Dark Souls Remastered

“Praise the Sun” weergalmt weer door de digitale fora van menig gamesite. Dan hebben we het natuurlijk niet over het mooie weer van de voorbije dagen maar over het mantra van Dark Souls, een hardcore actie-RPG die nu opnieuw wordt uitgebracht in een geremasterde versie.

In deze game speel je als een ondode, een zielig schepsel wiens enige lot het is om weg te rotten in een landschap dat weinig uitnodigend je blik trekt. Tenzij je natuurlijk het onmogelijk voor elkaar krijgt en je jouw zielige bestaan opwaardeert door demonen en monsters te verslaan die stukken sterker zijn dan jezelf en tot wel honderd keer groter. Als je dat allemaal bekend in de oren klinkt, dan ben je meer dan waarschijnlijk al eens aan de slag gegaan met hetzij de originele Dark Souls, hetzij met al zijn soortgenoten (Demon’s Souls, Dark Souls 2, Bloodborne en Dark Souls 3). Het concept is intussen bij menig gamer bekend en een uitgebreide uitleg van de gameplay is dan ook niet meer vereist. Liever gaan we even in op de redenen waarom je al dan niet blij moet zijn met deze remaster.

Niet goed voor je lichaam, wel voor je ziel

Zou je om te beginnen een poll organiseren met de vraag welke ‘Dark Souls’-achtige game nu de beste is van de vijf, dan zou Dark Souls 1 meer dan waarschijnlijk als hoogst genoteerde uit die poll komen, minimaal als tweede. Waarom is dat? Wel daar zijn een paar redenen voor op te sommen. Dark Souls wist in de eerste plaats handig verder te bouwen op de fundamenten die gelegd werden door Demon’s Souls, de eerste veelbelovende “prodigy” die het pad geëffend heeft voor de hele reeks en bewijst heeft dat gamers dringend nood hadden aan ietwat meer uitdaging. Dark Souls bouwt die uitdaging verder uit en doet dat in een context van voortdurende wanhoop en een wereld die nog een stuk groter en meer gevarieerd is.

Een tweede reden is dat het leveldesign een van de betere uit de reeks was en dat wordt enkel geëvenaard door Bloodborne. De verwevenheid van de wereld was (en is nog steeds) subliem. Als er een moment was dat je op een deur stoot die je tot in frustratie toe niet open kreeg, dan zou je meer dan waarschijnlijk enkele uren, dagen of weken verder belanden aan de andere kant van die deur. Om dan in volle verbazing uit te roepen - wanneer je die deur opende - “Ah, we zijn hier weer”. Als je dat bijvoorbeeld vergelijkt met een Dark Souls 2 dan is die laatste maar een schim van zijn voorganger.

Een derde reden is dat elke ontmoeting met een NPC en elke vondst nog uniek was, want veel van de betere wapens, uitrustingen, ringen of spreuken kon je slechts eenmaal vinden of verdienen. En de hele set was nog niet zo absurd uitgebreid als in Dark Souls 2 of 3 (een voorbeeld dat Bloodborne bijvoorbeeld goed heeft overgenomen van Dark Souls 1). Als je dan een item spotte, op het moment dat je een fel lichtje zag verschijnen, dan kreeg je een licht gevoel van euforie, dat soms snel weer plaats maakte voor wanhoop wanneer je besefte dat je geen idee had wat je met dat item hoorde te doen … tot enkel uren later in de game.

Een laatste en misschien nog belangrijkste reden is dat het concept nog fris aanvoelde, want Dark Souls was nog maar de tweede game uit de reeks. En laat het nu juist zijn dat deze reeks het sterk moet hebben van het leuke, en tegelijk beangstigende gevoel van het verkennen van het onbekende. Wanneer het vervolg van je reeks te sterk lijkt op de voorganger dan kan je natuurlijk niet zo sterk inspelen op dat gevoel omdat om de een of andere reden de dingen toch wat bekend beginnen aanvoelen. Die aantrekkingskracht van het onbekende mist deze Remaster uiteraard, wat wel eens nefast kan zijn voor je reden tot aankoop.

Zielloze herwerking

Tot zover de redenen waarom Dark Souls een van de beste, zo niet de beste game uit de reeks is. Wat is er dan allemaal anders in deze remaster? Niet zo gek veel … Dark Souls Remastered is het type herwerking waarbij men louter het schaduw- en lichtwerk wat heeft aangepast en misschien hier en daar nog een bug heeft verwijderd. Verwacht echter niet dat men alle voorheen bekende bugs heeft verwijderd, en verwacht al zeker geen toestanden als in Shadow of the Colossus waarbij men de game volledig opnieuw heeft opgebouwd. Dat is dan ook direct de sterkste reden die pleit in het nadeel van de aankoop van deze remaster. Je kan net zo goed je Playstation 3 nog een keer opstarten en de originele Dark Souls spelen. Het is maar een kwestie van hoe belangrijk je het vindt dat de texturen er net iets beter uitzien. Misschien vind je die oudere, wazigere grafische stijl van de originele game zelfs charmanter.

Zijn er nu al bij al genoeg redenen om deze game (nogmaals) aan te kopen? Het antwoord is natuurlijk dubbelzijdig. Heb je Dark Souls 1 bij de originele release meer dan honderd uur gespeeld? Heb je misschien zelfs de platinumtrofee gehaald van deze hardcore RPG? Heb je vervolgens zonder verpinken Dark Souls 2, Bloodborne en Dark Souls 3 aangekocht en opnieuw al deze games voor meer dan honderd uur gespeeld? Dan zijn er twee mogelijkheden. Ofwel heb je het compleet gehad met deze reeks en wordt het tijd dat je wat meer de zon in het echte leven gaat prijzen, ofwel ben je deze en andere reviews helemaal niet aan het lezen en ben je bezig met gehakt te maken van al die angstwekkende monsters in Dark Souls Remastered, want als je deze reeks al zo vaak hebt gespeeld dan hebben we medelijden met de sukkelaars en naïevelingen die jouw wereld invaderen.

Heb je het kroonstukje uit de reeks echter gemist of vraag je je af waarom die ‘Dark Souls’-spelers steevast de zon prijzen terwijl ze er eigenlijk lijkbleek uitzien, dan is het nu de ideale moment om dat mysterie te ontrafelen.

• Ideale kans om een klassieker in huis te halen
  • Bevat het basisconcept van wat de reeks groot gemaakt heeft, en dat zonder tierlantijntjes

• Is het type remaster waar weinig moeite in gegaan is