Kingdom Hearts III

Na 13 jaar is hij er dan: Kingdom Hearts 3. Talrijke fans zitten hier al jaren op te wachten, maar leeft deze actie-RPG op naar de hype? Kom het te weten in deze review!

Sommigen onder jullie zullen mij reeds kennen maar sommigen ook niet. Ik ben Kelthor, een jarenlang lid van de PS Clan. Na een korte afwezigheid ben ik terug en treed ik nu ook op als gastreviewer. Deze review is voornamelijk voor nieuwelingen van de serie - de echte fans zullen deze alvast gekocht hebben.

Kingdom Hearts 3 is niet de derde instantie in de serie maar is eigenlijk het twaalfde spel. Ikzelf ben in het verhaal gestapt als beginneling.  Ik kende de franchise wel en heb het als jongeling op mijn PS2 een keer gespeeld, daar hield het ook op. In het begin is het verhaal een beetje moeilijk te volgen omdat er reeds een groot verleden achter het spel zit, wat voor een deel wordt verhelderd met een aantal filmpjes, maar naar mijn gevoel was dit niet genoeg om helemaal mee te zijn.

In dit verhaal ben jij Sora. Samen met je maatjes Goofy en Donald Duck neem je het op tegen de kwade Organisatie 13. Voor je het kan opnemen tegen deze organisatie moet je eerst de verloren krachten van je personage terugvinden. Op talloze Disneywerelden kom je figuren tegen zoals Woody van Toy Story en Jack Sparrow van Pirates of the Carribean - kortom een hele cast van Disneyfiguren die je zullen helpen in je zoektocht.

Dit spel is overduidelijk een hack & slash-game met verbluffende combo’s en spetterende visuals. Samen met je assortiment van keyblades neem je het op tegen horden van kwaadaardige wezens. Met je kompanen Goofy en Donald voer je verassende duo combo’s uit. Wanneer je een vijand raakt die een groene cirkel om zich heen heeft, voer je een speciale aanval uit. Deze aanvallen zorgen voor een schouwspel van bestaande Disney-attracties zoals het Piratenschip, en de bekende Draaiende Kopjes. Kortom een zeer vloeiend en spectaculair gevechtsysteem.

RPG-element

Doorheen het spel zitten tal van aanpassingsmogelijkheden. Je kan je krachten aanpassen, je wapens veranderen, je uitrusting wijzigen… Veel diepgang hebben deze functies niet want de meeste zaken levellen automatisch. In vergelijking met andere (j)rpg’s is zijn deze functies hier beperkt.

Gummi-schip

Tussen werelden reizen gebeurd niet via 'fast travel' maar door een mini-game op zich. In je gummi-ruimteschip scheur je tussen planeten, verzamel je punten en neem je het op tegen vijandige AI. Het is ook mogelijk om je schip te herbouwen in dit spel. Was dit nodig? Niet echt maar het is wel een toffe toevoeging.

Gummi-phone

Om je vooruitgang in het spel te zien krijg je van Chip & Dale (Knabbel en Babbel) een gummi-phone. Deze handige tool houdt je progressie bij, je collectables, en beschikt tevens ook over een mini-game, die doet denken aan de oude handheld toestellen.

Grafisch gezien is dit spel dik oké. Elke wereld heeft zijn eigen look, feel en thema. De personages komen echt wel tot leven. De flitsende combo’s en ‘attractiekrachten’ flitsen op je scherm met veel show (je kan deze korte cinematics overslaan, door de game instellingen aan te passen). De muziek van de werelden zijn ook spot-on. In de wereld van Toy Story hoor je meteen het vertrouwde deuntje. De stemmen zijn in het Engels, en ingesproken door een prima cast. Kleppers zoals Tom Hanks, George Clooney zijn wel niet van de partij maar de verschillen zijn praktisch niet te vinden. Een minpuntje is dat de framerate soms durft dalen, wat storend is, maar in de opties kan je de framerate vastzetten op 30fps.

Kingdom Hearts 3 is een topper van een spel. Moest ik elk spel door de jaren heen gespeeld dan was het voor mij waarschijnlijk nog een betere ervaring geweest. Een speler die serie al jaren volgt zal het verhaal ongetwijfeld anders ervaren dan een speler die er voor het eerst in stapt. Raad ik dit spel aan voor nieuwkomers tot de Kingdom Hearts-serie? Zeker en vast! De immersie met de Disneyfiguren levert gewoon dolle pret en geen enkel spel doet het zo goed als Kingdom Hearts. Donald Duck zijn stem tovert elke keer een grijns op m’n gezicht. Fun voor jong en oud!

• Je waant je soms in een Disneyfilm
  • Vloeiende combat
  • Prachtige muziek