Little Nightmares

Little Nightmares was al een tijdje aangekondigd, maar wat houdt deze game nu echt in?

Een klein meisje, gehuld in een kleine, gele regenjas ontwaakt in een duister hol. Six heeft al snel door dat zij niet op dezelfde locatie kan vertoeven, dus zoekt ze haar weg doorheen vele donkere, smalle gangetjes, in de hoop de uitgang te vinden. Tijdens haar tocht wordt zij af en toe achterna gezeten door huiveringwekkende creaturen. Help jij haar de uitgang te vinden?

Gezien er eigenlijk geen verhaal verteld wordt, krijgt dit onderdeel het gemiddelde van de andere.

Six moet zich een weg banen doorheen verschillende duistere gangen, met slechts enkele basisbewegingen. Ze kan sprinten, bukken, springen, een vuurtje maken en een voorwerp opnemen of verslepen. Met deze beperkte hoeveelheid bewegingen zal je omgevingspuzzels - in een 2,5D-omgeving - moeten oplossen zodat Six een doorgang vindt, of zodat ze hoog genoeg kan kruipen om door een holletje te kruipen, of zodat ze de elektriciteit kan afzetten om doorheen smalle doorgangen te passeren die normaal gezien onder stroom staan. En zo zijn er nog een aantal mogelijkheden.

Six is echter niet alleen in deze game. Zo kom je ook zwarte wormen tegen, die net wat sneller bewegen wanneer zij een lichtje maakt, je zal dus ofwel in het donker, ofwel net iets sneller je weg moeten zoeken.. Verder zijn er ook nog hachelijke situaties waarbij je je een baan moet vinden met abominabele creaturen in de omgeving.

Hoewel de gameplay vrij rudimentair blijft, en de puzzels niet van het hoogste (denk)niveau zijn, zal je toch wat plezier beleven aan deze game. We maken net daarom, weliswaar in de kantlijn, de opmerking dat je al snel een slordige fout kan begaan. Je kan bijvoorbeeld de kamer net uit zijn, maar op een smal balkje even de verkeerde richting uitgaan, waardoor Six ten val komt en je daardoor teruggestuurd wordt naar een vorig controlepunt.

De sfeer die in deze game wordt neergezet is echt top. Van de duistere omgevingen, die scherp afgelijnd en mooi weergegeven worden tot de muziek die quasi afwezig is, maar overstelpt wordt door achtergrondgeluiden en een gure wind. Top!

Little Nightmares is een game geworden die je voor een slordige twintig euro kan oppikken. Met een gameplay van drie tot vier uur is de ratio kost - speelduur wel in orde. Qua verhaal kom je quasi niets te weten, maar de gameplay is, in al zijn eenvoud, wel in orde. Toch is de weergave van de setting hetgeen er met kop en schouders bovenuit steekt, iets wat we in vele hedendaagse games wel missen. Little Nightmares is een leuke game voor de puzzelaars onder ons geworden!

• De setting
  • Leuke, kleine puzzels

• Dwaze misstappen kunnen je een eindje terugzetten