Marvel VS Capcom INFINITE

Een vechtreeks waarbij de helden van Marvel en de hoofdpersonages van Capcom het opnemen tegen een hele reeks slechteriken. Dat kan niet mis gaan! Toch?

Twee verschillende universa worden samengevoegd. Geen van beide is perfect en ze worden allebei geďnfecteerd met biologisch leven. Tijd om ze perfect te maken ...

Met die insteek krijg je direct een beeld van de gedachtegang van Ultron Sigma, de boef van dienst. Talloze helden, waaronder Captain America, Ryu, Dante en zelfs King Arthur trachten deze robotische entiteit te stoppen. Ultron Sigma heeft Asgard hetzijne gemaakt door een virus los te laten op de bewoners van de godenwereld die hem nu blindelings als onderdanen volgen. Jammer genoeg raakt ook Thor geďnfecteerd en worden de helden verslagen. Tijd om af te druipen naar de Avengers-toren. De helden hebben gelukkig een gevangene van Ultron uit zijn gevangenis kunnen bevrijden, maar is het wel zo verstandig om deze los te laten?

Veel vechtgames wagen zich er niet aan om een degelijk verhaal uit de mouw te schudden. Hoewel er redelijk wat voorspelbare delen in het plot zitten, zijn er toch hier en daar wat wendingen, vooral naar het einde toe. Fans van Marvel én van de Capcom-personages zullen niet teleurgesteld zijn, met hierbij in de kanttekening dat je ongeveer alles van Marvel moet gevolgd, gezien en gelezen hebben, wil je alle personages uit de game (her)kennen.

Bij deze 2D-brawler maak je steeds - behalve in de verhaalmodus - gebruik van twee personages die elkaar kunnen afwisselen. Net zoals in zoveel vechtgames is het de kunst om talloze combo's uit je mouw te schudden. Dit kan je versterken door tijdig van personage te wisselen zodat deze de reeks slagen en verwondingen kan verder zetten. Alle personages hebben ook speciale aanvallen die je kan terugvinden in het menu, zodat je overwinningen des te spectaculairder zijn.

Op het einde van het hoofdverhaal, of in de gewone 2 VS 2 modus kan je ook nog een 'Infinity Stone' kiezen. Deze voegt er nog een speciale aanval bij, die je kan vinden onder L1 - tenzij je de knoppen veranderd hebt. Deze aanval verschilt ook per uitgeruste steen. Wanneer er zich een metertje heeft opgevuld kan je bovendien tijdelijk de volledige setting veranderen onder invloed van de steen. Nogmaals hangt ook hier het effect af van de uitgeruste steen.

Marvel VS Capcom INFINITE kent uiteraard ook enkele verschillende modi:
  • Story: spreekt voor zich;
  • Battle: hier kies je uit online, offline tegen een andere speler, of offline tegen de CPU;
  • Training: hier kan je je vechtkunsten bijschaven vooraleer je het opneemt tegen andere spelers;
  • Mission Mode: behaal bepaalde doelstellingen per personage.

De lijst van modi zijn niet overweldigend hoog, maar dat is ook niet nodig. Een modus (zoals in MK9) waarbij het tweede personage een andere speler is, zou wel mooi meegenomen zijn.

Deze game heeft een lage instapdrempel. De newbie kan met 'button bashen' al een heel eind ver geraken. Voor de moeilijkere vijanden zal je af en toe tactisch om moeten gaan met de vaardigheden van de beschikbare personages, het gebruik van de Infinity Stones, en een gezonde afwisseling tussen de speelbare figuren.

Op grafisch vlak heb je twee aspecten. De game heeft een cartoonesk uiterlijk, en gezien de setting past dit uiteraard perfect. Helaas zijn niet alle personages even goed afgewerkt. Zo zijn de Marvel-personages een pak aanschouwelijker voor het oog, dan bijvoorbeeld een Ryu, wiens biceps blijkbaar is vastgemaakt aan zijn borst. De Capcom figuren vertonen weinig dynamiek tegenover de Marvel helden, waardoor dit nog eens extra opvalt. Tijdens de gameplay merk je hier gelukkig niets van en worden de speciale aanvallen zeer mooi weergegeven.

Op auditief vlak worden we niet teleurgesteld. De voicecast is zeer goed, zo lijkt Iron Man wel echt ingesproken te zijn door Robert Downey Jr. Qua achtergrondgeluid moet je niet te veel verwachten, maar daar let je sowieso niet erg op.

Marvel VS Capcom INFINITE is een leuke brawler geworden die een crossover maakt tussen vele bekende, maar ook minder bekende personages. Qua gameplay zit het ook vrij snor, alhoewel de game uitnodigt tot het button bashen. Met het verhaal is ook alles in orde, al speel je dit uit op een drietal uurtjes.

• Grafisch tijdens de gameplay dik oké
  • Degelijk, maar kort, verhaal

• Grafisch tijdens tussenfilmpjes niet oké