Little Nightmares: The Hideaway DLC

De 'Secrets of The Maw'-uitbreiding voor Little Nightmares gaat na lang wachten eindelijk verder. Of de redding van The Runaway Kid al dan niet dichterbij komt, zie je in dit nieuwe level getiteld The Hideaway.

We waren bijna vergeten dat er ons nog DLC te wachten stond voor Little Nightmares, want het was intussen vier maanden geleden dat het avontuur van The Kid begon. Op het einde van zijn eerste level werd The Kid gevangen genomen door de langarmige, geblinddoekte griezel met een sterke neus, dus het leek alsof de ontsnappingspoging van de donkerharige jongeman vruchteloos ten einde kwam. Gelukkig heeft hij net als Six een talent voor ontsnappen.

Deze keer strandt zijn poging in de machinekamer, maar deze lijkt niet meer operationeel. Toevalligerwijze krioelt het in de kamers rond de machinemotor van de kleine gnomen, de enige wezens die in dit nachtmerrielandschap schrik hebben van jou. Zij lijken te weten hoe ze de machinekamer terug tot leven kunnen wekken, maar als je ze zo ver wilt krijgen dan zal je eerst met hen moeten leren samenwerken om tot het einde van dit level te geraken.

De gnomen in dit level zijn het sleutelelement tot het voltooien van pakweg de helft van de platformpuzzels. Initieel lopen de aanbiddelijke wezentjes van je weg maar eens je ze een knuffel geeft, volgen ze je als een trouwe puppy. Het is eens wat anders dan de monsters die je gewoonlijk willen opeten. Je kan deze gnomen bijvoorbeeld opheffen en omhoog gooien om aan hendels te geraken waar je zelf niet kan komen, en als je meer mankracht nodig hebt om een karretje te verplaatsen dan moet je een aantal van deze mannetjes verzamelen want vele handen maken het werk lichter. Voor de rest mag je vooral meer van dezelfde gameplay als uit de hoofdgame verwachten. Al moet je wel weer even wennen aan de besturing want het is allicht een hele tijd geleden dat je deze game nog hebt gespeeld.

Op visueel vlak lukt het steeds moeilijker om ons te verbazen, want intussen zijn we al en beetje gaan wennen aan de sinistere atmosfeer van deze game. Daarnaast is het beeld soms een beetje wazig door al de rook van het fornuis en al het stof van de steenkool. De langarmige griezel, daarentegen, die plots opduikt in het donker blijft er in slagen om ons de stuipen op het lijf te jagen. Bovendien krijgen we helemaal op het einde van dit level nog een beeld dat de moeite is om in te kaderen, wanneer talrijke gnomen je vergezellen aan een knusse haardvuur. Al zijn de vredige momenten in dit verhaal maar van korte duur.

Vier maanden wachten op een level dat nog geen uur duurt ... Pfff, de ontwikkelaars schieten hier zichzelf wat in de voeten door hun piekmoment te missen. Als je deze uitbreiding niet koopt dan ligt het voornamelijk daaraan, want voor de rest krijg je weer dezelfde degelijke platformgameplay in een huiveringwekkende setting. Wie de game daarentegen nog nooit heeft gespeeld, die kan best wachten tot er een editie uitkomt die alle DLC bevat, waarschijnlijk ergens in februari wanneer het laatste uitbreidingspakket beschikbaar is.

• Leuke gameplaymogelijkheden met de gnomen
  • Sfeer blijf top

• Na zo lang wachten op deze DLC ben je de besturing volledig kwijt