Shadow Tactics – Blades of the Shogun

Wie een gamer in de jaren 90 was, zal zich waarschijnlijk nog de Commando's reeks herinneren. Shadow Tactics - Blades of the Shogun wil dit genre terug doen herleven. Vorig jaar werd het al met open armen ontvangen op PC en deze maand mochten we het op de de console spelen. Of het de moeite is? Dat lees je hier!

Het spel speelt zich af in het jaar 1615 in Japan. Een nieuwe Shogun neemt Japan over en dwingt de vrede af in zijn natie. In zijn strijd tegen de rebellen en samenzweringen, werft hij vijf specialisten aan, met vaardigheden in moord, sabotage en spionage.

Je team vecht tegen de mysterieuze Kage-sama, die de shogun wil afzetten. Je infiltreert kastelen, verzamelt informatie met behulp van spionage, vecht tegen de rebellen en elimineert de Kage-sama's bondgenoten gaandeweg. De groep bestaat uit erg uiteenlopende personages, waardoor het initieel onmogelijk lijkt om samen te werken, maar toch, in de loop van de vele missies, groeit het vertrouwen en komt er een vriendschap tot stand. De personages ontwikkelen hun eigen dynamiek en elk lid zal een soort persoonlijk drama onder ogen moeten zien.

Verwacht geen epische, cinématische weergave van het verhaal. Het merendeel wordt verteld met tekstballonnen gedurende de verschillende missies. Persoonlijk ben ik hier geen grote fan van, maar de setting, de personages en het plot vallen dan weer wel in de smaak.

Shadow Tactics is een top-down realtime tactische game, waarbij je verschillende personage bestuurt door ze commando's te geven. Ieder personage heeft een speciale vaardigheid die van pas kan komen gedurende de missies. Zo heb je de sluipmoordenaar die zich snel en stil kan verplaatsen en makkelijk tegenstanders heimelijk kan neerleggen. Een ander personage kan dan weer goed overweg met twee zwaarden, waarmee hij makkelijk meerdere vijanden tegelijk kan neerhalen. Er, ten slotte, is zelfs een 'hulk'-achtige samoerai die zware objecten naar ongeziene hoogtes kan werpen.

Wie ooit Commando's gespeeld heeft, weet wat hij mag verwachten bij deze game. Op vlak van gameplay haalt de game enorm veel inspiratie bij deze reeks. Op zich is dat niet slecht, want dat was een top reeks in die periode. Het grote pijnpunt is dat je dit soort games makkelijker speelt met muis en toetsenbord, de vertaling naar console en controller verloopt eerder stroef. De eerste paar missies heb ik enorm veel moeite gehad om de controls onder de knie te krijgen. Het was zo frustrerend dat ik enkele keren het spel gewoon afgezet heb.

Shadow Tactics is geen eenvoudige game, je moet met heel veel zaken rekening houden en het is bovendien ook niet vergevingsgezind. Eenmaal je gespot bent, is het game over.  Het is enorm veel trial-and-error en het helpt niet dat je geen makkelijk overzicht hebt van de vijanden en hun kijkdriehoeken. Je moet een onwennige combinatie gebruiken om het beeld te draaien en nog een andere combinatie om een gebied te scannen, om vervolgens je personage op een knullige manier vooruit te laten bewegen. Je hebt echt een muis nodig en een toetsenbord om de verschillende acties vlot te laten verlopen.

Met dertien missies zal je echter wel genoeg tijd hebben om de controls onder de knie te krijgen, als je het na de eerste missie nog niet beu bent uiteraard. Sommige missies kunnen wel wat langdradig aanvoelen, zeker als je vaak je 'quick save' moet herladen omdat je een fout hebt gemaakt. Alle missie hebben ook een hoge herspeelbaarheid door de verschillende (zij)objectieven. Denk hierbij aan een level voltooien zonder doden te maken of geen enkele struik aan te raken ...

Deze game is gebouwd met de Unity Engine en ziet er zeker niet slecht uit. Sommige animaties voelen wat gedateerd aan en door het gebrek aan cinématische filmpjes verliest het spel ook hier wat punten. Op vlak van geluid zijn er weinig opmerkingen, de stemmen zijn in orde en de muziek is aanwezig maar niet echt memorabel.

Shadow Tactics - Blades of the Shogun brengt het realtime strategiegenre terug tot leven en dat is een goede zaak. Jammer genoeg speelt deze game niet zo goed op console. Als je van plan bent deze in huis te halen en je kan hem op PC spelen, speel hem dan daar op. Als de PS4 je enigste optie is, moet je er de onhandige besturing wel bijnemen. Shadow Tactics is een leuke en enorm uitdagende game die je zeker veel speelplezier zal opleveren.

• Eindelijk nog eens een realtime strategiespel zoals in de goeie ouwe tijd
  • Variatie in personages en omgevingen

• Pijnlijke controls, niet echt consolevriendelijk