Sniper Ghost Warrior 3

Wie de serie van Reizen Waes heeft gevolgd, heeft mogelijks gezien dat Georgië een vriendelijk land is. Toch zullen we in deze Sniper Ghost Warrior 3 met menig Georgiaans gespuis te maken krijgen. Hoe ons avontuur verliep kan je hier lezen!

Een tweetal jaar geleden, ergens aan de grens tussen Oekraïne en Rusland, worden de gebroeders North - Jon en Robert - gedropt om een vijandelijk kamp in te nemen. Deze soldaten zijn als het ware éénmanslegers. Het valt al snel op dat zij meer kunnen dan enkel een simpel doelwit uitschakelen. Net wanneer zij een bom plaatsen bij een heleboel chemische wapens, en op weg zijn naar hun extractiepunt, loopt het mis. Zij komen namelijk ene Vasilisk tegen, die overloopt van sadisme. Hij laat Jon leven en neemt Robert mee.

Na jaren niets van zijn broer gehoord te hebben, ziet Jon zijn kans wanneer er missies beschikbaar zijn in Georgië, een land dat niet zo heel ver ligt van het incident twee jaar geleden. Het doel van Jon is om de Separatisten, een groep die de regering wil omverwerpen, uit te schakelen. Tijdens Jons verblijf in Georgië komt hij verschillende personen tegen die hem willen helpen, of net niet. Daarmee gepaard gaan ook de ontmoetingen tussen nog andere groeperingen, en die lijken op de één of andere manier wel iets te maken te hebben met de verdwijning van zijn broer.

Het verhaal op zich zit knap in elkaar: een verdwenen broer, mysterieuze groeperingen, en mooie ontknopingen. Jammer genoeg wordt het verhaal wat teniet gedaan omdat er bepaalde delen verteld worden tijdens de gameplay. Her en der zal het spel wel onderbroken worden door een tussenfilmpje, waardoor je de draad weer kan oppikken, maar deze mochten, vooral in het begin van de game, wat meer aanwezig zijn.

De game is een first-person shooter, die zich afspeelt in een Oost-Europese omgeving. Denk hierbij aan grote bossen, pittoreske dorpjes, vervallen ruïnes en overblijfselen van communistische bouwwerken. Gelukkig zijn de wegen vrij degelijk berijdbaar, en speel je al snel vele 'Fast Travel'-punten vrij, waardoor je je snel over de map kan verplaatsen.

Naast een voertuig beschikt Jon ook over verschillende wapens, van verschillende types. Zo heeft hij een snipergeweer, een secundair wapen dat meestal een smg of 'assault'-geweer is, en dan nog een pistool dat bestempeld wordt als je 'sidearm'. naast de verschillende soorten munitie, kan je deze wapens ook nog eens uitrusten met grotere magazijnen, een beter vizier, een geluidsdemper, enzovoort. Het is aan jou om te kiezen welke speelstijl het beste bij jou past.

Dit aanpassen, en vooral, je munitie aanvullen doe je in je hoofdkwartier. Denk hierbij niet aan een mooi KGB-gebouw, maar aan een grot die toch aan al je comforteisen voldoet. Hier heb je een werkbank, een soort instant-wapenverkooppunt, een bed en een computer om je volgende missie te selecteren. Tijdens je missies zal je verschillende items verzamelen: grondstoffen en 'Trading Goods'. De 'Trading Goods' mag je gerust bekijken als de valuta in de game, zeker gezien het dollarteken dat ernaast staat. Her en der zal je ook grondstoffen vinden om bijvoorbeeld kogels en granaten mee te maken.

Jon is ook in staat om een bepaalde 'Scouting'-modus te activeren. Hiermee kan hij voetsporen zien in de sneeuw, takken of richels om aan te klimmen, ideale sniping spots, en dergelijke meer.

Skill3

De manier hoe je Jon verder laat evolueren en nieuwe vaardigheden aanleert is één van de belangrijkste aspecten van de game. Zoals de titel al zegt, bestaat de game op zich uit drie verschillende speelstijlen, die je meestal zelfs in dezelfde volgorde zal uitvoeren. Allereerst zal je - normaliter - gebruik maken van je drone die je steeds bij je op zak hebt, en die je trouwens na verloop van tijd enkele nieuwigheden kan geven zoals nacht- of thermisch zicht. Hoe dan ook, eerst zal je met je drone de omgeving verkennen en je best doen om de verschillende vijanden te 'taggen'. Wanneer je zelfs een specifiek doel moet omleggen, kan je met deze actie je missie met één schot afronden.

Een tweede fase bestaat uit het op afstand omleggen van zoveel mogelijk vijanden - of die ene specifieke - en liefst zonder opgemerkt te worden. Wanneer het niet meer anders kan, of wanneer je in één van de vele gebouwen moet zijn, schakel je naar de volgende fase. Dit kan je omschrijven als de 'Ghost'-fase. Hier zal je vooral gebruik maken van je - hopelijk - gedempte sidearm. De volgende fase kan je waarschijnlijk al raden: wanneer je opgemerkt bent, laat je de 'Warrior' in je los. Met je aanvalsgeweer knal je je dan een weg doorheen de hordes vijanden die op je afkomen. Uiteraard kan je direct van 'Sniper' naar 'Warrior' gaan, of wanneer je geluk hebt, het enkel doen met het Snipergedeelte, of als je alles liever van dichtbij doet, zelfs als 'Ghost'.

Het gekozen pad zal ook resulteren in de voortgang die je boekt als eenmansleger. Wanneer je liever gebruik maakt van je Sniper zal je ervaringspunten verdienen in het snipergedeelte van je 'skilltree', idem voor 'Ghost' en 'Warrior'. Voor elke tak kan je ook extra punten verdienen. Denk maar aan het omleggen van een vijand met je 'combat knife' ('Ghost'), of door op de rode tonnetjes te schieten waardoor een explosie je vijand neutraliseert ('Warrior'). Hierdoor zal jouw specifieke speelstijl meer invloed hebben op de punten die je verdient. Want wanneer je er verdient voor de 'Sniper'-tak, zal je dat niet doen voor die van 'Ghost' of 'Warrior'.

Bezienswaardigheden In Georgië

Wanneer je voortgang maakt in het hoofdverhaal zal je meerdere delen van de map vrijspelen. In elk van deze gebieden is er wel wat te doen. Zo zijn de mappen bezaaid met verschillende icoontjes waaronder drie belangrijke: rode vlaggen, vraagtekens en kroontjes. Uiteraard zijn er nog meerdere, maar we beperken ons tot deze drie. De rode vlaggen zijn kampen van criminele Georgiërs. Deze staan meestal op strategische locaties in de map. De vraagtekens zijn locaties waar er meestal iets te rapen valt. Enerzijds zijn er grondstoffen, anderzijds kan je ook verzamelobjecten euhm ... verzamelen. Dit kunnen dan bijvoorbeeld historische items zijn. De kroontjes zijn nog het leukst van al. Dit zijn criminelen, die net te licht zijn om uitgeschakeld te worden door de regering, maar net te zwaar om te laten leven. Meestal zitten zij dan ook in kampen, of toch minstens omringd door een handvol vijanden.

Gemaakt Voor PRO?

Bij het spelen van deze game ervoer ik toch wel enkele mankementjes. Zo zijn er enorme laadtijden: per game die je verderzet, of wanneer je naar een andere map gaat, klokte ik een tijd van 3 minuten en 15 seconden. Langs de kantlijn vermelden we dan eens de game geladen is, er geen laadtijden meer zijn. Zelfs wanneer je gebruik maakt van een 'Fast Travel'-punt is het slechts enkele seconden wachten.

Grafisch gezien is de game op het eerste zicht echt een pracht. De omgevingen worden zeer mooi weergegeven, alsook de verschillende weerelementen. Denk hierbij aan sneeuw, regen, wind ... De vijanden worden duidelijk weergegeven, zeker wanneer je ze eerst 'getagd' hebt, zodat je toch niet op een onachtzame tak schiet.

Hierbij moeten we ook weer in de kantlijn vermelden dat de game blijkbaar ontwikkeld is voor de PS4 PRO. Wanneer je namelijk richt met een telescopisch zicht, en je schakelt over naar het 'gewone' zicht, is er een moment waarbij de textures nog even moeten inladen. Hierbij maak ik ook de opmerking dat mijn PS4 gekoppeld is aan de grafische processor van de PSVR, die op zich een sneller en beter resultaat geeft op grafisch vlak. Een extra eervolle vermelding gaat naar de manier waarop je sniper 'headshots' worden weergegeven. Het positieve hieraan is dat je kan volgen hoe het hoofd van menig vijand langzaam gepenetreerd wordt door één van je kogels. De verscheidenheid in gezichten van de vijanden (ook al zijn die aan de vlakke kant) is noemenswaardig. Helaas wordt het bloedvergieten minder subliem in beeld gebracht en nemen je slachtoffers soms een vreemde hoek aan wanneer ze hun doodsmak maken. Verder zijn er ook nog 'glitches' die je ervaart tijdens het klimmen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan momenten waarbij je een stuk door de beklommen rots kijkt.

Op auditief vlak kunnen we weinig meer wensen. Zo heeft je auto een radio die je ook af kan zetten, en staat alles in het teken van 'stealth'. Achtergrondmuziek is zo goed als afwezig, waardoor je je eigen geritsel door de struiken beter kan horen, en uiteraard, de vijanden in de verte. Dit is ook een game die gebruik maakt van de speaker op je controller, die je ook op handige wijze kan afzetten.

Sniper Ghost Warrior heeft alles in zich om een zeer goede game te zijn, toch laat het hier en daar wat puntjes liggen. Het verhaal is goed, maar de vertelling kon beter. Op grafisch vlak is alles oké, maar de gezichten mochten beter afgewerkt zijn en er zijn wel veel glitches, en dan zijn er nog de zeer lange laadtijden. Op vlak van gameplay zit alles dan weer snor. Het gebruik van de drie takken om je vaardigheden uit te breiden, en de manier waarop je ze voor alle drie verdient is van Borderlands geleden dat ik dit nog in een spel gezien heb. Naast de hoofdmissies is er nog heel wat te doen in de verschillende gebieden, zo zal je steeds de drang hebben om net dat extra puntje te onderzoeken, dat ene kamp te vrijwaren van vijanden, of die ene kerel (of dame) nog om te leggen. Hierdoor wordt de speelduur uiteraard verlengd zodat je, naargelang je speelstijl, een 15 tot 20 uur met deze game zal bezig zijn.

• Goed verhaal
  • Goed gebruik van de 'skilltree'

• Lange laadtijden