FIFA 20

EA krijgt het elk jaar te verduren: hoge verkoopcijfers, gepaarde gaande met teleurstellende commentaar door een aantal fans. Het hoopt dit jaar dan toch wat beter te doen met FIFA 20. Hoeveel beter, dat lees je in onze review.

Sinds FIFA 17 wist ontwikkelaar EA een leuke verhaalmodus in zijn voetbaltitel te integreren, dat een aardig vervolg kreeg in FIFA 18 en zelfs FIFA 19. Nu dat verhaal volledig werd afgesloten, was het even bang afwachten wat men dit jaar ging aanvangen. Gelukkig voor ons bleken de geruchten te kloppen: FIFA Street is terug! Dit keer echter niet als een aparte game, maar volledig verwerkt in FIFA 20 onder de naam Volta. Je kan het haast een regelrechte kopie noemen van FIFA Street dat in 2012 op PS3 verscheen, gaande van het aanmaken van je personage en het uitbouwen van een team tot het veroveren van de verschillende competities verspreid over meerdere locaties wereldwijd. Enige verschil is dat er deze keer ook een verhaal aan het geheel is gekoppeld, wat toch weer voor dat beetje extra zorgt.

Naast Volta, dat voor het nodige tijdverdrijf zorgt als je het verhaal en ook online de nodige wedstrijden wil spelen, vinden we zoals vanouds hetzelfde terug als in de vorige FIFA-iteratie. Een Career-modus met problemen waar de AI niet zijn beste spelers opstelt gooit nog even roet in het eten, maar weet wel voor het nodige tijdverdrijf te zorgen. Wat ook terug goed werkt, is FIFA Ultimate Team, dat nu meer objectieven voorschotelt om meer coins en packs vrij te spelen. Ideaal voor ons Belgen, gezien de duivelse FIFA Points niet meer in ons land kunnen worden aangeschaft.

Op vlak van pure gameplay is het terug wennen. Zo gooide EA het roer terug om en is snelheid terug een belangrijke factor om rekening mee te houden. Spelers met een hoge ‘pace’ zullen je verdedigers snel voorbij sprinten, waardoor je tactisch te werk zal moeten gaan. Helaas gaat niet alles altijd even vlot: de AI van de doelmannen is vaak ronduit belachelijk en je zal ook eens te meer door de computer naar de verkeerde speler de bal passen. EA hoopt die minpunten echter te counteren door een vernieuwd systeem bij het nemen van vrije trappen te introduceren waarbij je nu meer controle hebt over waar de bal moet neerkomen. Super, maar het neemt niet weg dat er alsnog heel wat werk is aan de winkel.

We moeten eerlijk zijn: FIFA 20 is op grafisch vlak een teleurstelling. Spelers hebben geen update van gezicht gekregen (in tegenstelling tot Konami dat elke editie werk steekt in het aanpassen van…) en ook daarnaast vinden we gewoon niks nieuws terug. Het ergste zijn nog steeds ontbrekende spelers (Ribéry?) een maand na launch en het verlies van licenties (Juventus?). Op vlak van audio zijn we dan weer wel tevreden eindelijk nieuwe Nederlandstalige commentatoren te mogen verwelkomen (helaas nog altijd geen Vlaamse…), naast een prima soundtrack.

FIFA 20 is door de toevoeging van Volta een aan te raden aankoop wie als voetbalfan nog zat te twijfelen. EA trapte helaas wel ferm het rempedaal tijdens de ontwikkeling in, wellicht om dubbel zo sterk uit te pakken volgend jaar met FIFA 21 op de PlayStation 5.

• Volta
  • Verbetering FIFA Ultimate Team
  • Hogere pace