Elden Ring

From Software’s nieuwe telg, Elden Ring, is gearriveerd. De spirituele opvolger van de Dark Souls reeks belooft dezelfde ervaring in een meer open wereld met inputs van de alombekende auteur George RR Martin. Dit wetende rest er maar één vraag, hoe vaak zal je sterven?

De geteste versie is de PS4-versie

Net zoals zijn voorgangers, biedt Elden Ring je weinig inzage in het verhaal. Het is namelijk deel van de charme dat je dit zelf ontdekt. De enige feiten die je in het begin te weten komt, is dat jij ‘Tarnished’ bent en terecht komt in de ‘Lands Between’ met als missie om ‘Elden Lord’ te worden. Hoe je dat juist doet en wat dit te maken heeft met de nogal opvallende gloeiende boom, is volledig aan jou om te ontdekken.

De puzzel leggen in één playthrough is behoorlijk moeilijk. De samenhang tussen alles is iets dat je zelf moet zoeken en de speeltijd zorgt er bovendien voor dat om de lijntjes te trekken, je er je hoofd niet bij mag verliezen. Maar, er is niets leuks aan een puzzel van vier stuks of alles op voorhand te weten. De voornaamste boodschap is dan ook, zoek en ontdek, je zal niet teleurgesteld zijn.

Net als voor het verhaal, krijg je de controls niet met de paplepel ingegeven. Ook hier is ontdekken de boodschap. Souls-veteranen zullen hier weinig moeite mee hebben aangezien hier weinig verandering in gemaakt is. Onder het motto ‘never change a winning team’ mag dat dan ook geen verrassing zijn. De controls van Elding Ring zijn heel eenvoudig en toch zit de charme hem in de moeilijkheid. Net zoals zijn voorgangers zal je voldoende geduld moeten hebben om de patronen van je tegenstanders te memoriseren en zo op de juiste momenten toeslaan zodat jij er als overwinnaar uitkomt. Desalniettemin zal je geregeld het onderspit delven en de tekst ‘you died’ zien verschijnen. Sterven betekent dat jij al je runes (in plaat van souls) verliest en terug aan je vorige checkpoint wordt gezet.

Wat Elden Ring onderscheidt van zijn voorgangers is dat deze checkpoints behoorlijk veelvuldig aanwezig zijn. Sterven betekent teruggezet worden, maar de afstand is nooit gigantisch. Een tegemoetkoming van From Software aan de grote kaart inclusief free roaming die ze voorschotelen. Een andere tegemoetkoming is dat om de kaart te verkennen je een ros onder je kont kan schuiven. Naast het sneller transport zorgt dit voor extra manieren om vijanden te bestrijden. Sommige tegenstanders bestrijd je beter niet te voet.

Verder blijft het alombekende recept van From Software intact. De paar tegemoetkomingen die gemaakt zijn stelt Elden Ring voor een groter publiek open zonder dat het de hardere kern tegen de borst stoot door “makkelijker” te zijn.

Opnieuw komt de vergelijking met de Souls reeks naar boven. Er is beterschap wat de graphics betreft, al is dit zeker niet het beste wat er uit de PS4 gehaald kan worden. Uitspraken over de PS5 versie kunnen er door deze reviewer niet gemaakt worden. Maar zoals alle Souls games hebben aangetoond, wordt een game niet gemaakt of gebroken door de graphics.

De sound is dan weer onopvallend zonder te irriteren. Exact wat een goede soundtrack moet doen in dergelijke games.

Een evolutie van de Souls games naar een open world game die best gesmaakt kan worden. Er zijn een paar tegemoetkomingen gemaakt om ook het iets meer mainstream publiek te bereiken zonder compromissen te sluiten in de gameplay. Kortom is deze Elden Ring een must om in je collectie te hebben.

• Uitgebreide wereld om te verkennen
  • Geen voorgekauwd verhaal
  • Git gud