Ratchet and Clank Trilogy

Tegenwoordig krijgen vele PS2-games een HD-remake en worden deze gedropt op de PS3 of op onze PSVITA. Mogen we hier spreken over een succesvolle overdracht, of had deze beter een herinnering gebleven?

Ratchet & Clank

Ratchet, een mecanicien merkt tijdens het werken een vallend object op. Hij gaat op onderzoek en ontdekt hier een klein robotje. Deze robot heeft een bepaalde hysterie over zich hangen en maant Ratchet aan om op zoek te gaan naar Captain Qwark. Hij zou de enige zijn die Drek kan tegenhouden. Drek houdt zich bezig met het stelen van planeetdelen om zo een eigen planeet samen te stellen voor zijn volk. Samen gaat Ratchet met het robotje, dat al snel de naam Clank krijgt, op zoek naar deze legendarische Captain.

Ratchet & Clank 2

Nu de helden kunnen genieten van hun lui leventje, dat zij gekregen hebben door hun heldenacties in deel 1, worden zij plots naar een ander sterrenstelsel geteleporteerd, want ene Abercrombie Fidzwidget heeft hun hulp nodig! Ze hebben namelijk in zijn bedrijf ingebroken en een geheim experiment gestolen. Abercrombie zal Ratchet een militaire opleiding geven in de hoop het experiment te kunnen terugvorderen.

Ratchet & Clank 3

In het derde deel keert het trio terug naar de oorsprong. De planeet van Ratchet - Veldin - wordt aangevallen door zogenaamde Tyhrranoids . De hoofdverdachte is ene Dr. Nefarius, maar al snel blijkt dat ze deze schurk zullen moeten bevechten met de hulp van een oude bekende...

Gameplay - Gadget & Clank

De 'Ratchet & Clank'- reeks was zijn tijd vooruit. Zo voelt de besturing zeer intuïtief aan. Met je moersleutel slaan doe je met vierkantje, gebruik maken van je gadget met rondje, springen met kruisje en je gadget kiezen doe je met driehoekje. Clank draagt hier zijn steentje bij, want hij kan in bepaalde situaties hindernissen overwinnen. Hier merken we eigenlijk niets nieuw onder de zon, maar men moet rekening houden met het feit dat deel één ondertussen al 12 jaar oud is.

Naast het vernietigen van het vijandig gespuis , ben je ook druk in de weer met het oplossen van platformpuzzels en zijmissies onder de vorm van materiaalleveringen en targetmissies. Leuk is dat je met je ruimteschip kan heengaan waar je wil. Zo heb je de keuze tussen verschillende planeten, waar je missies kan doen, of zelfs gewoon heen kan gaan. Dit geeft aan het spel een enorm gevoel ruimte en vrijheid.

De grootste troef binnen de gameplay zijn de wapens, de ene al origineler dan de andere. Zo kan je je vijanden een kopje kleiner maken met een soort shotgun of met een zweep of je kan ze gewoon in een eend transformeren. Gebruik je een wapen vaak genoeg, dan wordt deze sterker. Slaag je erin om één van de wapens genoeg up te graden, dan krijg je een nieuwe variant op dat wapen. Hierin schuilt ook de replaywaarde van Ratchet & Clank, je wil gewoon alle wapens op dat hoogste level krijgen.

Het checkpointsysteem is hetgene zoals we dat kennen uit het verleden of bij de moeilijkere, hedendaagse games: weinig checkpoints en als je sterft een groot deel herspelen. Je merkt wel, naargelang men deel 2 en 3 speelt men hier wat 'vergevingsgezinder' mee omspringt. Zo krijg je in het begin al wat meer leven en krijg je automatische upgrades. Het is jammer dat er geen gebruik gemaakt wordt van de touchscreenfunctionaliteiten van de PSVITA, hierdoor moeten we meer spreken over 'converteren', dan over 'herwerken'.

Over de grafische kwaliteit mogen we niet klagen, toch niet als je weet dat deze games meer dan tien jaar oud zijn. We merken wel een grafische evolutie bij deel 2 en 3. Natuurlijk halen deze games niet het niveau wat de huidige standaard is, maar de beelden zijn zeker niet slecht. Bij het geluid kunnen we spreken over een analoog principe. We merken wel dat de sound, alsook het verhaal, eerder gericht is op de jongere gamer.

Conclusie - Voor de nostalgische, of jonge gamer

Heb je vroeger genoten van deze trilogie, dan kan je deze nu herbeleven op je handheld. Deze games kunnen ook plezier leveren aan de jongsten onder ons. Jammer genoeg zal deze trilogie voor de oudere gamer té repetitief aanvoelen. In wezen speel je één lang verhaal, waar je eigenlijk altijd hetzelfde moet doen: wat vijanden doden en platformpuzzels oplossen. De graphics tonen hun leeftijd, maar zijn zeker geen doorn in het oog.

• 3 games in één
  • Goede gameplay

• Bij de derde game kan verveling beginnen optreden