Need for Speed: Hot Pursuit Remastered

In 2010 verscheen op de PS3 Need for Speed Hot Pursuit. Tien jaar later krijgen we de herwerkte versie. Wij reisden af naar Seacrest County om te bekijken hoe Need for Speed Hot Pursuit Remastered zich verhoudt.

Het ‘verhaal’ in Need for Speed Hot Pursuit Remastered is een relaas van weinig woorden. In Seacrest County heeft de plaatselijke politie de handen vol aan racer, die met de meest exotische auto’s de wegen terroriseert. Het plaatselijke korps heeft voor zichzelf dezelfde exotische auto’s aangeschaft om zo de strijd aan te gaan met de racers. Een kat-en-muis spel is begonnen.

Criterion gaf in 2010 al aan dat ze het niet nodig vonden om een verhaal toe te passen in Need for Speed Hot Pursuit. Dat blijkt ook wel omdat het verhaal niet meer omvat dan de regels die hierboven vermeld staan. Daarom krijgt dit onderdeel het gemiddelde van de andere delen.

Na een kleine intro worden wij losgelaten in Seacrest County, een stad met een veelzijdige omgeving. De racesen achtervolgingen worden afgewerkt in de bergen, woestijn, bossen en aan het strand. Naast het vrij rondrijden heb je zelf de vrije keus om als racer of politie events op te starten. Deze events zijn races, achtervolgingen en een time trials. De races zijn afwisselend 1 vs 1 of tegen een groep. Tijdens sommige races beschik je over ‘wapens’ zoals onder andere een EMP, een spijkermat of een helikopter. Tijdens de events verdien je bounty, waarmee je nieuwe auto’s en events vrijspeelt.

Criterion is natuurlijk vooral bekend voor Burnout waarin een geweldige crashcam was verwerkt. Deze crashcam is, net als in het orgineel, ook verwerkt in Need for Speed Hot Pursuit Remastered, en zorgt na al die jaren nog steeds voor een glimlach op je gezicht. Het blijft heerlijk en lekker over de top als er een crash heeft plaatsgevonden of een arrestatie is verricht. Wat ook weer beschikbaar is, is de Autolog functie. In deze functie krijg je aanbevelingen van events waarbij een vriend jouw tijd heeft verbeterd of waarbij je bijna op het punt staat om een vriend te verbeteren. Dit zorgt voor een leuke sportieve, en competitieve sfeer.

Aan de besturing merk je dat je te maken hebt met een oude PS3 game. Het driften door de bochten doe je bijvoorbeeld door even je gas los te laten en dan weer in te drukken. Verder voelt de besturing een beetje zweverig aan.

Need for Speed Hot Pursuit Remastered is een remaster, wat inhoudt dat er op het grafische vlak wel aardige verbeteringen zijn aangebracht maar een euforisch gevoel blijft uit. Tevens voelt de game naar de huidige maatstaven vrij leeg aan qua verkeer en randzaken langs de baan. Het geluid van de auto’s is lekker rauw en klinkt, na tien jaar, nog steeds acceptabel. Voeg daarbij het geluid van onweer en loeiende sirenes bij en voor je het weet zit je er helemaal in.

Onopgemerkt hebben we toch een kleine twintig uur in Need for Speed Hot Pursuit Remastered gestoken. Dat komt voornamelijk dankzij het nostalgisch gevoel dat deze game naar boven brengt. Need for Speed Hot Pursuit Remastered laat zien hoe eenvoudig een racegame destijds was. Geen ingewikkeld gedoe met het verkrijgen van XP of een breed scala aan opties om je auto te tunen. Gewoon een auto kiezen, racen en, in dit geval, bounty verdienen. Need for Speed Hot Pursuit Remastered is zeker niet de beste racegame op de PS4, maar dat is ook niet wat je mag verwachten van een game die al tien jaar oud is. Maar ben jij op zoek naar dat nostalgische Need for Speed gevoel, dan is de remastered versie van één van de meest iconische Need for Speeds zeker een aanrader.

• Crashcam
  • Nostalgisch gevoel
  • Autolog