Strange Brigade

Rebellion kennen we vooral van titels als Zombie Army Trilogy en Sniper Elite, maar deze atypische ontwikkelaar besloot het deze keer over een andere, rare boeg te gooien. Wat het resultaat daarvan is maak je mee in deze Strange Brigade!

The Strange Brigade is een geheim agentschap dat op de hoogte is van de vele bovennatuurlijke fenomenen die zich wereldwijd voordoen. Het spel start wanneer je één of andere berging moet infiltreren om te onderzoeken of datgene wat in de tombe ligt, ontwaakt is. Uiteraard merk je al snel dat er iets niet pluis is en dat Seteki, een koningin die 4000 jaar geleden regeerde, opnieuw actief is, en ze heeft wat gespuis uit de onderwereld meegebracht!

Het verhaal is eerder een secundair gegeven bij deze game, waardoor de vertelling jammer genoeg wat verwatert, en je het plot niet goed meekrijgt.

Zelfs zonder het verhaal mee te krijgen valt onmiddellijk op dat de nadruk bij deze game ligt op het multiplayeraspect. We zien dat duidelijk bij de opbouw van de levels, die bestaan uit het verslaan van golven vijanden en het oplossen van omgevingspuzzels. Veelal komt het er gewoon op aan de correcte voorwerpen te vinden, waarna je een sleutel krijgt en daardoor toegang krijgt tot het volgende gedeelte.

De golven vijanden zijn, net zoals de vijanden zelf, legio. Gelukkig zijn er veel objecten in de omgeving die je daarbij helpen, al moet je oppassen dat je dan zelf niet in de buurt bent. We hebben het niet alleen over de rode tonnetjes, of brandbare kruiken, maar ook over ronddraaiende messen, grote hellebaarden en spietsen die uit de grond komen. Schiet je op het correcte voorwerp, dan wordt die val geactiveerd.

Tijdens het spelen zal je geld vinden en verdienen waardoor je kisten kan openen die een sterk wapen bevatten. Denk bijvoorbeeld aan een opgewaardeerd shotgun, machinegeweer of granaatwerper. Heb je op het einde nog geld over - en dat zal meestal zo zijn - dan kan je na het vervolledigen van het level nieuwe wapens vrijspelen, die je dan nog eens kan upgraden met juwelen die je gevonden hebt tijdens je tochten. Die steentjes zorgen ervoor dat je bijvoorbeeld beter met je wapen kan richten, maar kunnen bijvoorbeeld ook een vrieskracht aan je munitie toevoegen.

Het online aspect loopt zeer vloeiend. Een vriend uitnodigen of zijn spel vervoegen gebeurt vlekkeloos, net als een verbinding maken met willekeurige mensen. We hebben hier geen last van framedrops of lag!

Rebellion gooit nazi-zombie-Duitsland overboord voor een Egypte zoals dat werd afgebeeld in films in de jaren '50-'60, waarbij de plaatsen namen hebben die al doen vermoeden dat er iets niet pluis is. Deze worden dan nog eens extra in de verf gezet door de laconieke wijze waarop de verhaalverteller de regio aankondigt. Verder mogen we van Strange Brigade de standaard geluiden en beelden verwachten: zanderige vlaktes, enkele moerasgebieden en een hele hoop tempels, vergezeld van het gekreun en gegrom van zombies, maar ook van allerlei andere snoodaards zoals mummies, tot leven gewekte standbeelden, en nog meer van zulke Egyptische clichés.

Wie de vorige games van Rebellion zoals Zombie Army Trilogy en Sniper Elite graag heeft gespeeld, kan zich gerust The Strange Brigade  aanschaffen om online te spelen met enkele vrienden. De focus ligt meer op het online gedeelte (zoals bij Zombie Army Trilogy) waarbij je gewoon een hele hoop zombies afknalt, en op zoek gaat naar een doorgang van het volgende level, en dit in een satirische jaren '50-'60 omgeving. Plezier gegarandeerd!

• Audio en grafische beelden passen goed bij elkaar
  • Zombie Army Trilogy, maar in een nieuw jasje

• Verhaal gaat verloren in de gameplay