God Eater 2 Rage Burst

God Eater is een game die al enkele jaren beschikbaar is, en op basis van die game is er zelfs een animereeks ontstaan. Lees hier hoe wij deze God Eater 2 Rage Burst konden verteren.

Setting

In de nabije toekomst wordt de mensheid aangevallen door mysterieuze wezens - de Aragami. Jammer genoeg werken de conventionele wapens niet, aangezien de cellen (Oracle-cells) van deze wezens individueel kunnen overleven. Op één of andere manier is men er toch in geslaagd om enkele cellen te bemachtigen, en hiervan wapens te fabriceren. Deze wapens krijgen de naam God Arcs. Niet iedereen is in staat om deze wapens te gebruiken, hiervoor moeten ze eerst een test ondergaan om te zien of ze er compatibel mee zijn. Degenen die een God Arc ontvangen worden de God Eaters genoemd.

Jij bent een rekruut van de nieuwe lichting, en niet alleen zal jij een God Eater worden, je zal bovendien direct deel uitmaken van de Blood Unit. Deze elite tussen de God Eaters zijn niet alleen in staat om een God Arc te gebruiken, maar hebben ook nog een speciale, sluimerende vaardigheid, de zogenaamde Blood skill. Dit is een verwoestende aanval waarmee je desastreuze schade aan een Aragami kan toedienen.

Je ontmoet al snel captain Julius, het hoofd van de Blood Unit, waarmee je ettelijke malen op het strijdveld zal vertoeven. Verder maak je kennis met de verschillende rekruten waarmee je, soms verplicht, ten strijde zal gaan tegen de Aragami. Tussen je missies door maak je ook kennis met de Rachel, een wetenschapper die de Aragami onderzoekt, haar zus Leah en de directeur van de faciliteit, die eigenlijk alleen maar uit is op winst. Zij, en jezelf, weten niet dat de Blood Unit, met jou als hoofdrol, een belangrijke invloed zullen hebben op het verder verloop van het leven op aarde...

Indertijd heb ik eens een game gespeeld op PSVITA die erg veel gelijkenissen vertoont met het stramien in deze game, namelijk Toukiden Kiwami. Deze God Eater 2 Rage Burst, is verschenen als een soort uitbreiding op de originele God Eater 2, die weinig bekend was in Europa.

God Eater staat geklasseerd als een Action RPG, en die term kan ik alleen maar beamen. Wanneer je op missie gaat, barst deze van de actie. Jammer genoeg wordt deze actie al te dikwijls onderbroken door het terugkeren naar de thuisbasis, om daar enkel en alleen opnieuw een missie te selecteren. Deze missies kan je onderverdelen in enkele types:
  • Standard Missions: dit zijn veelal gewone verhaalmissies die je, na ze een eerste keer te voltooien, vrij kan spelen;
  • Hard Mission: dit zijn optionele missies die vooral handig kunnen zijn om materialen te vergaren, of Ability Points te verzamelen;
  • Extras: extra missies voor deze uitgave;
  • Special: missies die je vrijspeelt na een andere, specifieke missie;
  • GE2RB Missions: nog extra missies die een hoog niveau vragen;
  • Special Missions: missies die je activeert bij specifieke hoofdpersonages.

In de praktijk zal je vooral de hoofdmissies spelen. De speciale missies hebben meestal te maken met het verhaal dat zich afspeelt na de originele God Eater 2. In het begin duren de missies amper een minuut. Gelukkig zal je, na enkele uurtjes te spelen, missies vrijspelen die iets langer duren.

Tijdens deze missies word je ook bijgestaan door andere leden van de Blood Unit. Soms zal je zelf mogen kiezen wie, andere malen zal deze beslissing voor jou gemaakt worden. De keuzes die je maakt kan je baseren op de vaardigheden van je kompanen. Liever een sterke aanvaller, of iemand die je af en toe eens geneest, dat hangt volledig van jou af - en soms dan weer niet.

Shooting or Slashing?

Je God Arc heeft enkele vormen waarin hij kan bestaan. Het grootste gedeelte van de tijd zal je gebruik maken van zijn melee-vorm. Hier kan je kiezen - voor je een missie aangaat - of je gebruik maakt van een hamer, speer, zwaard, etc. In zijn tweede vorm is het een vuurwapen. Ook hier kan je kiezen uit een soort kanon, sniper, automatisch geweer, en zelfs een shotgun. Als derde vorm kan je God Arc transformeren in een schild. Er zijn ook verschillende types van schilden, waarbij de tijd om te veranderen grotendeels verschilt. Je kan bovendien gebruik maken van verschillende type kogels. In de database vind je de zwaktes van de Aragami tegen wie je het opneemt. Op basis daarvan kan je er onder andere voor kiezen om 'vuurkogels' of 'ijskogels' te gebruiken. Je meleewapen kan je ook op zo'n manier aanpassen, dat er ook een schade-element aan toegevoegd wordt.

Collecting and Crafting

Tijdens je missies zal je in staat zijn om bepaalde materialen, enerzijds te vinden, en anderzijds uit de Aragami te 'trekken'. Deze materialen kan je dan gebruiken voor esthetische redenen - andere kledij - of kan je gebruiken om upgrades te maken die je dan zelf kan uitrusten - wat meer HP op je levensbalk, wie wil het niet? Verder zal je ook nog in staat zijn om zelf je wapens te fabriceren. In het begin zal je over de standaardwapens beschikken, maar naargelang je progressie maakt, en de meer exotische materialen bemachtigt, kan je wapens maken die meer schade toebrengen, of die meer slots hebben om upgrades in te stoppen. Want je kan niet alleen jezelf een boost geven, je kan dit ook met een wapen doen. Nadat je een missie hebt beëindigd ontvang je drie wapenupgrades. Je bent niet verplicht om deze te gebruiken, en als je vindt dat je er teveel hebt, kan je deze ook combineren, in de hoop er een zeer sterke van te maken.

Tijdens je missies zal je ook nog gebruik kunnen maken van verschillende voorwerpen. We hadden het eerder al over de kogels, maar verder heb je nog verschillende vormen van medicijnen die je kunnen genezen, alsook een vorm van granaten die de Aragami zullen verblinden, en ga zo maar door. Deze uitrusting zal je ook moeten aanpassen vóór je een missie aanvat.

Vaardigheden, Bonussen en Blood Skills

Bij het succesvol afronden van je missies zullen je teamgenoten Ability Points krijgen. Hiermee kan je hen nieuwe vaardigheden aanleren. Een eerste upgrade van de levensbalk kost bijvoorbeeld 20AP, een tweede kost er 40. Je kan ieder personage vier verschillende upgrades meegeven. Ook bij het afronden van een missie, zal je soms de invloed van één van je teamgenoten kunnen laten gelden. Op die manier ben je in staat om bijvoorbeeld meer materialen te krijgen, of kan je ervoor zorgen dat je nog een bonus krijgt omtrent de Ability Points.

Na een tijdje te gamen zal je ook een Blood Skill vrijspelen. Hoe meer je deze gebruikt, des te sneller je deze kan opwaarderen. In de praktijk is het enkel een speciale beweging die je personage uitvoert tijdens een combo. Deze Blood Skill is bovendien afhankelijk van het meleewapen dat je gebruikt. Zo heeft de zeis een leuke skill waarmee je jouw wapen blijft ronddraaien, om zo veel schade te berokkenen aan een Aragami.

Online

Online kan je aan de slag met vier anderen en zo de missies aanvatten. Hierbij heb je de keuze zelf een kamer te maken, of er eentje te betreden. Het moet wel gezegd worden dat het vrij moeilijk is om onlinespelers te vinden, gezien ik het aantal kamers ter beschikking op één hand kon tellen.

Grafisch gezien is deze game niet meer van deze tijd. Het gaat hem om een herwerking van God Eater 2, die uitkwam in 2013 voor PSP en PSVITA, en dat zie je. Sommige personages zijn degelijk afgewerkt, anderen lijken wel het verloren broertje van Lara Croft anno 1996. Tijdens missies zelf is de grafische kwaliteit wel voldoende, al is het zeker geen hoogvlieger. Vooral de 'onzichtbare muren' zijn al meer dan een tijdje passé. Voor het geluid geldt grotendeels hetzelfde. Hoewel er tijdens de verhaalfilmpjes gebruik gemaakt wordt van bewegende beelden en vloeiende animebeelden, zal je tussen je missies door alleen maar kunnen praten door middel van de verplichte tekstvakjes. De soundtracks zijn wel van degelijke kwaliteit, alsook de geluiden tijdens de missies wanneer je uithaalt naar een Aragami, of net diens aanval incasseert.

Bij de aankoop van God Eater 2 Rage Burst krijg je er ook God Eater Resurrection bij. Dit is een remake van een remake van de eerste game, waarbij je als personage 'enkel' een God Eater bent, met enkele bijgevoegde hoofdstukken.

De gameplay van beide games is analoog, en jammer genoeg neigt deze soms naar de saaie kant, en dit is te wijten aan de vele acties die je steeds opnieuw moet herhalen. De game op zich kan je weinig vloeiend noemen, want na elke missie, of tussenfilmpje, kom je opnieuw in het centraal gedeelte terecht waar je opnieuw een missie moet kiezen, accepteren, en aanvatten. Sommige missies zijn zelfs afgelopen na enkele minuten, waardoor je het gevoel krijgt dat je meer tijd stopt in het activeren van een missie, dan het eigenlijk te vervolledigen.

Gelukkig kan je nog met het craftgedeelte aan de slag, maar dit kan zeer uitgebreid overkomen. Door de vele - exotische - materialen die je moet hebben, zal je het craften slechts af en toe uitvoeren, want je hebt gewoon niet genoeg grondstoffen om dat ene superwapen te maken. Ook op grafisch vlak moeten andere games weinig vrezen. Het wordt niet onder stoelen of banken gestoken dat deze games ports zijn van oudere games. Al bij al, krijg je wel waar voor je geld - twee games - maar deze komen, grotendeels door het Oosters karakter, niet boven de middenmoot uit.

• Twee voor de prijs van één
  • Zeer uitgebreid craftsysteem / skillsysteem

• Blokken/Pixels waar lijnen moeten zijn