Sports Bar VR

Sports Bar VR is de eerste sociale game voor de PSVR. In deze game kun je virtueel naar een bar gaan waar je samen met je vrienden of met vreemden een virtueel biertje kan drinken en waar je onder het genot van een biertje of frisdrank de bekende bargames samen kunt spelen.

De geteste versie is de PSVR versie

Zodra je Sports Bar VR voor het eerst opstart kom je in een kamer terecht met alle beschikbare spellen en krijg je een tutorial die je de basiscontrols uitlegt. Dit is niet echt een duidelijke uitleg en het toont direct één van de grootste problemen van Sports Bar VR. Het is voor beginners namelijk enorm lastig te begrijpen hoe je het moet spelen.

Je begint met een pool tutorial, hierin kun je tegen de AI een potje Eight-Ball spelen. Het is te hopen dat je de regels kent van Eight-Ball, want die worden niet uitgelegd. Je speelt het spel met de move controllers. Hiermee kun je je vrij door de ruimte begeven en kun je via een knop switchen naar de keu bediening. Het is praktisch onmogelijk om te winnen van de AI. Deze is belachelijk sterk en je zult regelmatig meemaken dat de AI mag beginnen en in één keer de hele tafel leeg speelt. (Dit werd overigens in een update opgelost maar was op het moment van reviewen nog niet beschikbaar.)

Na de initiële tutorial kun je wat meer oefenen in de oefenkamer of je kan naar de echte bar gaan en je Sports Bar VR ervaring echt starten. Het is aan te raden om eerst echt te oefenen om de controls onder de knie te krijgen. Want de eerste indruk is zoals hierboven uitgelegd niet al te goed, maar als je deze onder controle krijgt dan is het een verbazingwekkend leuke game. In de echte bar is het een gezellige bedoening, je ziet NPC's gezellig met elkaar praten en je hoort bluesmuziek uit de aanwezige jukeboxen. Je kunt met maximaal zes vrienden of vreemden in een bar aanwezig zijn.

De volgende games zijn aanwezig op dit moment (meer games worden toegevoegd via updates):
  • Pool biljart
  • Darten
  • Air Hockey
  • Skeeball

Omdat de controls zo onduidelijk zijn hebben we hieronder een beschrijving van elke bar game gegeven met hoe je ze via de controllers kunt spelen:

Pool

Het poolen werkt met twee move controllers. Op deze manier hou je je keu vast en kun je richten op de bal. Zodra je een goed punt gevonden hebt hou je de trigger van je voorste move controller vast, vervolgens druk je de trigger van je achterste move controller in om je stoot te finetunen en kun je de stoot beweging van je keu met je achterste move controller maken die de snelheid bepaalt. Dat werkt na wat oefenen verbazingwekkend soepel en het weet echt het immersiegevoel over te brengen dat je echt met een keu speelt.

Het verplaatsen doe je door met de move controller een punt aan te wijzen waarheen je getransporteerd wil worden en vervolgens op vierkantje te drukken. Daarna dien je beide move buttons in te drukken en kun je via skibewegingen je vrij verplaatsen doorheen de ruimte of je kan de tafel draaien. Dit laatste wordt Hulk Mode genoemd in de game.

Het uitnodigen van vrienden werkt via het menu. Dit werkt soepel en is wel direct duidelijk. Je kan kiezen of je een vriend uitnodigt of dat je tegen vreemden wil spelen. Tegen vreemden is erg leuk maar het wordt online overigens al snel een enorme rotzooi, mensen gooien hun bierflesjes kapot op de pooltafel, lopen tegen de ballen aan, sjouwen met jukeboxen, of gooien met stoelen. Dat is in eerste instantie uiteraard enorm lachen, maar wel vervelend als je serieus wil poolen. Hier is echter rekening mee gehouden want je kunt op elk moment je pooltafel afschermen. Dan kunnen vreemden jouw potje die je met je vriend speelt niet meer beïnvloeden omdat ze niet door het schild heen kunnen komen. Het is een simpele maar uiterst doeltreffende oplossing.

Darts

Het darten is initieel erg lastig. De darts vliegen alle kanten op. In je linkerhand hou je de darts vast die je met je rechter move controller uit je hand pakt. De controls zijn ook hier onduidelijk. De bedoeling is dat je mikt met je rechter move controller en dan met de trigger van je linker move controller je richting vast pint. De rechter controller beweging bepaalt dan de snelheid en de hoek waarmee je de darts loslaat. In de praktijk blijkt het richten nogal lastig, zeker als je een potje 501 speelt en je uit moet gooien met een dubbel, dan is dat een frustrerende opgave. Ook voor darts geldt dat geen van de spelregels worden uitgelegd.

Air Hockey

Air Hockey bevindt zich qua uitwerking op hetzelfde niveau als Pool. Het is simpel op te pakken en, belangrijker, het geeft dezelfde ervaring als air hockey in het echt. De puck gaat razendsnel over het veld heen en weer en de movement controller vond ik vrij accuraat.

Skeeball

Met Skeeball krijg je een aantal ballen die je in gaten moet gooien om zo een hoge score te krijgen. Dit werkt optimaal als je de bal laat rollen over de baan heen om ze zo in de gaten te krijgen. Leuk om één of twee keer te doen maar daarna is het meer van hetzelfde.

Grafisch is Sports Bar VR goed uitgevoerd. De omgeving is overtuigend en er zijn voldoende elementen in de bar aanwezig om het immersiegevoel overtuigend te maken. Helaas heeft ook Sports Bar VR last van wat onscherpte van objecten in de diepte. Dit is een resolutieprobleem waar wel meer games last van hebben. Dit probleem valt echter weg zodra je de Bar games speelt. Aangezien deze zich dichtbij bevinden zijn deze qua graphics erg goed te noemen en hier zal je ook de meeste tijd doorbrengen. Het geluid correspondeert met een typische baromgeving, je hoort de mensen om je heen praten en zoals in een echte bar hoor je muziek door de jukebox. Dit is voornamelijk blues muziek.

Sports Bar VR blijkt na een matige eerste ervaring een fantastisch leuk spel. Het heeft een hoog sociaal VR gehalte en de games zijn zowel grafisch als qua gameplay goed uitgevoerd. Ook de omgeving is mooi vormgegeven en het komt het bargevoel enorm ten goede dat je mensen om je heen hoort praten. Wel is de AI nu veel te goed op dit moment, dat wordt aangepast in een update, maar op dit moment is winnen van de AI praktisch onmogelijk. Ook wordt er veel getrolled door mensen als je met echte vreemden in de bar rondhangt. Dat is op zich ook wel logisch, maar je moet er wel even over nadenken om je tafel af te schermen om gewoon normaal te poolen. Je hebt overigens wel wat ruimte nodig om op de juiste afstand van de camera te komen om te kunnen poolen, maar daarna is het goed uitgevoerd en kun je de hoogte van het poolbiljart instellen zodat je ook zittend kunt poolen.

• Poolen is erg goed uitgevoerd en erg leuk om te spelen zodra je de controls onder controle hebt
  • Het is geweldig om met je vrienden of vreemden virtueel in een bar rond te hangen
  • Het tonen van de PS Headset in combinatie met de virtuele move controllers geeft het gevoel dat je echt met vrienden in een bar aanwezig bent en dat je met elkaar kunt communiceren