LEGO DC Super Villains

In dit nieuw deel van LEGO bekijk je het leven van de andere kant, want deze keer neem je de schurkenpositie in, en zal je het moeten opnemen tegen de helden ... of toch soort van.

Niemand anders dan Lex Luthor ontsnapt uit een zwaarbewaakte gevangenis. Lex doet dit niet alleen, maar vertrouwt op zijn trawanten - waar jij ook deel van uitmaakt. Uiteraard zijn er nog steeds de leden van de Justice League die de kwajongens willen tegenhouden, maar dit verloopt niet van een leien dakje, gezien vele schurken ook superkrachten hebben. Gelukkig is er nog The Justice Syndicate, de tegenhanger van The Justice League van Aarde 3, die de opstand helpt in de kiem te smoren. Harley Quinn heeft snel door dat dit Syndicate meer plannen in het achterhoofd heeft. Dit Syndicate, bestaande uit Ultraman, Superwoman, Owlman en meer tegenhangers, sluit de League op in een mysterieus voorwerp.

De schurken van aarde 1 ondergaan het lot en zien dat het Syndicate eigenlijk betere schurken zijn dan zijzelf. Maak je klaar om hen een stokje in de spreekwoordelijke wielen te stoppen!

Het verhaal draait natuurlijk voor een deel rond jou, een zelfgemaakt personage, en het stoppen van dit Syndicate met diens snode plannen. Wie minder bekend is met het DC Universum zal tal van nieuwe personages leren kennen, zowel langs helden- als schurkenzijde. De bekenden zijn onder andere Batman, Superman, The Flash, minder bekend zijn dan bijvoorbeeld de Teen Titans en diens leden.

Het grote verschil met de vorige LEGO delen is het zelf maken van je eigen hoofdpersonage. Je kan echt alles aanpassen: hoofden, handen, accessoires, wapens ... Naargelang het verhaal vordert, kan je op bepaalde punten krachten absorberen. Hierbij kan je ook zelf kiezen hoe die krachten weergegeven worden, bijvoorbeeld een laserstraal uit de handen, uit de ogen, de kleur daarvan, en dergelijke meer.

Verder krijg je in deze game voorgeschoteld wat we gewend zijn van de andere delen: niet al te zware omgevingspuzzels, gele en rode stenen en nopjes verzamelen en natuurlijk ook een 'free roam'-gedeelte. Deze hub bestaat deze keer uit een aaneenschakeling van verschillende locaties uit het DC-universum. Gotham, Metropolis, en Central City zijn slechts enkele locaties die je kan bezoeken in deze LEGO-game.

Uiteraard kan je niet alles in één ruk vrijspelen wat dit spel te bieden heeft. Wil je het onderste uit de kan halen, dan zal je na het verhaalgedeelte alles opnieuw moeten bezoeken en de kleine geheimen met het correcte personage vrijspelen. Cheetah kan bijvoorbeeld objecten opgraven, Heat Wave kan ijs doen smelten en ga zo maar door. Dit alles is opnieuw linea recta de voorgaande games uit de franchise.

Een heikel punt is het weglaten van het personagewiel tijdens het spelen. In de vroegere LEGO-games was dit steevast aanwezig en dit zorgde ervoor dat je direct het nodige personage kon selecteren. In de hedendaagse Lego-games, waar je soms met een vijftal onderweg bent, kies je helaas nogal vaak een verkeerd personage.

Op grafisch vlak mag je hetzelfde verwachten als van bijvoorbeeld Incredibles. Alles is mooi weergegeven, en het menu past in de 'boevencontext'. Waar we wel over struikelden, net zoals in Incredibles, is het potentieel vastzitten van een personage. Dit figuurtje krijg je er niet uit door simpelweg te springen, te slaan of van personage te veranderen. Soms moesten we een level nog een maal inladen en een stukje opnieuw spelen. Op auditief vlak krijgen we voorgeschoteld wat we gewoon zijn van de reeks: prima stemmenwerk, de nodige humor, en de daarbij horende speelgeluiden. Alles valt hier op zijn plooi. Wat echter nog mankeert, is die ene epische soundtrack.

Is it that good to be bad? Toch wel, al houden we een eerder gematigd gevoel over na het spelen van DC Super Villains. Je bekijkt alles eens van de andere kant en je gaat op pad met je favoriete bad guy. Heel vernieuwend is de game zeker niet, en er zijn zelfs pluspunten uit vorige iteraties weggelaten (zoals het personagewiel, het samenwerken) waardoor het spel zeker niet vernieuwend aanvoelt. Een pluspuntje voor het verhaal, omwille van de wendingen, maar het had ook gekund zonder je zelfgemaakt personage.

• Verhaal met plotwendingen en intrige
  • Gameplay blijft overeind

• Weinig tot geen vernieuwing