Syberia 3

Een vervolg uitbrengen van een dertien jaar oude game? Je moet het maar durven! Toch proberen ze dat bij het ontwikkelingsteam van Microïds, want Syberia 2 op PC dateert intussen al van 2004, en de laatste iteratie moest dus een grondige facelift krijgen om nog te voldoen aan de huidige standaard. Of die upgrade ook succesvol is doorgevoerd, beleef je in de recentste perikelen van Kate Walker.

Kate Walker is dus de naam van het hoofdpersonage in deze Syberia 3 en zij is een jonge, Amerikaanse advocate die het stressvolle leven in New York heeft ingeruild voor een avontuurlijker bestaan in - je raadt het al - Siberië. In deze streek vertoeft ze nu al sinds de belevenissen uit Syberia 1. Gelukkig moeten we haar eerste avonturen niet kennen om het grootste deel van haar huidige soelaas te begrijpen.

Het recentste avontuur van Kate start nochtans niet echt van een leien dakje. Ze wordt bewusteloos gevonden aan de oever van een rivier door de nomadische Youkal-stam. De sjamaan van deze stam levert de eerste zorg aan Kate waarna ze wordt overgelaten aan de bekwame dokters van het eerstvolgende ziekenhuis. Daar ontwaakt ze in wel heel verdachte omstandigheden. In het ziekenhuis deelt Kate namelijk een kamer met de leider van de Youkal-stam, die onfortuinlijk genoeg één van zijn benen heeft verloren. Vreemd genoeg ligt de kleine knaap vastgebonden en gedrogeerd in zijn oncomfortabele bed. Wanneer Kate poogt het ziekenhuis te verlaten wordt haar op de koop toe de uitgang ontzegt. Ze komt al snel te weten dat enkele onkuise individuen niet zo tuk zijn op de aanwezigheid van zowel de Youkal-stam als Kate Walker zelf. Deze snoodaards willen de migratie van de Youkal-leden en hun sneeuwstruisvogels aan banden leggen en hebben daarvoor geen schrik om hun handen vuil te maken. Kate pikt dat niet zomaar en besluit de Youkal-stam te helpen.

Syberia 3 is een 'Point&Click'-game en dat genre staat of valt voor het grootste deel met het verhaal. Helaas laat Kate's avontuur je Siberisch koud. Het verhaal meandert zoetjes aan voort aan een slakkentempo en het maakt onnodig lange bochten om tot zijn eindconclusie te komen. Intrinsiek is het verhaal erg eenvoudig en gaat het simpelweg over Kate Walker die haar goed hart toont en de Youkal-stam helpt om enkele cliché slechteriken het hoofd te bieden. Extrinsiek sukkelt Kate van het ene klusje naar het andere en dan begint de gamer zich op den duur af te vragen wat ze ook al weer in Siberië doet. Bovendien helpt het niet dat veel van de personages in de game weinig tot geen diepgang kennen. In de plaats daarvan krijg je voornamelijk karikaturale voorstellingen van de personages wier karakter samengevat wordt in één zin, zoals een bootkapitein die meer aan de drank zit dan achter her roer, of de kwaadaardige dokter Olga die eruit ziet als een Duitse, lesbische worstelaar. Kortom, als je het verhaal van deze 'Point&Click'-game vergelijkt met de concurrentie dan moet je concluderen dat het stukken beter kan.

Alhoewel Syberia 3 zichzelf verkoopt als een avonturengame moet je stellen dat het in de eerste en enige plaats een 'Point&Click'-game is, die in de verste verte niet te vergelijken valt met andere avonturengames zoals Uncharted of Tomb Raider. Nou ja, bijna niet want Kate Walker zou zich gerust kunnen voordoen als de tweelingzus van Lara Croft. Afgezien daarvan slentert je gewoon doorheen de omgeving en wordt er duidelijk gemaakt met welke personen en voorwerpen je kan interageren. Met letterlijk één druk op de knop initieer je vervolgens een gesprek of kan je een bepaalde handeling uitvoeren. In de praktijk betekent dit dat je van kamer naar kamer of van gebied naar gebied gaat, en om verder te geraken moet je een interactieve puzzel oplossen. Al moet je de term puzzel in deze context wel heel ruim bekijken, want het gaat niet alleen over het intellectueel oplossen van mechanische constructies, soms moet je simpelweg een aantal voorwerpen bijeen zamelen en van hot naar her lopen. Al de dingen die je dus kan verwachten van games uit dit genre, maar dan zonder de 'Quick Time Events'.

Waar deze Syberia 3 zich wel in onderscheid van de andere 'Point&Click'-games is dat de gameplay in alle opzichten nog een stuk trager verloopt. Kate Walker neemt met andere woorden wel erg lang haar tijd om de omgeving in haar op te nemen waardoor je het grootste deel van je gamesessies met één hand vrij kunt gamen en alles traag, zeer traag mee kan volgen. Dat zou op zich geen probleem zijn als de besturing ten minste nog vlotjes zou reageren. Helaas wilt het wel eens gebeuren dat je per ongeluk de verkeerde voorwerpen aanduidt of dat het door irritante camerastandpunten niet lukt om het correcte voorwerp te selecteren. Frustraties! Als in een 'Point&Click'-game het 'Point'-onderdeel zo stroef werkt, dan maakt deze game het zichzelf lastig om een hoge score te krijgen op het aspect gameplay.

De puzzels zelf zijn dan weer wel aangenaam en bij sommigen moet je zowaar een beetje nadenken. Denk bijvoorbeeld aan het correct nabootsen van een stempel startende met een afdruk en wat kaarsvet. Het andere deel van de puzzels daarentegen voelt soms wat te veel aan als taakjes voor klusjesmannen- of vrouwen. Zo moet je bijvoorbeeld een schip bemachtigen en daarvoor moet je niet alleen de kapitein overhalen om voor jou te varen, je moet ook nog eens alle benodigdheden, zoals water en kolen, zien te verzamelen voor een behouden reis. Op die manier wordt de game onnatuurlijk lang uitgerokken, en komen de leuke puzzels onvoldoende frequent voor. Het avontuurlijke leven in Siberië voelt dan niet direct zoveel spannender aan als het leven van een advocate in New York.

Op grafisch vlak moeten we eigenlijk nog eens in herhaling vallen, want net als de gameplay en het verhaal verlopen veel grafische aspecten traag en stroef. Je volgt Kate Walker steeds met een vast camerastandpunt, en van zodra ze het beeld van de camera dreigt te verlaten, verspringt de camera naar een nieuwe positie. Dat is meestal een andere oriëntatie waardoor je meestal een andere richting moet uitlopen, en omdat de camera de neiging heeft nogal plots te verspringen wissel je soms gedurig af tussen twee cameraperspectieven. Ook dit aspect levert dus frustraties op. Daarnaast merk je dat de 'engine' van deze game regelmatig moeilijkheden heeft met het inladen van een nieuwe omgeving. Het beeld hapert een beetje, terwijl de grafische kwaliteit niet meteen van het hoogste goed is. De grafische kwaliteit heeft nogal wat weg van de geremasterde versie van PS3-games, wat doet vermoeden dat men de gebruikte 'engine' heeft gerecupereerd van de Syberia 2 game die men heeft uitgebracht op de PS3 in 2015.

Wat er dan uiteindelijk op je beeld geprojecteerd wordt, varieert van schimmige, vervallen Russische dorpjes tot ijzige winterlandschappen steeds gevuld met enkele 'steampunk'-elementen. Het is op zich allemaal wel mooi ware het niet dat de grafische rekenkracht de beelden weinig goed doet. De conversaties die Kate aangaat met de andere personages uit Siberië sluiten mooi aan bij die conclusie. De personages bewegen houterig en de lipsynch is helemaal verkeerd. Bovendien kan je die conversaties niet versnellen en moet je de hele tijd naar slecht gedubd beeldmateriaal kijken. De ingesproken tekst en de begeleidende muziek zijn dan wel weer van een degelijk tot puik niveau. De spirituele soundtrack van de game slaagt er soms in om de slecht uitgewerkte aspecten te maskeren, ook al is het maar voor even.

Een vervolg uitbrengen van een dertien jaar oude game? Het is inderdaad geen sinecure en dat bewijst het Microïds' ontwikkelingsteam met deze Syberia 3. Ze brengen een 'Point&Click'-game uit in die op veel aspecten nog is blijven steken in het verleden, wat zich vooral uit in een trage en lompe besturing, een stroef werkende grafische 'engine' en een weinig inspirerend, karikaturaal verhaal. Het stemmenwerk en de soundtrack zijn puik, maar dat is helaas een druppel op een hete plaat. Alles tezamen moet je stellen dat je deze Syberia 3 best overslaat, tenzij je helemaal weg was van Kate's avonturen in Syberia 1 en 2.

• Sommige puzzels vereisen de nodige breincellen

• Traag, trager, traagst, Kate Walker
  • Stroeve besturing en irritant camerawerk