Sniper Elite 4

In Sniper Elite 4 daalt Karl Fairburne af naar het fascistische Italië tegen het einde van WOII. Of wij de toenmalige pizza en pasta degelijk konden verteren kom je hier te weten!

We bevinden ons in het midden van de tweede wereldoorlog, in het jaar 1943. Kessler, één van Hitlers vertrouwelingen, produceert een nieuw wapen in Italië: radiogestuurde raketten. Die zouden een gigantisch voordeel betekenen tegen de geallieerden. Jij, Karl Fairburne, één van de Amerikaanse elitesnipers krijgt de opdracht om daar een stokje voor te steken. Niet alleen zal je kunnen rekenen op Amerikaanse hulp, maar ook van de rebellen en van de Italiaanse maffia.

Het verhaal op zich is opgebouwd uit kleine stapjes – missies – die ertoe leiden dat je Hitlers plannen dwarsboomt. Dit is dan ook vrij lineair, en zonder ingrijpende plotwendingen.

Wie nog niets van Rebellions franchise gespeeld heeft, en verwacht dat de game speelt zoals een sniperfilm, of de wijze hoe echte snipers het aanpakken, is er aan voor de moeite. Daar waar ze in de realiteit rondsluipen, en uren, soms dagen, wachten op dat ene perfecte schot, zal je in deze game veel sneller te werk moeten gaan. Maar op een gegeven punt in de game zal je toch je snipergeweer – uiteraard – moeten bovenhalen om de fascistische soldaten of nazi’s om te leggen. Komen ze wat te dicht? Geen probleem: gebruik dan je trouwe smg of je sidearm om je van het gespuis te ontdoen. Karl heeft bovendien als voordeel dat hij ook nabije vijanden met zijn mes kan uitschakelen.

Je kan uiteraard wel gebruik maken van je verrekijker om vijanden en voertuigen te identificeren, maar ook om objecten aan te duiden. Die stapel opgehangen balken die met een haak vasthangen, of dat ene rode tonnetje kunnen een heus voordeel betekenen. Er zijn ook enkele elementen die je kan gebruiken om je schoten te maskeren. Zo kan je bijvoorbeeld een generator aan diggelen slaan zodat die afleidend geluid produceert, of kan je gebruik maken van het lawaai van passerende vliegtuigen. Toch komen deze elementen niet frequent genoeg voor in de game, en zal je op een gegeven moment toch je locatie kenbaar maken – tenzij je zeeën van geduld hebt en toch wil gaan voor die ghost kills. Soldaten die iets in de mot hebben zullen eerst naar jou op zoek gaan. Wanneer je het dan te bont maakt zullen zij in grote getale naar jou toe stormen. Op dat ogenblik heb je twee opties: ofwel leg je iedereen om, ofwel maak je gebruik van de omgeving om jezelf te verschalken en te ontsnappen. Het mag gezegd worden dat als je voor de eerste optie kiest, de vijanden vrij ongenadig zijn. Enkele schoten zijn al voldoende om Karl te zien sterven en het vorige controlepunt opnieuw in te laden.

Wie Sniper Elite 3 gespeeld heeft, weet waaraan hij zich mag verwachten, toch zijn er enkele verschillen te bespeuren. De mappen verliezen vrijwel alle lineaire opbouw. Daar waar je vroeger een level of missie op de traditionele manier doorloopt, krijg je nu als het ware direct vrij spel om je hoofddoelen direct te volbrengen. Naast deze hoofddoelen zullen er ook zijdoelstellingen beschikbaar zijn zoals zoeklichten uitschakelen, bepaalde documenten zoeken, of gewoon een controlepunt vrijwaren van vijanden, en nog zoveel meer. Uiteraard hoef je dit niet voor niets te doen, je beloning komt er namelijk in de vorm van meer experience points.

Karl 2.0

Met deze xp punten zal Karl uiteraard stijgen in level. Om de vijf levels zal je ook één – van twee – statistieken kunnen verbeteren. Je hartslag die iets sneller naar omlaag gaat, of je beter kunnen verschuilen horen bij de opties.
Niet alleen Karl, maar ook je wapens kan je opwaarderen. Hiervoor zal je echter eerst verschillende doelen moeten volbracht hebben, bijvoorbeeld een aantal ‘masked’ kills gemaakt hebben. Je hebt ook een aantal wapens tot je ter beschikking. Op die manier kan je ook verschillende loadouts maken voor verschillende type missies. Tijdens het spel zal je her en der ook andere wapens tegenkomen. Deze kan je dan uiteraard handig verwisselen met degene waarmee je op dat moment bent uitgerust. Doorheen de game kan je her en der munitie vinden, of stelen van de lichamen van soldaten. Af en toe vind je wel een speciale vorm van munitie waardoor bijvoorbeeld je geweerschoten gedempt worden, zodat je positie niet op slag verraden wordt.

Karl Met Anderen

Deze game kan je ook online spelen. Zo zijn er enkele modi beschikbaar, waaronder de klassiekers: Deathmatch, Team Deathmatch en Control - wat eigenlijk een soort Domination is. Daarnaast heb je ook nog Distance King, Team Distance King en No Cross. In Distance King is het de bedoeling om van de verst mogelijke afstand je vijanden om te leggen. Hier is het niet het aantal kills dat telt, maar het aantal meters. In No Cross speel je aan de ene helft van een niet-symmetrische map. Het is de bedoeling om je vijanden om te leggen vanop enige afstand, maar opgelet, wanneer jij hen ziet, zien zij jou waarschijnlijk ook.

Naast de standaard multiplayer-modi kan je de game ook met z'n twee aanvatten in coöp. Hier heb je de modi Campaign, Survival en Overwatch ter beschikking. Deze eerste twee spreken voor zich, maar de leukere variant is zonder twijfel Overwatch. Hier zal de ene speler een gewone soldaat zijn, en zich in het terrein begeven, terwijl de andere het betere sniperwerk doet. Als soldaat kan je doelwitten markeren met de verrekijker, want dat stukje uitrusting is afwezig bij de sniper. Goed communiceren, of een goede verstandhouding, leidt tot winst. Deze twee speelwijzen (op jammer genoeg maar twee mappen), als verkenner en als sniper, zal je bovendien verplicht met twee moeten spelen als je de platinum trofee wil halen.

Deze game oogt mooi. De Italiaanse wegjes, de verticale opbouw, en de natuur worden mooi weergegeven. Waar deze franchise bekend voor staat is het mooi in beeld brengen van je meest dodelijke schoten. Op die manier zullen er tientallen headshots niet alleen in slow-motion, maar ook als het ware X-Ray-gewijs in beeld gebracht worden. De soundtrack op zich is aangenaam, al springt die niet echt uit boven de middenmoot. Ook klinken alle schoten vrijwel hetzelfde, en zullen de meeste vijanden ook hetzelfde zeggen.

Met Sniper Elite 4 schiet Rebellion in de roos met het voortzetten van zijn franchise. Wie het derde deel heeft gespeeld mag zich verwachten aan een grafisch iets betere, en een pak grotere en vrije wereld. Een wereld waarin je de vele zijdoelstellingen met plezier volbrengt. Het verhaal op zich voegt weinig toe, maar het is vooral de gameplay waar het om draait. De speelduur van deze game is erg variabel al naargelang je enkel de hoofdmissie of ook de zijmissies volbrengt.

• Succesvolle voortzetting van de franchise
  • Multiplayermodi die ook iets met snipers te maken hebben

• Verhaal is vergeetbaar