Trials Rising

Trial Rising is de nieuwe behendigheidsgame van Ubisoft en wij gingen ermee aan de slag.

De geteste versie is de PS4 Pro versie.

In Trial Rising is het doel om met een crossmotor een parcours met obstakels zo snel mogelijk te voltooien. Met alleen gas geven kom je niet ver in deze game, want als je met volle gas een sprong maakt, dan kom je zelden goed uit voor het volgende obstakel. Kennis van het parcours is met andere woorden geen overbodige luxe om een snelle tijd neer te zetten. De parcours zijn dan weer opgedeeld in verschillende competities, en door het voltooien van een competitie speel je de volgende weer vrij. In totaal zijn er 117 parcours verdeeld over het spel.

Na verloop van tijd krijg je contracten aangeboden, waarbij je een bekende race nogmaals speelt om een speciale doelstellng te behalen. Dat varieert van het behalen van de finish binnen x aantal seconden tot het maken van salto’s. Tijdens het spelen van een contract is het mogelijk dat je meerdere doelstellingen krijgt om te voltooien binnen één en dezelfde race.

Mocht je moeite hebben met bepaalde onderdelen van de game, dan kan je een bezoek brengen aan de University of Trials, een uitstekende startplek voor zowel de beginner als de gevorderde speler omdat alle mogelijkheden hierin aan bod komen. Mocht je niet veel zin in school hebben, dan kan je ook nog altijd naar de Vaardigheidsspellen, die bestaan uit een aantal knotsgekke minigames die zorgen voor een leuke afwisseling.

Trial Rising beschikt ook over een multiplayer, waar je het tegen zeven andere spelers opneemt. Een multiplayeronde telt in totaal drie races. Omdat de races in Trial Rising vrij kort zijn (gemiddeld een á twee minuten) zorgt het er wel voor dat als je in een race een fout maakt, je een goeie eindklassering wel kunt vergeten. Mocht de online multiplayer niet iets voor jou zijn, dan is het ook mogelijk om met vier spelers offline multiplayer te spelen. Maar mocht dit nog steeds niet goed genoeg voor je zijn, dan kan je je ook helemaal storten in de track editior.

Met alle onderdelen verdien je coins en XP. Met deze coins kan je motoren aanschaffen en cosmetische onderdelen voor je personage en motor (helaas zijn er maar vijf speelbare motoren). Je kan je motor niet voorzien van upgrades die je een voordeel zouden kunnen verschaffen. Met de behaalde XP level in je Trial Rising. Hierdoor worden bepaalde races speelbaar. Bij elk gestegen level ontvang je een kist met drie cosmetische items voor je personage of motor. Items die je dubbel hebt, kan je inwisselen voor coins.

De soundtrack in Trials Rising is van hoge kwaliteit en kent nummers van onder andere Sum 41, Motörhead en Jurassic 5. De in-game sound is van een prima kwaliteit, zowel van je motor als van de andere geluidseffecten die de juiste sfeer neerzetten. Naast de geluidseffecten zorgt ook het grafische aspect voor de correcte sfeer. Tijdens de levels is het duidelijk in welk werelddeel de race wordt gereden. Zo kent de race in Nederland uiteraard de bekend molens en in Parijs rijden we door een bekend attractiepark.

Trials Rising kent een fantastische leercurve. Je begint met een zeer makkelijke race en langzaam aan worden deze races uitgebreider en lastiger. Helaas zijn er maar vijf speelbare motoren en zijn deze niet te upgraden. Ondanks deze “tekortkoming” is Trial Rising een game waarin ongemerkt de nodige uren speelplezier in gaan zitten.

• Perfecte leercurve
  • Sfeer wordt uitstekend neergezet

• Weinig keuze qua motoren