Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

De laatste MMORPG die ik had gespeeld was op PC en is al meer dan een decennium geleden. Ben ik klaar voor een nieuw online avontuur, of hou ik het voor bekeken?

Verhaal - Carrier of Light

Je bent verwikkeld in een strijd, in een bestaansniveau dat ver van het jouwe ligt. Je vecht tegen een gemaskerde figuur en je bent zwaar het onderspit aan het delven. Dan wordt je wakker… Je wordt onmiddellijk aangesproken door een ietwat vreemde figuur. Jij bent een onbekende avonturier die aankomt in één van de grootste steden van het land. Hier zal jij je roem en faam maken, of macht en inkomsten verwerven. Het eerste wat je moet doen als je in de stad aankomt, is jezelf kenbaar maken door verschillende diensten te verlenen aan de plaatselijke bevolking. Tijdens het verlenen van zo’n gunst val je in zwijm. Je begint opnieuw te dromen. Deze keer spreekt een stem je toe dat jij het licht in je hart draagt en dat je andere lichten moet zoeken in de vorm van kristallen…
Je leest het goed, deze MMORPG (Massive Multiplayer Online Role Playing Game) heeft een hoofdverhaal. De weg van het hoofdverhaal ligt natuurlijk bezaaid met de normale zijmissies waarin je meestal ofwel objecten moet vinden en terugbrengen, ofwel verschillende vijanden een kopje kleiner maakt.

De gameplay van de meeste MMORPG’s is vrij uitgebreid, en dat is deze keer ook niet anders, maar laten we beginnen bij het begin.

Who might you be?

En wat is het begin van een RPG in het algemeen? Inderdaad: het maken van je personage. Hier kan je kiezen uit vijf verschillende rassen. Deze rassen laten zich nog eens opsplitsen in verschillende clans die je statistieken beïnvloeden. Je kan ook het geslacht aanpassen, alsook de grootte van je personage, de vorm van het gezicht en vele andere kleinere details. Je kan zelfs de geboortedatum van je personage kiezen.
Nadat je de patroonheilige van je hoofdrolspeler gekozen hebt, zal je ook het beroep van deze kunnen kiezen. Het startpunt van je avontuur is afhankelijk van de keuze van het beroep van jouw hoofdrolspeler.

What are you going to do?

En dan de handelingen van je zelfgemaakte figuur. Het is hoofdzakelijk de bedoeling om queesten te vervullen. Deze worden aan je gegeven door de verschillende NPC’s die in de wereld ronddwalen (of gewoon op één plek blijven staan). Deze zijmissies zijn meestal van de orde vind deze voorwerpen of versla deze vijanden.

Take control

Wanneer je de game zal opstarten, zal direct vrij duidelijk zijn dat een groot deel van de interface PC-gericht is. Je maakt namelijk gebruik van een cursor, die je kan bedienen met de touchpad van je DS4. Deze is nu, en later in de game, niet gemakkelijk om te gebruiken. Dit is niet het enige waaruit blijkt dat deze eerst voor PC ontwikkeld is, zo lijkt je startscherm wel zeer specifiek voor dat van een PC en tijdens de game is er een rechthoekig balkje links beneden, waar je dingen kan zeggen of waar boodschappen op komen.

Wanneer je aan het spelen bent, zal je verschillende acties tot je beschikking hebben, deze kan je activeren door ofwel L2 of R2 in te duwen en dan te kiezen voor de desbetreffende knop (richtingsknoppen of actieknoppen: in totaal 8 ). Wanneer je nog eens op R1 drukt, zal je kunnen kiezen uit nog eens twee andere sets. Dit maakt dat, vooral in het begin van de game, het aantal acties nogal overweldigend overkomt. Hier blijkt weer dat deze game eerder PC-gericht is. Op een keyboard heb je ook meer dan acht toetsen.

Een gedeelte van de game zal je ook moeten vechten tegen kleinere, of grotere tegenstanders. Hier verval je echter steeds in hetzelfde stramien. Je moet de vijand die je wil bevechten aanduiden door éénmaal (of als je niet de correcte vijand hebt gelocked, meerdere malen) op X duwen en dan je actie kiezen zoals hierboven uitgelegd. Hierdoor verval je echter zeer vlug in het steeds opnieuw gebruiken van dezelfde aanvallen. Dit is wat jammer, maar dit zijn we wel gewoon, al was het zelfs van een offline RPG.

Level up

Zoals in elke zelfrespecterende RPG zal je na het verslaan van vijanden of het vervullen van queesten experience (XP) krijgen. Heb je voldoende XP verzameld, dan zal je in een hogere versnelling kunnen schakelen. In het begin zijn het vooral vaardigheden die je bij krijgt. Zoals een ander type slag, of een andere spreuk zodat je statistieken even de hoogte ingaan. Iets later zal je je statistieken permanent een boost kunnen geven, want dan speel je bepaalde ability points vrij. Het hangt er natuurlijk wel vanaf voor welke klasse je gekozen hebt, waar je je punten aan wil spenderen. Zo zal een magiër beter af zijn met een verhoogde intelligentie, dan de standaard krachtpatser (die dan liever wat meer strength zou hebben).

Naast het levelen waarbij je je statistieken kan verhogen, kan je ook veranderen van wapens en kledij. Sommige van deze dingen doen meer damage of hebben een hogere verdediging, hetzij fysiek of magisch. Elk item heeft ook zijn eigen level, zo zal je als beginner niet de beste materialen beschikbaar hebben, maar zal je deze enkel kunnen gebruiken als je zelf genoeg geleveld bent.

Social Game

Een deel van de game hangt ook samen met het sociaal aspect. Zo zal je parties kunnen maken: dit zijn tijdelijke verbonden tussen verschillende spelers. Wanneer er een andere persoon dan een queeste vervuld of een vijand dood, krijg jij ook een deel van de buit.
Wanneer je echter veel vrienden hebt die deze game spelen, zal je beter een guild maken. Dit kan je het beste lezen als clan. Hier sta je bijna altijd in contact met je medebendeleden en zal je hierdoor beter coöperatief kunnen spelen.

De  graphics en sound van deze game zijn bovengemiddeld. De verzichten in de game zijn een verademing en alle figuren zijn vrij goed uitgewerkt, al kon het naar mijn mening iets beter. Wat wel zeer spijtig (en zelfs vrij absurd) is, is het feit dat als er een tussenfilmpje  speelt, wanneer je praat met iemand anders, daar geen geluid (spraak) aan te pas komt. Dit is spijtig en hierdoor verliest de game zeker een punt. Tijdens de game zelf valt het geluid goed te pruimen, de achtergrondmuziek is passend bij het decor waarin je speelt, en de geluiden die je personage maakt zijn zeker goed te noemen.

Conclusie - Voor de maandelijkse kost moet je het niet laten!

De hamvraag bij deze game is niet zozeer of het een goede game is, het is eerder de vraag of de game de maandelijkse kosten waard zijn. En dit antwoord hangt eigenlijk af van welk type gamer jij bent. Ben je iemand die zichzelf dagen/weken/maanden in een spel kan verdiepen en echt alles wil zien, of ben je eerder iemand die games verslindt zoals een schaap gras kan eten? Ben je iemand van het eerste type, dan is deze game zeker de moeite waard. De verschillende omgevingen, de verschillende personages die je kan aanpassen verlengen zeer zeker de speelduur. De verkoopprijs van de game is niet de volle pot en de maandelijkse kost bedraagt 12,99 euro. Een nieuwe game kost al snel 59,99 euro, dus deze kosten zijn zeker te vergoelijken. Nadeel: ben je de game even beu en beslis je om deze volgend jaar eens opnieuw in je console te duwen, dan moet je opnieuw een abonnementje nemen…

• Quasi oneindige speelduur
  • Schitterende omgevingen
  • Ideaal als je dit met veel kan spelen

• Alleen loop je wat verloren
  • Soms is niet duidelijk waar je heen moet
  • Te veel PC-gericht
  • Soms is er te veel informatie op het scherm

Een verhoogde level cap van 50 naar 60, 3 nieuwe “jobs”, en een schiplading aan nieuwe inhoud waaronder een 50-uur durende campagne. Bovendien vindt het nieuwe scenario plaats in negen nieuwe gebieden zoals de weide hemel in The Sea of Clouds en de ijzige regionen van Coerthas Western Highlands, die 50 tot 100% groter zijn dan de bestaande regionen, wat wel eens nodig kan zijn met de toevoeging van vliegende transportmiddelen.

I believe I can fly

Voorheen konden inwoners van Eorzea zich enkel verplaatsen met aan-de-grond-gekluisterde vervoersmiddelen, waaronder de chocobo's en een hele resem aan andere dieren. Heavensward voegt hier onder andere de gevleugde chocobo's en griffioenen aan toe. Ook sommigen van de bestaande "rijtuigen" zullen een vliegende versie kennen in de uitbreiding. Zo levert het een komisch zicht om de dikke chocobo's te zien opstijgen. Bovendien kan je nu een Free Company workshop creëren waar je kan bouwen en knutselen aan je eigen luchtschip. Wie wil er kapitein Hook zijn? Het hele vliegen zal zich helaas beperken tot de negen nieuwe gebieden; in de bekende regionen blijf je aan de grond gekluisterd.

Deze extra dimensie in bewegingsvrijheid kan natuurlijk een nefast effect hebben op de pret. De ontwikkelaars moeten er in hun gamedesign rekening mee houden dat je in theorie gewoon over de vijanden heen kan vliegen. Gelukkig heeft men deze potentiële hinderpaal kunnen overwinnen op twee manieren. Enerzijds is het niet direct mogelijk om te vliegen, en moet je de gebieden eerst vanaf de grond verkennen. Anderzijds slaagt men erin, dankzij het slim plaatsen van de tegenstanders en dankzij het bouwen van de omgevingen met verticaliteit in gedachten, om het game toch nog uitdagend te houden.

Kies je job verstandig

Alle bestaande jobs worden voorzien van nieuwe vaardigheden, maar de voornaamste uitbreiding is de toevoeging van drie nieuwe klassen. De Dark Knight (nee, niet Batman), de Astrologian en de Machinist zijn de drie nieuwe - sterk uiteenlopende - jobs die aan het conto worden toegevoegd. De Dark Knight hanteert zowel een groot zwaard als magische spreuken, en kan gerust als massieve tank geklasseerd worden. De Astrologian beschikt dan weer over een dek Tarot kaarten die elk een speciaal effect bezitten. Doordat je deze kaarten willekeurig trekt weet je helaas niet op voorhand welk effect je zal activeren, een beetje zoals Claptrap in Borderlands: The Pre-Sequel. Bovendien kan je bij deze Astrologian switchen tussen de daglicht-gerelateerde White Magic krachten en de nachtelijke Scholar vaardigheden. De Machinist, ten slotte, hanteert een arsenaal aan wapens, die je moet activeren met een combo om de munitie te herladen en op die manier blijft hij op een "veiligere" afstand van zijn vijanden.  Deze Machinist kan bovendien de focus leggen op het uitdelen van schade met zijn Gaus Barrel vaardigheid, maar dat betekent dat hij ondertussen stationair blijft.

A Game Reborn

Toen Final Fantasy XIV voor het eerst uitkwam, was er een dooie muis geboren. De servers werden zelfs even offline gehaald en geherlanceerd als A Realm Reborn. Twee jaar later ziet het er naar uit dat er een volwaardige MMORPG ontstaan is, die nu zijn eerste massieve expansie krijgt. Abonnees krijgen op deze manier een enorm overtuigende reden om hun lidmaatschap nog wat te verlengen en verder te vertoeven in dit typische Final Fantasy universum. Bovendien is er nu een bundel beschikbaar waarbij je de originele game én de uitbreiding tegelijk kan aanschaffen.

8/10
7/10
8.5/10