Mortal Kombat 11

De bloederigste vechtfranchise is terug van weggeweest! Hier is Mortal Kombat 11!

Lord Raiden is na de nederlaag van Shinnok wat de pedalen kwijt. Hij wordt gecorrumpeerd door het medaillon van de verslagen Elder God. Dit gezegd zijnde kan Raiden geen God doden, maar zoals hij zelf zegt: "There are faits worse then death". Zo gezegd zo gedaan en op die manier wordt het hoofd van Shinnok een luguber tafelornament. Lui Kang en Kitana hebben elkaar gevonden ... in de dood. Zij verwijten Raiden hun sterven en staan aan het hoofd van het ondode leger van de Netherrealm. Gelukkig zijn er nog soldaten zoals Sonya en Cassie die niets liever doen dan dingen op te blazen. Of was dat Johnny?

Dit is allemaal niet naar de zin van Kronika, die toch enig verwantschap heeft met de gemutileerde god. Die heeft niets anders te verzinnen dan het verleden van grofweg 25 jaar geleden en het heden wat door elkaar te mixen. Hierdoor komt aan het licht hoeveel de allianties veranderd zijn doorheen de jaren en moet oud het tegen nieuw opnemen, en omgekeerd.

Het nieuwe verhaal, met de nieuwe vijand(en) komen zeker tot hun recht in het Mortal Kombat - universum. Vooral het einde doet smaken naar meer!

Kombat

In Mortal Kombat heb je het natuurlijk in de eerste plaats over de gevechten. Die zijn nu beter uitgewerkt dan in MKX. Zo zijn de X-Rays vervangen door krachtige slagen die je slechts eenmaal kan activeren wanneer je gezondheid onder 30% gaat. Op die manier wordt het onmogelijk om gewoonweg te wachten om die ene move uit te voeren die immens veel schade toebrengt en dat komt dat de balans in een gevecht alleen maar ten goede. Daarnaast heb je ook nog twee balkjes, elk bestaande uit twee segmenten. Het ene kenden we al, want dat gebruikten we om onze speciale aanvallen krachtiger te maken, of er een variant van uit te voeren. Het andere wordt gebruikt om te interageren met de achtergrond. Die emmer met rotte vis, of die Tarkatan in het rond zwieren? Dat is allemaal mogelijk, maar dat kost een balkje, analoog voor het rondspringen op de verschillende objecten.

Story Mode Done - What's Next?

Heb je het verhaal doorvochten, dan kan je uiteraard met nog een hoop andere dingen aan de slag in deze MK11. Ten eerste heb je de goeie ouwe Klassic Towers. Hier kan je vijanden verslaan op de klassieke 'Arcade'-manier. Een eindig of oneindig aantal, dat maakt weinig uit, genoeg plezier! Ten tweede heb je de Towers of Time. Hiervoor hebben de ontwikkelaars duidelijk de mosterd gehaald bij Injustice 2. De parallelle universa zijn vervangen door verschillende torens die op het scherm prijken en na een tijdje vervangen worden door een andere. Het is hier dat je de meeste beloningen kan verdienen. Hier wringt helaas een schoentje ... De torens zijn vrij moeilijk om te voltooien, niet zozeer door de tegenstanders, maar eerder door de verschillende modifiers. In sommige matchen kan je bijvoorbeeld verliezen doordat je geraakt wordt door rondvliegende objecten, raketten, en noem maar op. Op zich zou je weinig bezwaar kunnen opbrengen als je dit zou tegenkomen op een extreem hoge moeilijkheidsgraad, maar als het op medium of makkelijk staat, mag het wel wat anders zijn. Blijkbaar ben ik niet de enige die deze mening heeft, want MK-gezicht Ed Boon heeft op twitter al laten weten dat dit euvel aangepakt zal worden.

Ten derde heb je als tijdverdrijf ook nog The Krypt, en dat is deze keer niets anders dan het eiland van tovenaar Shang Tsung. Niet zozeer in het tijdperk van de eerste film, maar 25 jaar later. Het is zeer leuk om hier je tijd te vertoeven, want je herkent klassieke beelden zoals Goro's Lair, The Pit, The Coartyard en noem maar op. Nostalgie ten top.

Klothing

Naast de eerder 'normale' tijdsverdrijven kon de MK-franchise uiteraard niet onderdoen aan die van Injustice. Die heeft met zijn tweede deel trouwens de mogelijkheid vrijgespeeld om de vechters van andere kleding te voorzien. Zo gezegd, zo gedaan dachten ze bij Netherrealm, maar hier slaan ze opnieuw de bal mis. De uitrusting die je vrijspeelt - hetzij in The Krypt, hetzij door de Towers of Time - heeft enkel esthetische waarde. Je moet dit stukje uitrusten, daar een hoop mee vechten, zodat dit stijgt met de behaalde XP, en dan speel je 'slotjes' vrij. In deze slots moet je dan een soort kristalletje stoppen - dat je opnieuw vindt in die Krypt of die Towers - om dan een eventuele bonus te krijgen. Op zich niets aan de hand zou je denken, maar de beloningen die je krijgt zijn helaas zeer willekeurig. Zo kan je grinden voor bijvoorbeeld Scorpion, maar een hele uitrusting, met upgrades krijgen voor Kitana.

Om even het geheugen op te frissen ... In Injustice 2 kon je je personages levelen, om op die manier gegeerde uitrusting te dragen die je statistieken beďnvloeden. in MK11 moet je de uitrusting opwaarderen door te vechten en hopen dat je een goeie upgrade krijgt die op je geliefde personage past. Dat laatste is minder evident dan je zou denken. Na wat uitrusting op te waarderen kon ik persoonlijk enkele upgrades erin zetten ... voor wanneer dat personage als AI zou vechten, en de andere wanneer ik een Mercy zou uitvoeren. Je kan al raden dat ik niet zo laaiend enthousiast was. Ten slotte kan je - en dat is eerder een pluspunt - de vele vechters uitrusten met speciale bewegingen. Je hebt namelijk drie plaatsen die je kan vullen met speciale aanvallen, die je zelf kan kiezen uit een lijstje. Dit is een eerste stap in het zelf creëren van jouw vechter.

Op audiovisueel vlak worden we zeker niet teleurgesteld. Met een sterke maag bekijken we de bloederige taferelen die zich op het scherm afspelen, met bijhorend gore geluiden. Super!

Mortal Kombat 11 is het logische vervolg op MKX, en daarmee bedoelen we vooral het balanceren van het Kombat-gedeelte. Uiteraard heeft de ontwikkelaar naar zijn ander kindje gekeken dat luistert naar de naam Injustice en daar wat van proberen overhevelen naar MK11. Helaas slaan ze hierbij de bal mis! De Towers zijn té random qua moeilijkheidsgraad - medium is soms quasi ondoenbaar - net zoals de vele loot die je krijgt als beloning. Zet daarbij nog eens de omslachtige manier om je personage uit te bouwen en het hek is helemaal van de dam. Injustice 2 was in het releasejaar mijn meest gespeelde game, en dat wil wat zeggen! Als ik kijk naar MK11, de franchise waarvan ik het meeste hou, denk ik bij mezelf dat ik zelfs niet ga beginnen aan het grindfest zoals de game is in zijn huidige vorm. Misschien overdrijf ik en zij die Towers het ergste nog niet, maar ik zal mijn plezier halen in de lokale multiplayers en de klassieke torens. Uiteraard een must have voor elke brawlerfanaat, maar de game heeft zeker nog wat sleutelwerk nodig om de meer casual speler te overtuigen.

• Goed verhaal
  • Kombat is beter gebalanceerd dan zijn voorganger

• Slaat de bal volledig mis op gebied van grindfest