Assassin's Creed Syndicate

Ubisoft mist zijn jaarlijkse Assassin's - afspraak niet. Wij hebben Syndicate gespeeld, en wat wij ervan vonden, dat kan je hier lezen!

We bevinden ons in Engeland, in de tweede helft van de negentiende eeuw. Hier ontmoeten we de Frye-tweeling, Jacob en Evie. Broer en zus zijn net opgenomen door de orde van de Assassijnen na het heengaan van hun vader. Beide hebben ook een ander doel voor ogen, zo wil Jacob het volk bevrijden onder het juk van de Tempeliers, en wil Evie het artifact van Eden uit diezelfde handen houden. Een verschillend doel, en een andere manier van aanpak, maar gelukkig tegen dezelfde vijand.

De Industriële Revolutie is volop aan de gang. Het welzijn van de bevolking maakt plaats voor de geldzucht van enkelingen, met aan de top ene Crawford Starrick, niemand minder dan de Grootmeester van de Tempeliers. Jacob en Evie trachten zijn invloed weg te vagen door zijn luitenants te elimineren en zijn handelspraktijken te saboteren. Dit is een klus om u tegen te zeggen, want de Tempeliers hebben Londen al meer dan een eeuw in hun greep. Gaandeweg ontmoeten ze enkele prominente personen uit het Britse verleden zoals Charles Dickens, Charles Darwin, Alexander Graham Bell, Karl Marx en nog enkele bekenden, waar je af en toe enkele taakjes voor mag uitvoeren.

Zoals in elke game van de reeks speelt het verhaal zich af op twee vlakken. Zo heb je het verleden dat uit de doeken wordt gedaan door Jacob en Evie, en het heden. Het verhaal in het heden heeft weinig om het lijf. Zo ben jij de ‘Initiate’ en ploeg je door het verleden om een object te vinden waar Abstergo (de Tempeliers) naar op zoek is. Tussen de sequenties door ontmoet je even Bishop, Rebecca en Shaun Hastings, maar veel kom je hier niet te weten. Fans van de reeks, die elke game gespeeld hebben krijgen meer notie over wat er gaande is, nieuwelingen zullen verward achterblijven. Het is misschien een idee om de volgende keer de game te starten met een samenvattend filmpje, want na tien games wordt het voor iedereen wat moeilijk om te volgen.

The Right Assassin For The Right Job

Voor het eerst in de geschiedenis van de franchise zal je nu bezit nemen van twee moordenaars. Deze twee hebben elk hun specifieke beginvaardigheden. Zo kan Jacob beter overweg met zijn vuisten, terwijl zijn zus het liever op een meer stealthy manier aanpakt. Ze hebben elk hun lievelingswapen. Jacob haalt liever de boksbeugel boven en Evie haar stokzwaard. Beide gezinsleden krijgen in het begin ook een kukri ter beschikking.

Naarmate je missies volbrengt en vijanden doodt of neutraliseert zal je experience verdienen. Per duizend experience punten krijg je één vaardigheidspunt. Dit kan je dan inzetten tot het leren van nieuwe vaardigheden die onderverdeeld zijn in drie onderdelen: gevechten, stealth en ecosysteem(dit betekent meer manschappen inhuren, een verbeterd arendsoog, meer grondstoffen en betere verdediging). Gelukkig krijgen beide protagonisten de verdiende vaardigheidspunten.

Als je een bepaald aantal vaardigheidspunten hebt ingezet zal je ook stijgen in niveau. Dit is nodig, want sommige wapens of kleding kan je maar hanteren of dragen vanaf een specifiek niveau. Vele van de wapens en kledij zal je krijgen doorheen je missies, maar sommige van hen zal je ook kunnen maken. Hiervoor heb je allereerst een blauwdruk nodig én de vereiste materialen. Deze materialen komen in vier vormen en vind je in kisten, steel je van anderen of krijg je bij het voltooien van bepaalde missies.

Move Like An Assassin

Wie ooit al een game uit de reeks onder handen heeft genomen weet wat hij/zij kan verwachten. Zo sprint je met R2, kan je een wapen richten met L2 (en afvuren met driehoekje), sla je met vierkantje en doe je een tegenaanval met rondje. Sluipen activeer je met het kruisje, waarna het personage zijn kap opzet en zich iets onopvallender beweegt. Medicijnen neem je via het pijltje naar boven en andere wapens selecteer je met de links en rechts toets. Ook het fluiten – waarmee je een vijand kan lokken – is hier beschikbaar via het neerwaarts pijltje.

Nieuw in de reeks is het gebruik van de rope launcher die je activeert via de L1 toets. Via dit handig toestel ben je niet alleen in staat om in enkele seconden een gebouw te beklimmen, maar kan je ook een soort zipline tussen jezelf en een ander punt afschieten. Dit biedt als voordeel dat de vijanden die zich onder je bevinden je meestal niet zien, en kan je ze zelfs vanaf het touw nietsvermoedende tegenstanders doden. Tenslotte kan je met R1 handlangers rekruteren of grondstoffen verkrijgen van de jonge spionnetjes.

Bezigheden In London

Zoals steeds kan je hier ook verschillende objecten verzamelen. Deze komen nu in de vorm van de bekende schatkisten, helix glitches, uitkijkpunten, bierflesjes, gedroogde bloemen, illustraties, brieven van het front, geheimen van Londen en koninklijke briefwisseling. Zoals je al kan raden kan je bij de plaatselijke verkoper ook mappen aankopen voor de verschillende gebieden, zodat je zoektocht wat vlotter verloopt.

Naast de verzamelobjecten zijn er ook nog andere bezigheden: tempeliersjacht (een tempelier doden), premiejacht (een doelwit ontvoeren), kinderen bevrijden en bendevesting. Om snel geld en xp te verdienen kan je ook meedoen met vechtwedstrijden of races.

Gangs In London

Jacob houdt zich bezig met het oprichten van een straatbende - de Rooks - die weerwerk moet bieden tegen de Blighters. Wanneer je meer gebieden verovert zullen er ook meer leden in het straatbeeld verschijnen. Je kan deze rekruteren en voor je laten vechten, hetzij om je te helpen, hetzij als afleiding.

Wanneer je een Londens gebied wil vrijspelen zal je je eerst moeten bezighouden met de activiteiten die er zijn in dat gebied. Zo zal je, zoals eerder gezegd, kinderen moeten bevrijden, doelwitten moeten doden/ontvoeren en vestingen overnemen. Wanneer je alle activiteiten in een gebied hebt volbracht zal je in staat zijn om de bendeleider in dat gebied uit te dagen. Deze daagt dan op met zijn manschappen en Jacob met de zijne. Het komt tot een handgemeen waar jij hopelijk als overwinnaar uitkomt.

Assassin’s Train

Waar in vorige games je thuisbasis gelokaliseerd was in eeuwenoude structuren, gebouwen of tempels, is dit nu vervangen door een locomotief. Dit voertuig blijft uiteraard niet op dezelfde plaats, maar beweegt zich door Londen. Gelukkig kan je hier snel naartoe reizen door gebruik te maken van de map. In de trein vind je je kluis (hier komen je inkomsten), maar kan je ook de missiesequenties activeren, bepaalde zijmissies activeren, je bende meer voordelen bieden of je gebruiksvoorwerpen (messen, kogels, …) opnieuw aanvullen – tegen een prijsje.

De bendevoordelen komen in volgende vormen: ringleider (zo versterk je de manschappen), insider (politie omkopen, de stad uitrusten met meer koetsen, hangende vaten, enz.), zwendelaar(voordelen op de zwarte markt, inkomsten genereren, etc.).

Sequenties

In de vorige paragraaf hadden we het even over de missie- of beter gezegd DNA-sequenties. In de voorgaande games moest je de herinneringen (of missies als je het liever zo noemt) in een welbepaalde volgorde doorlopen. In deze game wordt daarmee gebroken, zodat er een gevoel van flexibiliteit gecreëerd wordt. Zo zijn er de verhaalmissies die ofwel enkel Jacob kan aanvatten, ofwel enkel Evie. Bij het beëindigen van een herinnering, zal er meestal een nieuwe vrijgespeeld worden. Om de laatste herinnering van de sequentie te starten zal je wel alle andere moeten volbracht hebben.

Meestal betreft deze laatste missie een moord. Die moord kan je meestal op verschillende manieren uitvoeren, je kan bij sommige hulp inroepen, je vermommen of zelfs geheime tunnels vinden. Al deze opties worden handig getoond aan de hand van verschillende icoontjes, zodat je al snel weet waar je heen moet.

Mulitplayer?

Er werd geopteerd om in deze game geen multiplayermodus te implementeren, en dat is geleden van Assassin’s Creed II. We herinneren ons nog de talloze modi waarbij we als sluipmoordenaars tegen anderen online onze kunsten konden tonen, of de poging van vorig jaar. Vorig jaar waren er bij de release van Unity problemen met het netwerk en zorgde de connectie ook voor een hoop lag (of waren het framerate drops?). In de game vind je wel de zogenaamde Community Events waar op het moment van schrijven nog niet veel van bekend is. Wel kan je hier extra geld en experience winnen.

Op grafisch vlak mogen we ditmaal niet klagen. Al zijn er verschillende niveaus qua beeldmateriaal. We beginnen met dat wat deze reeks kenmerkt, namelijk de verzichten. Deze zijn opnieuw adembenemend en gedetailleerd. Daarnaast heb je nog de tussenfilmpjes tussen de sequenties die ook gewoonweg schitterend zijn. Je hebt ook nog filmpjes die overgaan in gameplay of omgekeerd. Hier komt het al wat meer voor dat de lipsync niet altijd even zuiver is. Ook zijn de gezichten wat minder goed gedefinieerd en komen de emoties niet over naar de speler.

Als laatste heb je natuurlijk de eigenlijke gameplaybeelden, en die zijn gewoonweg goed. Zo zijn de omgevingen goed afgewerkt, en misschien belangrijker, is er veel variatie in de figuren die je tegenkomt. Zo kwam je bij Unity dikwijls meerlingen tegen die (op een kleur na) zelfs identieke kleding droeg. Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat ondergetekende toch hier en daar een (al dan niet uitgelokte) bug tegenkwam, maar deze zijn haast te verwaarlozen. Naast de algemene grafische kwaliteit wil ik toch onderstrepen dat de sfeer in de game ook mooi neergezet heeft. Zo wordt je af en toe bestookt met een typisch Britse regenvlaag, of kan je in de smog terechtkomen waar zich de meer industriële gebieden bevinden.

Op auditief vlak herken je zeer snel dat het om een Assassin’s Creed gaat. Zo heb je het typische gebabbel op de achtergrond en de kenmerkende geluiden wanneer er iets gebeurt, zoals een item dat aan je minimap wordt toegevoegd. Af en toe worden bepaalde acties ook meer kracht bijgezet door het inzetten van een streepje muziek, kenmerkend voor die tijdsperiode. Ubisoft maakt er ook altijd werk van om de spraak zo authentiek mogelijk te laten overkomen. Daarom mogen we hier genieten van de vele, sappige, Britse accenten van de vele protagonisten.

Deze Assassin’s Creed Syndicate breekt op sommige vlakken met zijn voorgangers. Zo is de voortgang (de sequenties) anders opgebouwd, is er geen multiplayer aanwezig en krijgen we geen toevloed aan icoontjes die onze map overspoelen. De game bouwt verder op wat deze reeks kenmerkt: vrijheid. De vrijheid om te gaan en te staan waar je wil (in de daarvoor voorziene wereld), en de vrijheid om te kiezen hoe je je missies volbrengt. Op grafisch vlak hebben de ontwikkelaars duidelijk hun lesje geleerd en wordt er geen half afgewerkte game op de markt gegooid. Fans van de reeks kopen deze met de ogen toe, gamers die een sceptische houding aannemen tegenover deze nieuwe telg naar aanleiding van Unity, doen er geen slecht aan om deze toch in huis te halen. Doorloop je het verhaal, dan ben je al snel 15-20 uur bezig, maar uiteraard heeft de game veel meer te bieden.

• Grafisch heeft de reeks zich herpakt
  • Geen overload aan icoontjes
  • De sfeer