Shiftlings

Shiftlings is een 2D puzzel/platformer die vooral gericht is aan de jongsten onder ons. Wat wij ervan vonden, dat kan je hier lezen.

Twee zorks, de ene ernstig, de andere met enkele mentale problemen, zijn aan het werk ergens in een verafgelegen universum. De ietwat labielere zork vindt een fles 'Black Hola Cola', die hij in één zwelg uitdrinkt. Het gevolg is dat zijn volume vergroot, echter is dat niet de enige nieuwe eigenschap... Aangezien de twee Zorks met elkaar verbonden zijn door middel van een 'lifeline' kan de ene zijn oorspronkelijk volume weer aannemen, op voorwaarde dat Zork nummer twee opgeblazen wordt (letterlijk). Rond deze vreemde feiten wordt een TV-show opgericht die het werk van deze twee - nu Shiftlings genoemd - volgt.

Dit mager verhaaltje is bedoelt als kapstok voor de game. Op zich kan het wel de allerkleinsten aanspreken, echter heeft de volwassen gamer hier weinig boodschap aan.

Aangezien de game een PEGI rating van 7 heeft gekregen, kan je een vrij gemakkelijke gameplay verwachten. Met driehoekje verander je de volumes, met het kruisje kan je springen, met rondje wissel je van Shiftling en met vierkantje activeer je hendels, machines, en dergelijke meer. Wanneer je de L1 schouderknop ingedrukt houdt zullen beide Shiftlings dezelfde acties uitvoeren. Dit is vooral handig wanneer ze op een vrije baan allebei naar hetzelfde punt moeten manoeuvreren. Met de R1 schouderknop kan je uitzoomen, hierdoor kan je de omgeving beter bekijken en het meest optimale pad kiezen.

De game bestaat uit vijf werelden, elk onderverdeeld in 10 'episodes', waarin de Shiftlings zich een weg moeten banen doorheen het parcours en de eventuele hindernissen. Een Shiftling heeft in beide vormen enkele eigenschappen. Wanneer hij het grootste volume heeft is hij ook zwaarder, waardoor hij de andere over een rand kan trekken, of hij kan zelfs dienst doen als trampoline. Degene met het kleiner volume kan zich - uiteraard- in kleinere ruimtes begeven, maar kan ook hendels overhalen.

Elke wereld voegt één of meer nieuwe elementen toe aan de gameplay: drukplatformen, stralen die een invloed hebben op de zwaartekracht en zelfs kanonnen waar je jezelf mee kan afvuren. Het moet wel gezegd worden dat, wanneer je enkele levels in een wereld hebt gespeeld, de acties veelal hetzelfde zullen zijn. Ook een simpel procedé van 'Try - Hit - Fail - Retry' is voldoende om het einde van het level te halen, zodat je zelden je grijze massa hoeft aan te spreken. Wanneer je het laatste level van een wereld beëindigt, speel je de tijdsuitdagingen vrij, als je deze laatste uitspeelt kan je op het leaderboard terechtkomen.

Grafisch gezien is er weinig aan te merken op deze game, maar er springt ook niks bovenuit . De cartooneske beelden komen tot hun recht op de PS4, alsook hetgeen wat er zich op de achtergrond afspeelt. Het achtergronddeuntje, en de geluiden die de Shiftlings maken, zijn steeds hetzelfde, maar voldoende amusant voor de jonge gamer. Een extra pluim voor de commentator die de episode voorziet van humoristische kanttekeningen, wiens stem ook verdacht lijkt op die van John Lithgow - Dick Solomon uit 3rd Rock From The Sun.

Deze game heeft potentieel, vooral voor de iets jongere gamer. De volwassenen onder ons zullen de puzzels té snel oplossen en de game vrij repetitief vinden. Ook is het soms wat moeilijk schakelen tussen de Shiftlings, vooral wanneer je Brothers: A tale of two Sons hebt gespeeld - waar je ook twee personages moet besturen. Al bij al een leuke game, al is het maar voor even. Een level speel je uit op maximum 10 minuten, 10 levels per wereld, 5 werelden, you can do the math...

• Grafisch en auditief voor het doelpubliek
  • Humor
  • Verfrissende gameplay...