Transformers: Earthspark Expedition

Mandroid is wat van plan! Is Bumblebee in staat om hem tijdig een halt toe te roepen? Dat kom je te weten in Transformers: Earthspark Expedition!

Mandroid is ontsnapt en is opnieuw sluwe dingen van plan. Door zijn arachnamechs hebben Optimus en Megatron een alliantie aangegaan om deze robots te verslaan. Het is aan Bumblebee en een hoop Terranen - robots die door de technologie van Cybertron op aarde tot leven gewekt zijn - en wat mensen om te achterhalen wat Mandroid nu juist van plan is. Het blijkt al snel dat hij een mijnfaciliteit uit de grond gestampt heeft, maar wat is hier nu juist de bedoeling van? Bumblebee! Roll Out!

Om toegang te verkrijgen tot die faciliteit zal Bumblebee de invloed van Mandroid eerst moeten verzwakken. Dit doet hij door bepaalde missies zoals racen, of vechten op tijd te voltooien, door kaarten te vinden, of vijandelijke kampen te ontruimen. Wanneer de invloed laag genoeg is, kan Bee de faciliteit invaderen om die dan kapot te maken.

Concreet zal je dus vooral als gele auto rondrijden tot wanneer je een hoop vijanden tegenkomt die je dan omver knalt of slaat. Je hebt wel toegang tot een kaart, dus deze kan je wel in de juiste richting van dit alles brengen. Toch zal je her en der voor bepaalde structuren komen te staan waarvoor je bepaalde vaardigheden nodig hebt, die nog niet tot jouw beschikking staan. Je kan het al een beetje lezen: als je alles uit de level wil halen, zal je moeten backtracken eens je de vaardigheid ontgrendelt hebt. Sommige van die eigenschappen zal je verkrijgen door voortgang te boeken in het verhaal, andere zal je ontgrendelen door die vrij te kopen met bepaalde grondstoffen. Bij het voltooien van de minimissies om de invloed te verzwakken, word je veelal beloond met deze grondstoffen. In je basis kan je die dan spenderen om vaardigheden te verkrijgen, of sterker te maken.

Het spel is een handvol levels groot, met hierin weinig afwisseling en weinig afwerking. Akkoord we hebben een woestijngebied, een junglegebied en dergelijke, maar geel is geel en groen blijft groen. Her en der wordt er wel een poging gedaan om variatie te brengen, maar veel doen deze niet uit. Bee zal vooral rondrijden, op zoek naar het volgende om te doen. Op het vlak van audio krijgen we de Nederlandstalige stemmen, wat wel passend is voor een game gericht tot kinderen.

Transformers: Earthspark Expedition is een Transformergame gericht tot de jongsten onder ons. Het verhaal is vrij rechtlijnig, de levels vrij eentonig, net zoals de soundtrack. Gelukkig kan je Bumblebee wel nog van de nodige upgrades en esthetiek voorzien, zodat er toch wel nog iets van variatie is.

• Gericht tot de jongsten qua sound

• Grafisch enkele consolegeneraties terug
  • Alles voelt té vlak aan