staan, is er ook sprake van een ster in het Alfheim-universum. Zo is er een bekende Russische wetenschapster die baanbrekend onderzoek levert omtrent het hele VRMMORPG gedeelte, maar wiens avatar - die de naam Seven krijgt -  in Svart Alheim een heise ster is. En met 'ster' bedoelen we iemand die zingt en vele fans heeft in de virtuele wereld. Naast deze wetenschapster is er ook nog een geheimzinnig meisje - Rain - die Kirito achtervolgt. Heeft zij bepaalde geheimen en weet zij meer over de spelwereld of heeft zij gewoonweg een oogje op Kirito?

De mensen die de tekst goed hebben gelezen, hebben door dat je iemand speelt die een game aan het spelen is. Natuurlijk is het dan gewoonweg de bedoeling om het spel uit te spelen. Alle vrienden van het hoofdpersonage zijn daarentegen geprogrammeerd, maar ze gedragen zich zoals 'echte' mensen. En net zoals bij echte mensen zal je een voorkeur hebben wiens gezelschap je verkiest. Zo is het altijd handig dat je kan kiezen met wie je op avontuur gaat. Jammer genoeg resulteren sommige gesprekken in typisch Japanse dialogen. Zo is het blijkbaar zeer amusant om over iemands oren te wrijven, of heeft er op een bepaald ogenblik iemand ondergoed gemaakt dat je liefje eens moet passen. Natuurlijk komen beide 'dames' dan in hun ondergoed in beeld, een cliché dat niet kan ontbreken in een Japanse game.

Gameplay - Hack 'n Slash or RPG?

De gameplay van deze game is een dubbeltje op zijn kant. De personages waaruit jijzelf en je party bestaan kan je uitrusten met verschillende wapens, uitrusting en (magie)vaardigheden. Niet ieder personage zal met ieder wapen overweg kunnen. Zo heb je personages die de voorkeur geven aan logge, tweehandige wapens, en heb je de personages die het meer hebben voor de snelle, lichte wapens. Ook zijn er verschillende takken in de magie waarin je de personages kan specialiseren. Als je een bepaalde aanval meerdere malen gebruikt, zal deze vaardigheid ook verhogen in level.

Je uitvalsbasis is The Floating City of Ryne. Hier vind je jouw herberg terug, die dienst doet als een soort menu waar je de voortgang kan opslaan, je uitrusting/gezelschap kan wijzigen en dergelijke meer. Verder heb je nog een taverne, waar je zijmissies kan accepteren, en waar je later in de game ook een eigen personage kan maken en daarmee online gaan. Als laatste heb je ook nog een soort koophuis waar je zelf wapens en uitrusting kan aankopen, maar ook verkopen.

Echter lijken al de eigenschappen die je kan manipuleren ondergeschikt aan de actie die je vindt in de game. Zo zal je veelal met een party het gewoon opnemen tegen een ganse resem vijanden en je een weg banen doorheen de donkere kelders en grotten, om zo bepaalde missievoorwerpen te verzamelen, of een voldoende aantal vijanden af te slachten. Hierdoor balanceert deze game op de grens tussen hack 'n slash en RPG.

De manier waarop je voortbeweegt is eerder uniek voor dit type games. Zo kan je namelijk ten allen tijde (behalve in je uitvalsbasis) vleugels tevoorschijn toveren en zo over ganse gebieden (en vijanden) vliegen. Op die manier wordt er een zeer grote bewegingsvrijheid gecreëerd, enkel beperkt door de onzichtbare muren. Vele vijanden zijn hierop afgestemd en bevinden zich dan ook in het luchtruim. Deze vijanden zijn jammer genoeg veel van hetzelfde. Zo heb je één type en daar enkele variaties op. Je komt dezelfde vijanden meermaals tegen in een ander kleur, of iets sterker, en meestal dan ook groter. Hier had wat meer variatie in mogen zitten.

Mulitplayer

In deze game zit ook een multiplayermodus verborgen. Verborgen, omdat deze niet echt duidelijk aangegeven staat. Wanneer je het tweede gebied bereikt, zal de multiplayermodus, alsook de optie om zelf een personage aan te maken, beschikbaar zijn in de herberg. Wanneer je nooit in de herberg zou komen - wat kan aangezien je hier enkel zijmissies kan activeren - zal je het ook niet snel te weten komen. Eens online kan je kiezen uit twee speltypes: PvP of samen met anderen queesten aanvatten. Bij beide modi moet je je in een publieke kamer bevinden, of maak je er zelf eentje aan. Dan kan je bepaalde missies accepteren, waarbij anderen je kunnen vervoegen zodat je samen aan de slag kan gaan. Het had misschien nog iets gebruiksvriendelijker mogen zijn, zodat je ook mensen uit je vriendenlijst een uitnodiging zou kunnen sturen.

De grafische kwaliteit van de game, en van de tussenfilmpjes, zijn zeer trouw aan de animereeks. Deze zijn ruim voldoende afgewerkt. In de kerkers en op muren zie je dan weer iets te weinig detail. Gelukkig zijn er voldoende afwisselende landschappen die wel te smaken zijn. De vele dialogen die de game rijk zijn, bestaan dan weer grotendeels uit de verschillende 'stills' en tekstvakken die op je scherm verschijnen. Zoals bij de zovele JRPG's is de verleiding op de lange duur vrij groot om gewoon te button bashen op het kruisje om weer verder te kunnen spelen.

Qua geluid worden we getrakteerd op de originele Japanse stemmen, waar je fan van bent, of net niet. Jammer genoeg zijn de Japanse schreeuwerige-tienerstemmen ook in deze game aanwezig. De soundtrack op zich is wel goed en zeker niet storend.

Gamers die huiveren van JRPG's kunnen deze game eens een kans geven, omdat hij meer weg heeft van een heuse hack 'n slasher. Dit betekent niet dat je niet zal geconfronteerd met de typisch Japanse stills en de schreeuwerige stemmen van minderjarige tienermeisjes. Je personage(s) uitrusten met vaardigheden en/of uitrusting is niet erg uitgebreid zodat je jouw weg er niet in verliest. Dit is vooral een pluspunt voor degenen die hier niet te veel tijd aan willen spenderen. Wil je een MMO spelen, maar wil je geen last van een slechte verbinding, of een lege vriendenlijst, dan kan je met deze altijd aan de slag, aangezien dit een eerder gesimuleerde MMO is. Met deze game kan je gemakkelijk tientallen uren slijten, en dan is er nog het optionele multiplayerluik.

• Lange duur
  • Je vrienden zijn altijd online

• Veel tekstvakken