Ride 2

Milestone brengt ons Ride 2. Is deze beter dan zijn voorganger? Wij trokken ons leren pakje aan en zochten dat voor jullie uit.

Ride 2 komt uit de stal van Milestone en dus is het motorrijden klakkeloos gekopieerd van hun andere motorgame. Dat is natuurlijk een goede zaak want ook in deze titel is het rijden weer dik in orde. De gebruikelijke hulpinstellingen zijn opnieuw van de partij, zodat de game zowel de leek als de hardcore fan zal kunnen bekoren. Ook het verschil van bepaalde moto's is goed terug te vinden tijdens het rijden en geven het typisch karakter weer van de echte exemplaren.

Wie Sébastien Loeb Rally Evo heeft gespeeld zal ook direct de carrièremodus herkennen. Je start immers met een gemotoriseerde stalen ros dat ietsje sneller is dan de getrainde wielertoerist. Door wedstrijden te voltooien stijg je op de wereldranglijst. Hierdoor kan je tal van verschillende events en wedstrijden ontgrendelen. De diversiteit van de game komt hoofdzakelijk van het feit dat je verschillende events met een andere motorklasse zal afwerken. Er zijn meer dan genoeg en veel verschillende soorten races om je een lange tijd bezig te houden. Dit alles brengt bovendien de nodige centjes in het laatje die je kan gebruiken om snelheidsduivels te kopen en aan te passen.

Aan motoren is er geen gebrek in Ride 2. Zowel oudere als hedendaagse moto's van verschillende types en fabrikanten zitten in de game. Deze kan je dan naar hartenlust aanpassen, zowel het uiterlijk als de fysieke prestaties. Ride 2 maakt namelijk gebruik van een systeem met PP (prestatiepunten), iets wat we ook al zagen in de Gran Tourismo reeks. In een wedstrijd mag jouw tweewieler een maximum aantal van deze punten hebben. Vaak zal je dan ook wat mogen sleutelen om competitief te blijven. Zowel de diversiteit aan motoren als de aanpassingsmogelijkheden zijn zeer uitgebreid, een zeer goede zaak dus voor de motorfanaten.

Je moet natuurlijk ook het nodige asfalt hebben om rond te scheuren. Ook dat zit redelijk goed bij Ride 2. Veel van de bestaande omlopen zijn aanwezig al zijn deze niet echt accuraat. Men heeft hier wel de keuze uit verschillende lay-outs en weerseffecten. Voor wie graag de dood in de ogen kijkt zijn er ook enkele straatcircuits aanwezig. De koning van deze circuits - Isle of Man - ontbreekt jammer genoeg, al heb ik een donkerbruin vermoeden dat dit zal toegevoegd worden via DLC.

Tevens beschikt Ride 2 over een uitgebreide multiplayer waar je met de vele content aan de slag kan. Toch is niet alles rubbergeur en ... euhm maneschijn met de nieuwe telg van Milestone. Net zoals in het echte leven is het verdienen van geld in Ride 2 een serieuze grind. Je zal vaak races meermaals moeten opnieuw rijden. Bovendien is het menu wat onoverzichtelijk en krijg je frequente met lange laadtijden te maken (soms tweemaal na elkaar). Al duren deze nu minder lang als in de vorige game. Ik had ook regelmatig een crash en niet enkel met de motor. Zowel in multiplayer als in singleplayer hield de game het meermaals voor bekeken. Toch enkele minpuntjes al is het toch een hele stap voorwaarts als we dit vergelijken met de originele Ride.

Ride 2 ziet er behoorlijk goed uit. De tweewielers zijn mooi gedetailleerd en de verschillende omlopen worden mooi gebracht. Toch zijn er al enkele racegames de revue gepasseerd waar dit toch nog stukken beter was. De game bevat ook enkele filmpjes die tussendoor worden afgespeeld. Het lijkt er op dat deze in een zeer lage resolutie zijn want alles komt heel blokkerig over. Het geluid is behoorlijk goed. Zo klinken de motoren ook relatief authentiek.

We kunnen Ride 2 de Gran Tourismo onder de motorgames noemen, niet echt moeilijk want het heeft dan ook geen concurrentie. Door de vele content en diversiteit is dit de game voor iedere motorfanaat, zeker als je wat uitgekeken bent op de Moto GP franchise. Dat de game uit het Milestone kamp komt is duidelijk te merken. Het rijden is weer top maar de afwerking laat hier en daar wat de wensen over. Toch maakt Ride 2 een heuse stap voorwaarts op zijn voorganger en zal ook de occasionele racer, die eens iets anders wil dan vierwielers, weten te bekoren.

• Veel content
  • Rijden is top

• Laadtijden