Destiny 2

De meningen destijds van Destiny waren op z'n minst verdeeld te noemen. Voor sommige gamers was het een supergame, voor anderen was het een shooter om snel te vergeten. Hoe doet de ontwikkelaar Bungie het met hun herexamen?

De geteste versie is de PS4 Pro versie.

The Traveler is onder aanval! De elitetroepen van de Kabal, The Red Legion, vallen de Guardians aan om bij de charismatische witte bol te raken. Het bolwerk van de Guardians valt, en een nieuwe superschurk biedt zich aan. Deze antagonist heet Ghaul en hij gelooft erin dat hij het Licht verdient en zal dat ook uit The Traveler trachten te persen.

Jij bent één van de vele Guardians die de Kabal aanvallen, maar helaas ben je te zwak en laat niemand minder dan Ghaul je voor dood achter. Op de één of andere manier tracht je er toch in om je Licht terug te vinden. Ben jij de uitverkorene om het Licht opnieuw over het zonnestelsel te laten schijnen of niet?

Het verhaal van Destiny was op zijn minst vaag en onvolledig te noemen. De geschiedkunde zat vol gaten en er werd bovendien nooit echt uitgelegd waarom jouw hoofdpersonage zo uniek was. Dat hebben de verhaalschrijvers van Destiny 2 aangepakt, en in plaats van de nadruk te leggen op het - onbeantwoorde - mysterieuze, ligt nu de focus volledig op jou, verpakt in een actie/avontuur-verhaal. Nadat we Destiny 2 hadden uitgespeeld, bleven we deze keer achter met een tevreden gevoel hebben, iets wat in deel 1 eerder ontbrak.

Hoewel de gameplay grotendeels hetzelfde blijft, is er hier en daar toch wel wat aan gesleuteld. Uiteraard is de game in de eerste plaats nog steeds een FPS met RPG-elementen. Naargelang je stijgt in level ontgrendel je nieuwe vaardigheden en speel je door de missies uit te spelen nieuwe uitrusting vrij.

Spelen Loont!

Eén van de heikele punten van zijn voorganger was het beloningssysteem. Het was niet altijd zo dat de beste speler de beste uitrusting kreeg. Meer zelfs, het verdelen van de loot was geheel willekeurig. In Destiny 2 is de kans dat je iets degelijks krijgt een pak groter. Op die manier loont het bijvoorbeeld meer om deel te nemen aan de zogenaamde public events, of kan je al leuk materiaal krijgen als je die sterke vijand neerhaalt.

Minder Ingrediënten Vereist!

Wie zich dood enerveerde met het voortdurend verzamelen van grondstoffen mag ook op dit vlak op beide oren slapen. Wanneer je destijds een wapen wou opwaarderen dan had je veel verschillende grondstoffen nodig, die je dan nog eens moest vinden op willekeurige plaatsen, verspreid over het heelal. Dit principe is volledig van tafel geveegd. Meer zelfs, je speelt alle modificaties vrij, en soms kan je er nog aan sleutelen om er een extra mod aan toe te voegen, door die simpelweg te vinden, of te krijgen, en er wat glimmer - de munteenheid als het ware - tegen te gooien.

Infusion!

Net zoals in Destiny 1 kan je nu ook legendarische of exotische uitrusting beter maken door een ander wapen ervoor op te offeren. Levert die leuke exotische handgun - die meer voordelen biedt dan een gewone - wat te weinig schade toe, en heb je een doordeweekse variant op overschot met een hogere aanvalskracht? Dan kan je die tweede opofferen om de schade van die exotische te vergroten. Zoals gezegd kan je dit principe toepassen op legendarische en exotische uitrusting. Uiteraard biedt de exotische net dat extra beetje meer, maar net zoals in de vorige game kan je slechts één exotisch wapen, en één exotische armor uitrusten. Aan jou de keuze!

Uitgespeeld. Wat Nu?

Eerlijk is eerlijk, de campagne speel je vrij snel uit, en om nu het maximaal level te halen is er veel minder moeite vereist. Naargelang je progressie speel je op de verschillende locaties zogenaamde Adventures vrij. Deze zijn als het ware miniverhaaltjes en kunnen zelfs langer duren dan de missies van het hoofdverhaal! Aan het voltooien hangt uiteraard ook een leuke beloning vast. Je kan ook bepaalde tokens vinden in kisten, of ontvangen bij het verslaan van vijanden of het voltooien bij missies. Net zoals de grondstoffen die je op de verschillende locaties vindt, kan je deze binnenbrengen bij een centraal persoon per locatie. Heb je genoeg binnengegeven? Dan ontvang je legendarische uitrusting. Deze Adventures werken aanstekelijk en dat motiveert enorm om de game verder te spelen.

Genoeg van de PVE? Dan heb je uiteraard nog steeds de Crucibel. Jammer genoeg, enkele dagen na de release, moet een newbie hier nog niets gaan zoeken. Die zorgt er beter voor dat hij wat betere uitrusting heeft, want hoewel Bungie af en toe beweert om deze te scalen, merken we hier weinig van. De 'one shot, one kill' van een smg is nogal ongeloofwaardig. In deze crucible heb je volgende modi:
  • Clash: team deathmatch;
  • Supremacy: kill confirmed;
  • Survival: met een beperkt aantal levens moet jouw team het halen van het andere;
  • Control: domination;
  • Countdown: je moet ofwel een bom planten, ofwel het doelwit beschermen van het andere team.

Strikes, Nightfalls en Raids

Destiny legt er nog steeds de nadruk op dat je de game niet alleen speelt. Zo is het een must om met een vast team deel te nemen aan de verschillende Strikes, Nightfalls en uiteraard de beschikbare Raid. Op het moment van schrijven heb ik persoonlijk nog geen Nightfall of Raid gespeeld, dus dat wordt afwachten. Toch is het een reden om op vrijdagavond met enkele gelijkgestemde zielen urenlang proberen om de moeilijke obstakels te overwinnen!

De grafische kwaliteit is iets beter dan de vorige game, toch merken we piepkleine glitches op zoals gras dat door kistjes groeit, maar die kijken we wel door de vingers. In het begin van de game dwaal je in de natuur en merk je de pracht en praal. Het komt bijna op dezelfde hoogte als Horizon: Zero Dawn. Helaas zullen de omgevingen plots omkantelen naar het gekende Destiny-stramien: verlaten industriële gebieden, overgroeid met de kracht van de natuur, of steriele, quasi machinale omgevingen - zoals die van de Vex. Er wordt wel meer gebruik gemaakt van het kleurenpalet, maar aangezien er drie jaar tussen deze en zijn voorganger zit, hadden we ietsje beter verwacht.

Een grote verbetering is het auditieve aspect van de game. De muziek tijdens bepaalde scènes is om bij weg te dromen, en de stemacteurs zijn ook een pak beter. Wie zich het origineel herinnerde, zal misschien nog weten dat Peter Dinklage op monotone toon doorheen de game babbelt. Ook de onderlinge interactie tussen de verschillende hoofdpersonages, en vooral de inmenging van Cayde-6 is welgekomen humor.

Hoewel het misschien voorbarig is - want eerlijk gezegd kan je deze game maar volledig beoordelen als je hem enkele weken of zelfs maanden speelt - ziet het er toch naar uit dat deze game een verbetering is op quasi alle punten ten opzichte van het eerste deel. Degenen die nog een wrange nasmaak hebben van het vorige deel kunnen deze met een gerust hart uitproberen. Fans van deel één zullen sowieso niet twijfelen om deze aan te kopen. See you on the battlefield, Guardian!

• Beter dan deel één in quasi elk opzicht
  • Leukere beloningen motiveren tot meer spelen
  • Eenvoudigere gameplay (craften en verzamelen) ten opzichte van deel één