Final Fantasy X/X-2 HD Remaster

Final Fantasy, de reeks heeft nog steeds een naam als een klok. De laatste jaren heeft de reeks echter aan populariteit ingeboet. Een neerwaartse spiraal die ze hopen te breken met de komst van Final Fantasy XV. Tot die tijd rakelen ze oude gloriën op en brengen ze hiervan een geremasterde versie van op de markt. Na Final Fantasy X/X-2 HD voor de PS3, is er opnieuw Final Fantasy X/X-2 HD, deze keer voor PS4.

Zoals je kon lezen in een eerdere review  van Final Fantasy X, neem je de rol aan van een jongeman die een schijnbaar zorgeloos leven lijdt in Spira. Tot op het moment dat zijn hele leven overhoop wordt gesmeten op het moment dat Sin, de mysterieuze tegenstander van dienst, zijn thuisstad Zanarkand met de grond gelijk maakt en hem een eind in de toekomst slingert. Daar aangekomen, leert hij Yuna kennen, een summoner wiens taak het is  om de wereld te beschermen tegen Sin. Hij sluit zich aan bij haar pelgrimage om zo meer te weten te komen over wat hem overkomen is en op die manier zijn oude leven terug te krijgen.

Final Fantasy X-2 vindt plaats nadat Sin verslagen is en Spira volop in herstel is. Zoals vaak het geval is bij een wereld in herstel krijgt Spira met een nieuw conflict te maken, eentje van politieke aard. De bevolking is opgesplitst in ruwweg twee facties: de Youth League, die volledig komaf willen maken met Spira's oude gewoonten en een nieuw technologisch tijdperk in willen; en de New Yevon Party, die al deze ontwikkeling niet zien zitten en dit liever geleidelijk aan zien gebeuren. Yuna werd in haar capaciteit als high summoner gevraagd om een einde aan dit conflict te maken. Zij koos er voor om neutraal te blijven en zich terug te trekken uit het politieke leven.

Aan dit rustige leven komt een einde wanneer Rikku, nog een bekende uit de vorige game, haar een sphere (een soort video) komt tonen waarin haar geliefde, het hoofdpersonage uit FFX, te zien is. Deze is naar het eind van FFX namelijk op mysterieuze wijze verdwenen. Samen met Rikku sluit Yuna zich vervolgens aan bij de Gullwings. Deze jagen op de spheres die doorheen Spira verspreid liggen. Op die manier hoopt Yuna nieuwe aanwijzingen te verzamelen om haar geliefde terug te vinden. Bij deze Gullwings leren de twee dames Paine kennen, die zich bij de twee aansluit.

Met deze drie ga je aan de slag om in een herstellende wereld, die nog steeds kampt met de nodige conflicten op zoek te gaan naar een oude liefde. Zoals je je wel kan voorstellen, zal Yuna en bij uitbreiding haar gezelschap zich niet compleet afzijdig kunnen houden van de politieke gebeurtenissen in Spira. Op die manier krijg je een dynamisch en veelzijdig verhaal voorgeschoteld dat, hoewel het traag op gang komt, tot op het einde blijft boeien.

Je zou je kunnen voorstellen dat de gameplay van een rechtstreeks vervolg niet veel verandert ten opzichte van zijn voorganger. Niets is minder waar. Gameplaytechnisch is FFX-2 een compleet andere game geworden dan FFX.

In se komt elke missie op hetzelfde neer, verken een gebied en vervul je doel. Hierbij moet je het desbetreffende gebied doorkruisen, ondertussen wat kleinere vijanden verslaan en eindigen doe je meestal met een iets grotere vijand.
Tegenstanders verslaan is een stuk tactischer in FFX-2 dan FFX. In de voorganger had elk personage zijn specifieke skillset die je simpelweg tegen de juiste vijand moest inzetten. In FFX-2 ziet het er een beetje anders uit. Elke figuur heeft toegang tot verschillende skillsets in de vorm van dress-spheres en deze zijn uitgebreid. Zo heb je de te verwachten magiër of de krijger, maar ook minder te verwachten dingen als zangeres of festivalganger. Elke skillset heeft zijn bijhorende stats (zoals HP, MP,...) en typerende aanvallen en elke vijand heeft zijn specifieke zwaktes. Deze zwaktes zijn echter enkel te vinden met de juiste combinatie van skillsets. Voor elke tegenstander zal je deze moeten vinden, wat toch een extra factor tactiek met zich meebrengt.

Aanvallen zelf is turn-based. In FFX is het simpelweg je beurt afwachten en de gewenste aanval kiezen waarna die onmiddellijk wordt uitgevoerd. In FFX-2 heeft elk personage een soort zandlopertje bij zijn naam staan. Eenmaal dit is volgelopen kan jij je aanval kiezen. Kies je voor een standaard aanval, dan wordt deze onmiddellijk uitgevoerd, kies je voor een iets specialere skill of voor het gebruik van een item zoals een health potion, dan moet er opnieuw een balkje gevuld worden voor dit gebeurt.

Zoals in elke RPG kan je ook hier sterker worden. Het levelsysteem voor FFX lijkt in het begin zeker moeilijk. Met behulp van een soort experience points navigeer je in een sphere grid om vervolgens met spheres, die je krijgt door vijanden te verslaan je personage up te graden met meer speed, nieuwe skills, hogere defense, ... Alhoewel dit enigszins ingewikkeld lijkt, ben je hier vrij snel mee weg.

In FFX-2 kan sterker worden op twee manieren. Optie één: je verslaat vijanden, krijgt hiervoor experience points en verhoogt zo je algemene stats. Hier heb je zelf niets in te beslissen, alles hieraan gebeurt automatisch. Optie twee: je gebruikt een dress-sphere, kiest een skill die je wil leren, voltooit succesvol het vereiste aantal gevechten en krijgt er op die manier een nieuwe skill bij. Kies je zelf geen skill, dan zal er automatisch één gekozen worden, meestal in een vrij logische volgorde. Zo zie je, meer tactiek en keuzevrijheid in het vechten zelf maar een omgekeerde beweging in het omhoog levellen. Ook in het customizen heb je minder opties: geen vrijheid in wapenkeuze, je kan enkel nog twee accessoires kiezen voor elk personage. Deze beperken zich tot het licht beïnvloeden van een specifieke stat.

Qua randactiviteiten valt er voldoende te beleven: verscheidene minigames zoals Blitzball, Chocobo racing en veel, veel meer. Een leuke nieuwkomer in FFX-2 is de aanwezigheid van een soort pokemon-spel. Je kan vallen uitzetten en op die manier verscheidene monsters vangen, deze kan je vervolgens trainen en tegen elkaar laten vechten om uiteindelijk dat ene übermonster in je verzameling te hebben. Gotta catch 'm all.

Dit is de gameplay die van Final Fantasy zo'n bekende reeks heeft gemaakt. Variatie, tactiek, een goeie character development, … Alles wat je maar wensen kan onder één dak. Meer van dit voor FFXV alsjeblieft.

Er valt niet naast te kijken, dit is een geremasterde versie. Al bij al niet slecht gedaan, vooral de cutscènes dan, maar hoeveel make-up je ook opbrengt, sommige rimpels kan je nu éénmaal niet verbergen. Het is wel enigszins grappig dat je afhankelijk van de grafische update die een personage heeft gehad kunt voorspellen hoe vaak je hem/haar zult tegenkomen. De hoofdpersonages kunnen zeker nog door de beugel maar het gepeupel langs de kant is zeer tweedimensionaal.
Wat daarentegen niet lijkt te verouderen is de soundtrack van de reeks. De muziek valt nog steeds te smaken en zet de sfeer perfect neer. Heb je FFXIV gespeeld dan zullen sommige deuntjes je zelfs bekend in de oren klinken. Soms mag een mens geen problemen hebben met recyclage.

Eén van die games die jong van geest blijft maar helaas uiterlijk tekenen van ouderdom vertoont. De grafische upgrade doet zijn best maar kan de tekenen niet wegsteken. Desalniettemin, met een mooi verhaal en een uitgebreide gameplay, is dit een game die niet mis staat in je collectie, zij het als nieuwe ontdekking, zij het uit nostalgie.

• Mooi verhaal
  • Uitgebreide gameplay
  • Bijna legendarische soundtrack